Jubaea chilensis ontbrak nog aan de verzameling. Lang geleden had ik een exemplaar afkomstig van een vroege import uit Chili. Die is uiteindelijk verkocht. Ik vond het tijd worden voor een hernieuwde poging. De palm blijft in de kuip staan maar in mijn ervaring hoeft Jubaea niet vaak te worden verkuipt en dit is al een forse bak. Ik had de palm op basis van de afbeelding kleiner verwacht ongeveer half zo groot. Maar dat geeft des te meer reden voor tevredenheid over de prijs verhouding kwaliteit.
Bijlagen
DSCN4067.jpeg (293.3 KiB) 6069 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Dat is een hele mooie Han! Ik heb die van mij in volle grond staan en eveneens ook een kruising van deze palm. Jubaea is een geweldige palm, toch wel 1 van mijn favorieten.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Mooie palm! Ik heb laatst een zaailing aangeschaft, momenteel weinig ruimte, haast en budget Enig idee waar de palm op de foto is opgekweekt? En welke leeftijd deze heeft?
Deze palm komt van een Nederlandse kwekerij maar is vermoedelijk uit Italië of Spanje geïmporteerd en hier verder opgekweekt? De voorgaande Jubaea was ouder met een beginnende stam maar had kleinere bladeren.
Bijlagen
Jubaea chilensis.jpeg (312.57 KiB) 5889 keer bekeken
Jubaea chilensis (1).jpeg (212.27 KiB) 5889 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"