Hier wil ik nog wel een aanvulling aan geven met de ervaringen die ik heb.
De Cyathea Alsophila soorten ( australis, dealbata, cunninghamii, enz) zijn soorten die niet van natte voeten houden of te vochtige grond want dan rotten de wortels rustig weg zoals Eduard aangeeft.
De Cyathea Sphaeropteris soorten ( brownii, cooperi, medullaris, enz) kunnen veel meer vocht verdragen en kunnen met een goed ontwikkelde wortelkluit in een schotel met water staan als ze vol aan de groei zijn.
Bij de Cyathea Cyathea soorten ( volgen jullie het nog?

) is het bekijken per soort hoe vochtig ze
moeten staan, b.v. de C. alata moet droog staan en de C. bicrenata moet weer heel vochtig staan en C. glauca er tussen in.
Van de meest voorkomende Dicksonia soorten is eigenlijk alleen de D. squarrosa die van natte voeten houdt ( alleen als het en goed ontwikkelde wortelkluit heeft), dit alleen vanwege slechte wortelontwikkeling en/ of het rotten van de wortels.
Het is in de wintermaanden ook aan te raden om de pot altijd boven de schotel te houden zodat de wortels niet in aanraking komen met het water vanwege het rotten van de wortels.
Bij de boomvaren soorten die net verpot zijn is mij opgevallen dat de wortelontwikkeling veel beter is als ze niet in een schotel staan en de grond niet te vochtig is, ook is het zoals Eduard zegt het beste om geen schotel meer te gebruiken als de temperatuur onder de 20 graden komt.