Hyophorbe verschaffeltii met wolluis

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Hyophorbe verschaffeltii met wolluis

Berichtdoor draco op 25 apr 2021 13:04

De tweede aankoop van deze palm dreigt nu ook op een debacle uit te lopen. Het vorige exemplaar had dezelfde aantasting en verhuisde naar een collectie waar biologische pestcontrole wordt toegepast. Ik heb nu twee opties, de palm wegdoen of een waarschijnlijk zinloze behandeling met insecticide. Tot nu toe hield ik de wolluis goed onder controle door inspectie en verwijdering van de wolluizen met alcohol. Sinds vorige week heeft een geboortegolf plaatsgevonden en komt het pluizige onderkruipsel uit diepe krochten van de palm tevoorschijn. Bestrijding als die al effectief is, is lastig omdat de wolluis verscholen zit in de nauwe bladoksels. Ik overweeg een systemische behandeling met Calypso of Admire? Die worden ook via het blad opgenomen maar het is de vraag of het insecticide zich dan door hele plant verspreid? Zodra er geen kans meer is op nachtvorst, kan de palm tenminste naar buiten. Met kamerplanten is het ook altijd gedoe.
Bijlagen
Hyophorbe verschaffeltii.jpeg
Hyophorbe verschaffeltii.jpeg (170.68 KiB) 5001 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Re: Hyophorbe verschaffeltii met wolluis

Berichtdoor PeterHoofddorp op 25 apr 2021 14:21

Helaas kan ik ADMIRE in Nederland niet meer krijgen ( als particulier) maar dat werkt wel heel goed! Dus als je dat kan krijgen een aanrader voor de bestrijding van wolluis.
Ik gebruik nu MOVENTO. Ook een systemisch middel, en werkt ook goed.
Dit zou goed verkrijgbaar moeten zijn.
Ik gebruik deze middelen op mijn orchideeen, als het nodig is.
PeterHoofddorp

114 bedankjes

Berichtdoor johny op 25 apr 2021 20:01

nog eens info gevonden over deze plaag.
De vrouwelijke en mannelijke wolluis ziet er totaal verschillend uit. De vrouwelijke wolluizen krijgen vanaf het derde larvenstadium een wit-donzige wasafscheiding op het lichaam en zijn als dusdanig herkenbaar als wolluis. De mannelijke wolluizen zijn meestal maar 1 mm groot en hebben vleugels. Ze zijn niet zichtbaar en eten niet, hun enige taak is vrouwtjes te bevruchten. Een vrouwtje kan 300 tot 500 eitjes afzetten in een eizak van witte wasdraden. Na de eiafzetting, die 5 tot 10 dagen kan duren, sterft het vrouwtje. Onbevruchte vrouwtjes leggen geen eitjes af maar blijven wel voedsel opnemen en kunnen tot 8 maanden in leven blijven. De jonge luizen zijn beweeglijk en verspreiden zich over het gewas. Ze zoeken een ideaal plaatsje om sap te kunnen onttrekken aan de plant. Voor het volwassen stadium wordt bereikt, doorloopt de wolluis 3 larvenstadia. De levenscyclus is sterk afhankelijk van de temperatuur: 90 dagen bij 18°C en 30 dagen bij 30°C
johny

99 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 apr 2021 00:22

Met Admire heb ik weinig ervaring het is in poedervorm. Ik heb de palm vanmiddag driftig met Calypso gespoten en het restant van de oplossing op de aarde gegoten. Nu afwachten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor johny op 26 apr 2021 09:01

Ik denk dat dit soort plagen gepaard gaat met lange duur van behandelen of en nazicht.
Deze gaat niet zomaar over met kortstondig behandelen is mijn ervaring, ben je een paar maanden zoet mee.
De aanhouder wint wie dat ook mogen zijn. (a)
johny

99 bedankjes

Berichtdoor alex1994 op 27 apr 2021 13:48

Die middelen werken veel beter als je een uitvloeier gebruikt. Ze hebben namelijk ook een contact werking. Uitvloeier lost dat wollige op waardoor het middel beter bij de luis komt.

Neonicotinoïden(admire) zijn xyleem systemisch en translaminair. Dus het gaat niet naar de wortels als ik het goed heb.
Acetamiprid werkt ook goed. Dit is ook goed verkrijgbaar.
alex1994

15 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 27 apr 2021 14:26

Ik heb het al een paar keer aangegeven er is een goed middel om deze op een natuurlijke manier en heel efficiënt te bestrijden echter zitten hier nog veel mensen die liever met chemische producten willen blijven werken :!:
Ik gebruik al jaren neemolie,doe eens de moeite dit artikel te lezen dan genezen jullie misschien nog ooit :fluiten:

https://www.mevrouwmonstera.nl/neemolie ... strijding/
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 apr 2021 19:06

alex1994: Calypso kan volgens het gebruiksvoorschrift ook als aangietmiddel worden toegepast.
Eduard: Ik zal een flacon Neem 0lie bestellen om uit te proberen. Rhapis excelsa blijkt ook wolluis te hebben vooralsnog in geringe mate. Mocht de uitgevoerde behandeling bij Hyophorbe niet baten dan ga ik over op biologisch chemische bestrijding.
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Rob op 27 apr 2021 21:51

Lees ook ff onderstaand vwb neem olie en Azadirachtin, de werkzame stof in dat product.
Conclusie: Soms is een natuurlijk toxine (in dit geval Azadirachtin) ook niet alleen maar zonneschijn.
Van Azadirachtin is nl bekend dat het zeer toxisch is voor aquatisch leven en met name hommels.
Ze staat dan ook op een illuster lijstje dat in de nabije toekomst wel eens kon worden verbannen (er zijn al landen die dit doen).

https://risk-monger.blogactiv.eu/2015/06/17/save-the-bees-ban-these-two-toxic-pesticides-immediately/

Ik doe dit als iemand met chemische achtergrond; ik heb te maken gehad met verschillende milieu issues mbt pesticide gebruik/misbruik of productie.
eea is niet om een zijde te kiezen, maar puur om te informeren
Mijn mening hier is dat het gebruik van middelen altijd tot een uiterste moet worden beperkt, en moet worden toegepast met zorg. Soms zelfs als allerlaatste redmiddel.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor johny op 27 apr 2021 22:47

Kan de redenering van Rob wel volgen, het is niet zo dat als een stof biologische tot stand komt dat deze zaligmakend en milieuvriendelijk zijn.
Genoeg voorbeelden het is hypocriet te denken dat vb pyrethrum van een chrysant soort plant zogenaamd biologisch beter zou zijn .
Deze is zo giftig dat alle bodemleven mee wordt vernietigd en dat als vervanger van ander en deze word dan wel toegelaten.
De echte gaan dan lieveheerbeestjes vangen en op planten zetten, die krijgen zo meteen een hobby erbij :mrgreen:
Een systemische sproeistof beperkt zich tot de plant en laat bodem gerust, is dat dan geen voordeel :fluiten:
gewone consument en hobbyisten zijn nu de pineut, terwijl de land en tuinbouw gewoon doorgaat met sproeien en verantwoordelijk zijn voor 90% verbruik van die stoffen en de amateurs zijn de oorzaak als er problemen zijn
johny

99 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?