Trachycarpus fortunei aankoop

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus fortunei aankoop

Berichtdoor lapalmeraie op 31 jul 2010 21:35

Een lichtslang is voor een Trachycarpus niet nodig hoor.
Dat is eerder tegen strenge vorst bij gevoeliger palmen zoals een Phoenix canariensis of Washingtonia in volle grond.

Zo'n lampje op zonne energie is inderdaad wel aardig maar verwacht er niet teveel van.
Zo verlichten niet zo goed als lampen op stroom en de meesten geven na één seizoen de geest.
Maar ja 't kost ook geen vermogen hè ;)

Ik ga in de toekomst het één en ander proberen te belichten met enkele LED-stralers die ze tegenwoordig verkopen ipv de klassieke Halogeen stralers. Voor nog geen €10,- heb je er al één en je kunt een teveel aan licht een beetje temperen door een deel van het glas zwart te maken lijkt me. Verbruik ligt natuurlijk ook heel laag. Als je opteert voor speciale LED-spots ben je meestal een veelvoud kwijt ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 31 jul 2010 21:38

nog even ter illustratie een groepje basjoos "by night" belicht door 2 van zulke "zonnespots".

Musa basjoo by night.JPG
Musa basjoo by night.JPG (42.89 KiB) 3725 keer bekeken
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor jraukema op 31 jul 2010 21:49

Snelle reactie :)

Leuk gezicht die bananen verlicht! Is dat geen led verlichting dan? Denk dat ik toch van die lampjes op zonne energie haal, volgens mij hebben ze die wel bij de blokker ofzo. Waar heb jij ze vandaan?

Zat net je collectie palmen te bekijken, erg leuk hoe je dat allemaal bijhoud. Ikzelf heb nog niet zoveel hoor, begin net haha.

Heb nu in een maand gekocht :) ;

-Trachycarpus fortunei 40cm
-CH. humullis 2x (bij de supermarkt voor 1/2 van de prijs omdat ze er niet uitzagen maar ze zien er na wat pokon en verse grond alweer goed uit)
-Phoenix dactilyfera(zelf gezaaid, 2 jaar oud) en Phoenix canariensis(10cm)
-Albizia
-2 musa sikkemensis
-cycas r.

Heb jij nog tips voor makkelijke winterharde planten voor in de volle grond?
jraukema

2 bedankjes

Berichtdoor jraukema op 31 jul 2010 21:50

Ow ja en zon 40 kleine trachys uit italie meegenomen, die groeien daar net zoveel als paardebloemen hier haha
jraukema

2 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 31 jul 2010 22:00

Dank je :D
Ik heb er inderdaad gekocht bij de blokker en bij Carrefour een wat grotere versie.
Enkel die laatste doet 't nog.
Led is het volgens mij niet. Maar het is vooral de batterij die er snel mee ophoudt.
Ik heb die wel eens proberen te vervangen maar dat bleek geen succes. :?
Daarom denk ik nu aan iets op stroom. Die kun je ook meer op wens in- en uitschakelen.
Maar dat zijn toekomstplannen ;)

Wat er nog geschikt is voor in volle grond?
Je hebt met de Trachycarpus fortunei en de Chamaerops humilis de klassiekers alvast in huis.
Ook de Trachycarpus fortunei var. Wagnerianus is leuk of de andere Chamaerops variëteiten zoals de Vulcano of de Cerifera.
Als je bereid bent om iets meer te beschermen gedurende de winter zijn veel andere soorten ook ineens mogelijk: Butia, Jubaea, Brahea, Nannorrhops, Phoenix, Washingtonia,...

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 01 aug 2010 11:14

@lapalmeraie:
Als het de bedoeling is dat de verlichting ook wat warmte moet afgeven, dan is halogeen beter geschikt dan LED. LED lampjes zijn stroombesparend, maar geven geen warmte af. Vooral dat laatste, warmte afgeven, is mooi meegenomen.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 01 aug 2010 11:32

Hey ,

de speer beschermen is inderdaad het belangrijkste ! mijn trachy's hebben momenteel alle 2 speerrot doordat ik ze niet beschermd heb en zo'n nat voorjaar is geweest , en staan er dus maar triestig bij dit jaar . Ze worden behandeld met cuprex en als het regent een bloempot erover .
trachy (3).JPG
trachy (3).JPG (88.54 KiB) 3700 keer bekeken

en hopelijk komen ze er snel weer door
Bijlagen
trachy.JPG
trachy.JPG (89.99 KiB) 3700 keer bekeken
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 01 aug 2010 14:00

lapalmeraie schreef:Verbruik ligt natuurlijk ook heel laag. Als je opteert voor speciale LED-spots ben je meestal een veelvoud kwijt ;)

Vrgr
Niek

Ik heb anders hele leuke led spots gekocht die per 3 verkocht werden, en daar zit per spot maar
liefst 4 gekleurde glaasjes bij, en zit er 2 jaar garantie op, en dat alles voor maar 15 euro per setje.
Ze waren dan ook op een gegeven moment uitverkocht, en heb ik spijt dat ik er niet meer gekocht heb voor dat geld.
Bijlagen
DSCF1886.JPG
DSCF1886.JPG (114.3 KiB) 3690 keer bekeken
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor erna op 01 aug 2010 14:04

dat is heel mooi, en vanwaar kwamen die spotjes als ik vragen mag ?

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 01 aug 2010 14:34

lapalmeraie schreef:In het voorjaar had hij enkel wat bladschade aan het onbeschermde blad. ;)

De bijlage Trachycarpus f. 2009-04.JPG is niet langer beschikbaar.

Vrgr
Niek

Hij ziet er maar beroerd uit zo, en is dat een mooi voorbeeld dat ze onder bepaalde omstandigheden niet altijd zo winterhard zijn als beweert wordt.
Mijn trachy's staan in potten, en ik durf te beweren dat je ze dan makkelijker tegen de kou kunt beschermen dan waneer ze in de volle grond staan.
Ik heb nu 3 jaar 2 kleine trachy's en 1 grote, en heb ik maar 2 bladeren gehad die door de vorst zijn aangetast.
De eerste 2 jaar heb ik er niks aan gedaan om ze te beschermen, en de afgelopen winter heb ik alleen de potten ingepakt met tempex plaatjes die ik met purschuim aan elkaar geplakt heb, en dat heeft
geholpen, want ze hebben dus op die 2 eerder genoemde bladeren na, niks geen schade opgelopen.
Bijlagen
DSCF1676.JPG
DSCF1676.JPG (112.71 KiB) 3687 keer bekeken
retep43

2 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen