Zaden kiemen uit de Filipijnen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Zaden kiemen uit de Filipijnen

Berichtdoor Bonne op 19 nov 2025 14:22

Hier duidelijk te zien hoe snel de Moringa's groeien wanneer ze zich thuis voelen.
Links = Gisteren
Rechts = Vandaag
Gisteren en vandaag.jpeg
Gisteren en vandaag.jpeg (212.8 KiB) 144 keer bekeken

Ook de Golden Shower gaat als een raket!
Golden Shower.jpeg
Golden Shower.jpeg (410.41 KiB) 144 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 20 nov 2025 14:23

Een 3 daagse observatie van hoe snel de Moringa groeit.
3 daagse update Moringa.jpeg
3 daagse update Moringa.jpeg (160.39 KiB) 124 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 21 nov 2025 13:15

Je bent nog al bezig met je Moringa zaailingen merk ik. Er zijn vaders die minder aandacht besteden aan hun eerstgeborenen, maar misschien is dit net zo iets.

Je Moringa planten laten al enigszins zien welke kant ze op gaan. Die van mij had ik in een nieuwe pot met nieuw substraat gezet en als reactie liet hij al zijn bladeren vallen. Daar raakte ik niet overstuur van want vanuit de wortelknol zou hij altijd weer uitlopen en ook de top is weer opnieuw uit gaan lopen.

De plant ziet er nu zo uit:

Moringa plant.jpg
Moringa plant.jpg (156.95 KiB) 68 keer bekeken

De plant stond eerst in een klein kamertje op het zuid-oosten waar ik meer gevoelige planten heb staan. Daar begon zich nieuw blad te ontwikkelen. Nu staat hij in een soort serre op het zuiden die niet verwarmd wordt. Vanmorgen was het 14 graden, maar met wat zon kan het ook 30 graden worden. De groei is niet zo snel als in jouw gaskast, maar dat hoeft niet:

Moringa nieuwe uitloop.jpg
Moringa nieuwe uitloop.jpg (113.78 KiB) 68 keer bekeken

De wortelknol laat ik hier onder in detail zien. Ze noemen de Moringa ook wel de mierikswortelboom omdat de knol culinair gebruikt kan worden zoals mierikswortel.

Moringa plant, wortelknol.jpg
Moringa plant, wortelknol.jpg (121.86 KiB) 68 keer bekeken

De groei van je Golden Shower is mijn ogen nog wat bescheiden, maar het is natuurlijk een erg jonge plant en de groei zal exponentieel gaan versnellen met het groter worden. Met één blad moet de plant 100% groeien om er twee van te maken, met twee 50% om er drie van te maken, enzovoorts.
Mijn zaailingen heb ik ook maar in het kamertje voor gevoelige planten gezet en de twee grootsten zien er nu zo uit:

bicapsularis zaailing.jpg
bicapsularis zaailing.jpg (149.28 KiB) 68 keer bekeken

De andere mag je niet zien, iets heeft de top aangevreten.
Ter herinnering, 29 september zagen ze er zo uit:

Zaailingen Cassia bicapsularis.jpg
Zaailingen Cassia bicapsularis.jpg (282.45 KiB) 68 keer bekeken

Het verschil is 54 dagen groei. Tot vorige week stonden ze in de niet verwarmde kas, maar er was veel zon en dan werd het overdags toch al gauw dik boven de 20 graden.
Wat mij opvalt is dat de bladeren van de Golden Shower puntiger zijn dan die van de bicapsularis. Dat kan wijzen op een nattere groeihabitat.

De moederplant staat nog steeds buiten en pas na de eerste nachtvorst en als er meer vorst verwacht wordt, gaat hij naar binnen. Hij bloeit nog steeds, ondanks de bijna 0 graden de afgelopen dagen:

Cassia bicapsularis.jpg
Cassia bicapsularis.jpg (295.86 KiB) 68 keer bekeken

Deze Cassia groeit heel snel, takken van meer dan een meter per jaar. Die van jou zal niet anders zijn. Volgend jaar knip ik alle takken weer af en dan kan hij opnieuw uit gaan lopen. Alle groei die je ziet is van dit jaar. Hij komt wat iel over, maar dat komt doordat hij bevroren is geweest.

Bedenk alvast maar waar in je tuin je straks je Golden Shower gaat zetten. Ik denk dat het net zo'n snelle groeier gaat zijn als de bicapsularis.

Deze plant is een stek van de originele zaailing van 25 jaar geleden. Die is dood gegaan, maar voor de aardigheid heb ik een stukje van de stam bewaard. Kan je zien wat je verwachten kan.

Stamfragment Cassia bicapsularis.jpg
Stamfragment Cassia bicapsularis.jpg (142.59 KiB) 68 keer bekeken

Is wel leuk zo'n groeikast, dat helpt je de winter door met al zijn somberheid en depressiviteit. In je kast is het altijd warm en zonnig. Planten verzorgen betekent met de toekomst bezig zijn. Dat is het probleem van depressieve mensen, die zien geen toekomst.
Hansvdb

26 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 23 nov 2025 14:12

Alles wat je aandacht geeft groeit Hans, zo ook mijn Moringa. :D
Denk je eens in hoe gelukkig mijn vrouw moet zijn? 8-)
De tijdslijn is hier 5 dagen.
moringa 5 dagen observatie.jpeg
moringa 5 dagen observatie.jpeg (204.02 KiB) 35 keer bekeken

Moringa 23-11.jpeg
Moringa 23-11.jpeg (301.84 KiB) 33 keer bekeken

Nou ja.. alles wat je aandacht geeft??
Mijn 3e Moringa zaailing heeft een beetje gedragsproblemen.
Het buitenbeentje.jpeg
Het buitenbeentje.jpeg (337.45 KiB) 35 keer bekeken

De grootste van mijn 3 Moringa's is ook degenen die niet nooit gescheiden is.
Zie hier: viewtopic.php?f=13&t=25897&start=20
Het voordeel is nu dat ik met grotere potten de andere wortels van de planten voorlopig niet hoeft te stressen. :thumb_up:

Dit geld net zo voor mij Gouden Regen.
Deze begint nu goed op stoom te komen. :thumb_up:
Cassia fistula 23-11.jpg
Cassia fistula 23-11.jpg (794.43 KiB) 35 keer bekeken

Heb de kenmerken van de Cassia Bicapsularis en mijn Cassia Fistula eens naast elkaar gezet.
Wat zijn nu de verschillende?
De Verschillen.jpeg
De Verschillen.jpeg (209.16 KiB) 35 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 23 nov 2025 20:56

Als je mevrouw Bonne net zo veel liefde en aandacht geeft als je planten dan moet ze inderdaad een gelukkig mens zijn. Je moet natuurlijk wel oppassen de juiste balans te bewaren. Het voordeel van planten is wel dat ze niet jaloers zijn, al kunnen ze dus wel gaan kwijnen zoals die ene achterblijvende Moringa.
Moringa's zijn gevoelige planten en spint houdt er heel veel van. Wat ik mij afvraag is hoe ze bij die Moringakwekerij Moringa's Finest in Oosteind in Brabant het ongedierte onder controle houden. Waarschijnlijk met roofmijten.
Datzelfde vraag ik mij af bij fruitkwekers. In mijn appels en peren vind ik aantastingen vanwege beestjes die zich naar buiten gevreten hebben na daar een tijdje gewoond te hebben. Als ik geen netten over mijn bomen hang vreten de vogels ze aan. Niet één appel op eten en dan pas de volgende, nee, hier een hapje, daar een hapje zodat als je niets doet alle appels uiteindelijk verrot van de boom vallen. Bij Albert Heijn zien alle appels er perfect uit, van binnen en van buiten.

Een reactie zonder plaatje is wat saai, daarom een foto van mijn Fuji appelboom. Dat zijn voor mij de lekkerste appels, maar ook de duurste. Dat komt doordat ze erg laat rijpen, in december, daarom worden ze niet in Nederland gekweekt maar geïmporteerd. Voorlopig hoef ik ze niet te kopen. Het aardige van deze soort is dat ze niet wormstekig worden. De insecten kennen de Fuji niet denk ik dan.

Fuji appelboom.jpg
Fuji appelboom.jpg (289.5 KiB) 7 keer bekeken

Dat overzicht tussen die bicapsularis en je fistula vind ik heel interessant. Ik overweeg nu om hem inderdaad in de tuin te planten. In de volle grond groeit alles beter tenslotte. Hoef ik weer een plant minder water te geven in de zomer.
De Golden Shower gaat nog een uitdaging voor je worden. Die kan dus niet in de winter buiten blijven en als hij werkelijk zo groot wordt dan past hij uiteindelijk ook niet in je woonkamer. Het beste lijkt mij maar om de bonsai techniek toe te gaan passen. Weer een nieuwe uitdaging, zo blijft het boeiend.

Ik vroeg mij af hoe je dat overzicht gemaakt hebt en mijn gedachte is nu dat je dat via AI hebt gedaan. Wat ik zo jammer vind van dood gaan is dat je niet meer te weten komt hoe alles verder gaat. De ontwikkelingen gaan zo snel op allerlei gebied, wat staat ons nog te wachten?
Waar ik mij wat de toekomst betreft wel wat zorgen over maak is de neiging van overheden om geleidelijk aan steeds meer vrijheden te beperken en de mensen steeds meer het eigen initiatief uit handen te nemen. AI is natuurlijk ook al zo iets. Zelf nadenken hoeft steeds minder. Daar komen die ongelukken van zoals met de toeslagaffaire.
Bekend is dat dieren in gevangenschap minder intelligent worden dan vrije dieren. Onze samenlevingen beginnen steeds meer sturend te worden. Het lijkt wel of zwakbegaafden de norm zijn. Ik heb een rekening bij ING en bij ABN AMRO. De mails van ING zijn naar mijn idee zo gemaakt dat ook iemand met een IQ van 80 ze kan begrijpen. Ik lees ze dus nooit.

Maar goed, dat heeft niets met planten te maken. Jij bent steeds met je planten bezig, maar ik doe gewoon hetzelfde. Elke dag kijk je hoe het met ze gaat en sommige vaker dan eens per dag. Het is je eigen kleine wereld waar jij de controle over hebt, dat is het punt.
Hansvdb

26 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten