Jubaea in de zomer

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea in de zomer

Berichtdoor Davy op 09 jul 2010 21:17

Die hydrokorrels had ik gedaan voor een zeer goede drainage.....

Die bruine bladeren zitten wel vrij hoog...

De nieuwe speren gaan ook vrij goed. De nieuwe bladeren zijn echt wel klein....Geen zicht eigenlijk, een dikke stam en dan die prutsbladeren. Gelukkig zijn de onderste groot en in goede staat.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 09 jul 2010 22:11

Het is normaal dat na aanplant van Jubaea die warmer opgekweekt is een paar jaar wat kleinere bladeren krijgt,na 3 jaar zouden de bladeren normaal weer de grootte van de bladeren bij aanplant hebben. Na gemid 5 jaar zijn de bladeren groter dan bij aanplant.Bij ex met stamdiameter van min 35 a 40 cm begint dan de groeiversnelling bij goede standplaats en worden de bladeren tussen 2 en 3 meter.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 09 jul 2010 23:55

Dejagere schreef:Het is normaal dat na aanplant van Jubaea die warmer opgekweekt is een paar jaar wat kleinere bladeren krijgt,na 3 jaar zouden de bladeren normaal weer de grootte van de bladeren bij aanplant hebben. Na gemid 5 jaar zijn de bladeren groter dan bij aanplant.Bij ex met stamdiameter van min 35 a 40 cm begint dan de groeiversnelling bij goede standplaats en worden de bladeren tussen 2 en 3 meter.

Dat verklaart waarom de speer van mijn Phoenix canariensis nu zo klein is ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 12 jul 2010 21:13

In ieder geval, ik denk dat ik dus op termijn een prachtexemplaar ga krijgen. De nieuwe bladeren groeien eindelijk wat verder. Er komt steeds een nieuwe speer die in begin super rap groeit. Eens beetje open stopt alles precies en valt het blad niet echt beneden. Er wordt dan direkt werk gemaakt van een nieuwe speer. Is dat de normale groeiwijze : eerst een opstaande volle kroon en de bladeren groeien pas later door en komen meer horizontaal?
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 12 jul 2010 21:54

Ja dit is normaal bij Jubaea. Nieuwe Jubaeabladeren (eerste jaars)zijn bladeren die in normale omstandigheden als een kelk redelijk rechtop rond de speren staan,zelfs bij meterhoge zie je dat.De bladeren gaan dan de komende jaren langzaam maar zeker naar beneden tot ze bij gezonde plant met stam van bijvoorbeeld halve meter tot op de grond hangen en nog redelijk groen zijn.Jubaea is een palmsoort met een zogenaamde VOLLE KROON;zowel boven als beneden prachtig groene bladeren,de lelijke bladeren vallen vanzelf af,er hangen minder dode bladeren aan dan aan vele andere palmen en zo hebben deze palmen zelfs in het wild geen lange dode rokken en ook bovenaan een mooie gesloten kroon met de nieuwste bladeren.Wat betreft doorgroeien van de bladeren moet je gewoon letten op het laatste segment van de veer die tevoorschijn komt ,eens dat er is komt er een vertraging voor de verdere segmentloze bladsteel die komt er maar heel langzaam verder uit,de nieuwe speergroei gaat dan voor.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 15 jul 2010 22:04

Opnieuw een warme week gehad met hittegolf en gemid speergroei van 1,4 cm per dag.Eindelijk de laatste 24 uur eens veel regen gehad,hopelijk zal dit voor verdere snelle groei zorgen .Jubaea heeft het graag wat meer vochtig in de zomer en zoals bekend droger in de winter.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Esther op 18 jul 2010 13:37

Wanneer knippen jullie de bruine bladeren af? Wachten jullie tot alles bruin is geworden of kan het ook als er een gedeelte van een blad bruin is?

Afbeelding
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 18 jul 2010 19:53

Bij Jubaea zou het beter zijn om te wachten met afknippen tot het blad echt lelijk of helemaal bruin is.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Davy op 18 jul 2010 20:28

Wanneer gaan we nog eens foto's zien van uw groeiende Jubea's?

Over die bladeren: ik doe die normaal enkel af als ze volledig bruin zijn, wel geen zicht...

Laatst heb ik bij mijn Jubea echter eens de onderste bladeren weggehaald: ze lagen op de grond waren wel nog groen maar zagen er echt niet meer mooi uit...
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 18 jul 2010 21:23

Foto van mijn Jubeae, op dit ogenblik.
Bijlagen
Foto1366.jpg
Foto1366.jpg (134.9 KiB) 3579 keer bekeken
Dejagere

45 bedankjes

Vorige
Volgende