Zaaien Ravenala madagascariensis

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Zaaien Ravenala madagascariensis

Berichtdoor banaantje op 02 jun 2009 18:35

hoi,

Heb eergisteren mijn vierde kiemling van de ravenala verspeend. Nu ik zag net dat een deel van het blad bruin verkleurd was. Nu is mijn vraag: kan het zijn dat ik 'm bij het verspenen teveel vast heb gehad en dat hij daar dus blijkbaar gevoelig aan is?? of is het gewoon een teken dat ie het moeilijk heeft na het verspenen en dat ik al maar moet beginnen met schietgebedjes?? :?

Zit trouwens nog met een vraagje; De bananen plant is een tropische plant en houdt dus van warmte. Nu, geldt dit ook voor jonge, pas verspeende kiemlingen?? Heb ze namelijk op dezelfde kamer staan als de kiemende zaadjes, dwz dat ze altijd minstens 26-27 °C staan. Is dat ok of is het beter om ze de eerste tijd op kamertemperatuur te houden zodat ze niet versmachten van de warmte? En als ik ze warm zou laten staan, hoeveel water moeten ze dan krijgen en om de hoeveel tijd??

groetjes
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor bart op 02 jun 2009 19:09

ik heb mijn eerste kiemig ervan,8maart geplant nu eindelijk boven,
bart

1 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 02 jun 2009 23:15

yo, bart,

Ik ben nu zeker niet de meest ervaren man wat betreft bananenplanten maar een min of meer constante temperatuur is toch wel heel erg belangrijk bij de ravenala. Ik kan je even vertellen hoe het bij mij gelukt is om na 6 weken toch al 4 kiemers te hebben.
Ten eerste heb ik in totaal toch wel 50 zaadjes staan (weet niet hoeveel er dat bij jou zijn?)
Die heb ik dan na 48 uur weken geplant in 2 potten (ongeveer 20 cm doorsnede) met goede zaai en stekgrond. Dan goed bevochtigd en afgedekt met aluminium folie. Vervolgens heb ik die potten boven op een klein kamertje bij elkaar gezet onder een dakvenster (lekker warm over dag!! :) )
Daareenboven heb ik er een warme lucht blazertje bij gezet dat ik dan op koudere dagen aanzet (springt om de zoveel tijd even aan) zodat de temperatuur toch altijd minstens 26°C is geweest (vaak zelfs rond de 30°) Dan minstens één keer per week de folie eraf nemen en kijken of de grond nog nat genoeg is en dan afwachten maar.
Hoop dat je er iets aan gehad hebt, zo werkt het blijkbaar goed bij mij.
Hopelijk is er iemand die mij kan helpen met mijn vraag uit het vorig bericht, want mijn laatste ravenala lijkt het niet zo goed te doen...

Groetjes
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 jun 2009 23:24

Hallo banaantje

Het bruin worden duidt inderdaad op een probleem.
Teveel vast pakken lijkt me niet waarschijnlijk; tenzij je 'm tijdens het verspenen flink hebt geknuffeld :lol:
Natuurlijk krijgt zo'n jonge spriet een opdonder door het verspenen en hebben ze het daarna even moeilijk. Mijn ervaring is dat eenmaal het eerste en enige blad bruin wordt, hij langzaam afsterft.
Bij mij was dat het geval bij een kiemer die ik te vroeg had verspeend.

Ivm het watergeven bestaat er geen standaard hoeveelheid.
Veel factoren hebben immers een invloed; warmte, luchtvochtigheid, soort grond, soort pot, grootte,...
Het best wroet je met je vinger een beetje in de potgrond.
Indien de grond ook onder het oppervlak droog aanvoelt mag je opnieuw water geven.

Succes!
La Palmeraie
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 03 jun 2009 14:03

Hey,

Vandaag is het blad precies een beetje ah verschrompelen, dus dat ziet er niet zo goed uit... :(
Is er voor de rest niks wat je kan doen om te helpen?? of moet ie het op eigen kracht zien te redden??
zal sffs een paar fotootjes uploaden, dan kunt ge zelf eens zien...

Groetjes
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 03 jun 2009 14:43

ravenala madagascariensis 004.JPG
ravenala madagascariensis 004.JPG (31.05 KiB) 5040 keer bekeken

ravenala madagascariensis 005.JPG
ravenala madagascariensis 005.JPG (42.07 KiB) 5041 keer bekeken

ravenala madagascariensis 006.JPG
ravenala madagascariensis 006.JPG (28.26 KiB) 5040 keer bekeken
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 03 jun 2009 15:23

zoals ge (vooral op de laatste foto) kunt zien ziet het er niet zo goed uit voor het kleintje. heb m juist nog eens opnieuw uitgegraven, de potgrond goed los gemaakt en voorzichtig terug gepoot. Een goei klets water derbij en nu staat m buiten op het terras samen met zn broers en zussen, in de hoop dat het zonnetje en de frisse lucht m wat doen op fleuren...
Ik heb bij het verspenen ook een handje koemestkorrels onder de potgrond vermengd... Zou het niet kunnen dat de grond mss wat te rijk is voor het jonge plantje en dat m daarom verdort???
Weet trouwens ook nog altijd niet wat het meest gangbare is bij jonge scheuten. Gewoon op kamertemperatuur houden of kiezen voor meer warmte, tss de 25 en 30°C? iemand enig idee??

groetjes
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 jun 2009 15:40

Ik vrees voor deze zaailing :?
In principe is het niet echt nodig om te bemesten in dit stadium; de zaai- en stekgrond is al lichtjes bemest en een teveel zou de jonge wortels doen verbranden.
Omdat je een grotere pot gebruikt kun je wel wat koemestkorrels onderin door de grond mengen. Zo ver rijken de wortels toch nog niet en tegen de tijd dat ze daar zijn kunnen ze het goed gebruiken; afin zo doe ik het persoonlijk ;)
Je zet de zaailing het best nog niet in de directe zon, ook daardoor zou het blad kunnen verbranden. Je moet 'm langzaam laten wennen. Qua temperatuur is het buiten nu wel goed.

Probleem bij zo'n kleintje is dat hij de energie voor het aanmaken van het blad nu nog uit het zaad haalt. Er zit echter niet meer genoeg in om nog eens opnieuw te beginnen maar er is ook nog geen blad/wortel genoeg voor het zelfstandig aanmaken van nieuwe bouwstoffen (fotosynthese) voor een nieuw gezond blad. Daarom kwijnt hij langzaam weg.

Heb je wel nog gezonde zaailingen over?
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 03 jun 2009 16:52

Ja, er zijn er nog 3 die hun best doen om te groeien, ziehier de foto's

Ravenala madagascariensis 011.JPG
Dit is de eerste kiemling
Ravenala madagascariensis 011.JPG (56.99 KiB) 5042 keer bekeken

Ravenala madagascariensis 008.JPG
Nog eens de eerste, met ander licht
Ravenala madagascariensis 008.JPG (52.76 KiB) 5043 keer bekeken

Ravenala madagascariensis 007.JPG
Dit is de tweede kiemling
Ravenala madagascariensis 007.JPG (54.03 KiB) 5042 keer bekeken

Ravenala madagascariensis 012.JPG
nog eens de tweede kiemling
Ravenala madagascariensis 012.JPG (59.24 KiB) 5042 keer bekeken

Ravenala madagascariensis 009.JPG
Dit is de derde kiemling
Ravenala madagascariensis 009.JPG (51.44 KiB) 5043 keer bekeken

Ravenala madagascariensis 010.JPG
nog eens de derde kiemling
Ravenala madagascariensis 010.JPG (51.86 KiB) 5042 keer bekeken

En wat vind je ervan?? Mij lijkt vooral de derde kiemling het goed te doen. Het blad is mooi open en lijkt al mooi opzij te gaan voor een tweede blad...
De andere 2 hebben het precies ook moeilijk. Ze staan toch al een week in hun nieuwe pot ma er is nog niet veel verandert... of is dit normaal??

Denk dat ik dan bij het verspenen van mijn volgende kiemlingen (er zijn weer 2 ravenala's op komst :) ) Maar geen koemestkorrels ga toevoegen, mss dat ze het dan beter doen..

Hoe zit het nu eigenlijk met jonge scheuten?? best op kamertemperatuur zetten of warmer?? of speelt dit eigenlijk gene rol??
groetjes
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 jun 2009 19:55

Met foto's is dat inderdaad een stuk gemakkelijker ;)
De eerste heeft het precies ook moeilijk. De tweede is al iets beter en de derde ziet er inderdaad stralend uit ;)
Qua temperatuur kun je ze gerust al buiten op een beschut plekje zetten, het best vlak bij een muur of iets dergelijks dat 's avonds de opgenomen warmte weer afgeeft. Nog beter is natuurlijk een serre.
Maar in ieder geval naar buiten. Daar is het nu voldoende warm maar vooral lekker licht. Dáár hebben ze nu meer behoefte aan dan warmte.
Het is normaal dat na het verspenen de groei weer wat stilvalt. Eerst moeten de wortels zich weer wat verder ontwikkelen dan pas komt ook het bovengrondse deel weer tot groei. Geduldig afwachten dus.
Ik heb de mijne meteen in een 3L gezet waardoor het zelfs nog wat langer duurde voordat ze weer verder groeiden. Inmiddels hebben ze allen echter al een eerste blad.
Mijn eerste kiemling is al een stuk groter. Daarvan binnenkort een nieuwe foto.

groeten
LP

Afbeelding
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers