Axel, die van jouw lijkt me inderdaad een groene eriospatha. Zover ik het kan zien lijkt die van Matko toch meer grijs groen. Een beetje zoals mijn exemplaar die ik NL voor een jaar of 10 had. Wel degelijk odorata/ capitata maar dan iets fijner en minder stijf blad dan gebruikelijk. Heb zo een vermoeden dat er binnen deze odorata/ capitata redelijk wat variatie bestaat. Persoonlijk vind ik de variant met stijver blad mooier
Een foto van 2018
Screenshot_20231027-141459-525.png (226.82 KiB) 2548 keer bekeken
Não faz mal!
2022 minimum 24,7 - maximum 33,6 2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Lastig..ik kan me ook in Richards verhaal vinden want t.o.v. de canariensis die ernaast staat, oogt hij wel wat grijzer. Morgen poging 2 om wat close up fotos te maken met de juiste belichting.
P.s. misschien moeten we de butia teksten verplaatsen naar een butia topic? Dit topic is super leuk met alle plaatjes van onbeschermde exoten in NL...en eventueel Belgie uiteraard
Heb geprobeerd wat fotos te maken ondanks de pittige wind en de beperkte ruimte. Het is moeilijk vast te leggen wat de juiste kleur is van mijn Butia. Hij lijkt ietsje grijzer te zijn dan de canariensis maar het is echt minimaal;
Die eerste twee foto’s zijn echt prachtig Matko. Wat de groene kleur betreft, het is inderdaad geen wetenschap maar de butia’s met echte grijzige bladeren heb ik in de loop der jaren wel zien verdwijnen. Voorlopig dus vooral groene butia’s die zonder dak tegen natte winters kunnen.
ik heb deze al enkele jaren staan het is een butia capitata denk ik. In de winter doe ik er dakje boven en pas als het echt gaat vriezen doe ik er noppenfolie rond maar direct na de vorst gaat die er terug af
Bedankt, ik zie dat er op de stammen ook geen duidelijke verschillen zijn tussen groene en grijsgroene/odorata’s butia’s. We zullen de bloei moeten afwachten.
Iemand anders nog een uitgeplante butia die hier gepost kan worden?