De voortuin van Tosaman.

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: De voortuin van Tosaman.

Berichtdoor erna op 10 jun 2010 08:18

Bij wortelrot beginnen de bladeren lichtgroen en geel te worden.
Als je hem uit de pot haalt stinken de wortels... ik heb dit ook al voorgehad, en heb dan de meest rotte wortels verwijderd, en dan de cycas zonder pot enkele dagen laten drogen in de volle zon, en dan pas terug opgepot.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 10 jun 2010 13:53

Ah, dus niet zoals die van mij (zie deze post)?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 19 jun 2010 16:04

Ik ben bang dat de jonge filiferas (zie bladzijde 2 van dit topic) het hebben begeven na een flinke windhoos hier. Een aantal bladstengels zijn geknakt en zijn geel-ig geworden.

Zou ik die geknakte stengels kunnen verwijderen of is er een andere oplap methode om ze te kunnen redden?
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 19 jun 2010 22:59

Als ze geknakt zijn en geel beginnen te worden vrees ik dat het voor hen einde oefening is.
De palm zelf heeft er niet zoveel last van hoor. Zeker met z'n snelle groeier als de Washingtonia heb je in no-time weer mooi blad. De nieuwe bladeren zullen ook kortere en steviger bladstelen hebben dan die "serre-bladeren" ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 20 jun 2010 18:30

Nou ja goed, ik heb ze maar even in de paardentrailer gezet...

Beter nieuws heb ik van de wagnerianussen. Van degene die ik in de vaste grond heb geplant zijn inmiddels drie nieuwe bladeren ontsproten en de vierde en vijfde zijn in aantocht:
Afbeelding

De andere twee staan in een kuip, de ene gaf twee nieuwe en derde is in aantocht:
Afbeelding

Deze laat ook "eindelijk" wat zien:
Afbeelding

Met smart wacht ik op vier stuks Chamaerops humilis cerifera, zodra ze afgeleverd worden volgen er weer wat foto's.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 22 jun 2010 19:30

Tosaman schreef:En er is gelukkig ook geen criminaliteit hier waar ik woon.

Goud! Hier kun je niks buiten onbeschermd laten staan of het is gejat of gesloopt. Oorsponkelijk kom ik vanuit omgeving van Rotterdam, naar Steenbergen voor het werk van mijn vader toen des tijd een vergelijke bare situatie hier. Je kon alles open laten staan er gebeurde niets, tegenwoordig kan hier de vlag voor holland al geen 24 uur vrij hangen en hij was alweer gestolen.

Betreft je tuin, volgens mij heb je behoorlijk wat ruimte?
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 22 jun 2010 20:24

Ik zeg het; de mensen hier hebben geen idee wat er de tuin staat en alles wordt permanent bewaakt door een paar woeffies.
De voortuin is ongeveer 8m x 15m en ligt pal op het zuid-oosten. De zon schijnt, en ik heb vandaag even opgelet, vanaf 7u00 tot ongeveer 18u30 in de voortuin. Redelijk groot voor Noord-Hollandse begrippen. De binnenplaats is ongeveer 10m x 15m en de achtertuin is ongeveer 20m x 15m. In de binnenplaats staat ook de bijkeuken, en die gevel staat vanaf ongeveer 15u00 in de zon, zelfs op dit ogenblik schijnt de zon erop!
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 28 jun 2010 13:37

De eerste resultaten zijn bemoedigend:

Afbeelding

Gezaaid op 2-6-2010 en twee van de acht kwamen op 22-6-2010 tevoorschijn. Inmiddels zijn ze ongeveer 2cm hoog. Ik ben benieuwd of de andere zes ook zin hebben. Het gaat hier om W.filifera's.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 14 jul 2010 16:39

Ik heb de Jubaea chilensis van Joep, en de C.humilis cerifera's van Robbin inmiddels binnen en heb ze een plekje bij elkaar gegeven:

Afbeelding

In de grote zwarte potten zitten Phoenix canariensis, in de oranje pot zit de Jubaea chilensis. Vooraan in de kleinere zwarte potjes de C. humilis cerifera.
Heren ik ben content met het geleverde, nogmaals bedankt!
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 14 jul 2010 17:03

De W.filifera, die eerder door noodweer was gegeseld en waarvan ik dacht dat 'ie gesneuveld was, is springlevend! Wat op de foto groen is, was eerst geel en gesloten. En hij gaat ook een nieuw blad aanmaken.

Afbeelding

Verder heb ik nog leuk nieuws betreffende de gezaaide filifera zaadjes. Op 22 juni kwamen de eerste kopjes tevoorschijn, de twee langste zijn 12cm en 8 1/2cm.

Afbeelding

Ik had 8 zaadjes in dat bakje gedaan, inmiddels zijn er 3 duidelijk zichtbaar, 2 kopjes komen door, en de andere 3 moet ik nog even afwachten.
Tosaman

16 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video