Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 04 aug 2026 17:47

De droogte begint z 'n tol te eisen en diverse planten storten in, met name varens zijn de klos. Sproeien helpt nauwelijks en ik ben er onlangs mee gestopt. Het laatste regenwater is voor wat er nog resteert aan kuipplanten. De planten krijgen het nu extra te verduren omdat ze in het voorjaar veel blad hebben gevormd, Het is een trieste aanblik en het einde van deze ellende is nog niet in zicht. :roll:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

720 bedankjes

Berichtdoor knalkop op 04 aug 2026 22:10

De grond is 2 scheppen diep al kurkdroog dus de planten moeten al diep wortelen om nog water te vinden. Ook veel planten zoals canna en colocasia vertonen niet de groei van andere jaren.
knalkop

10 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 05 aug 2026 10:37

Ik ben al 4 maanden dagelijks aan het sproeien, met uitzondering van de regenperiodes die we in het voorjaar soms wel nog hadden! Het regenwater is al lang op, ik gebruik grondwater voor de tuin en kraanwater voor de kuipplanten. Het zijn de palmen en cycadeen die goed gaan bij dit weertype.
Varens sneuvelen niet alleen door te kort aan water maar droge lucht, al mijn Dicksonia's drogen voor 2/3 uit, enkel de laatste veren blijven goed. De Cyathea's laten geregeld een veer afsterven zodat er gemiddeld 5 a 6 veren blijven staan. Het ziet er ook allemaal schraal uit, eergisteren hadden we een kort buitje 3 mm en dat zag je gelijk, alles fris groen en een heerlijke geur ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1039 bedankjes

Berichtdoor Ragecrusher op 05 aug 2026 13:41

Helaas moeten we er doorheen. Doordat mijn tuin nog in aanbouw is, staat er nagenoeg niets in volle grond en de waterput was al hele tijd gortdroog, gelukkig hadden we eergisteren een goede plensbui waardoor deze weer is opgevuld. Maar ook dat zal van korte duur zijn.
Mijn tuin heeft een hoogteverschil van 3 meter tussen voorkant en achterkant en door erosie over de jaren heen is heel wat grond naar beneden gelopen, dit zijn we nu eerst aan het aanpassen. Bij het graven valt het op dat hoewel de toplaag gortdroog is, op al 10 cm diepte al wel weer meer donkere grond zit van vochtigheid. Lang leve leem/klei dan toch. Aan de voorkant/hoogste stuk van tuin zal dat vermoedelijk nog wel anders zijn hoewel de enkele eenjarige die ik plantte om de vriendin wat kleur te geven, het toch volhouden zonder watergift.

De boomvarens en andere vochtige schaduwminnende planten in pot geef ik tegenwoordig op een andere manier water en dat lijkt ze wel goed te doen. I.p.v. een massa water er overheen te gooien, nu een emmer in boom, daar water in en met van die luchtslangen voor aquaria tot in de kronen van de stammen. Dan kabbelt het water langzaam langs en in de stammen.
Ik verbruik minder water en de stammen en potten zijn veel beter verzadigd (voel je aan het gewicht).

Onder alle andere kuipplanten staan bij deze temperaturen schalen zodat bij watergift ook daar niet direct alles wegloopt. Het wordt uiteindelijk opnieuw geabsorbeerd door de grond/plant.

We hebben een waterput van 10.000 liter maar gaan er nog een extra steken van 5000 liter en verder de aflopende tuin zoveel als mogelijk aanpassen zodat het hemelwater zolang als mogelijk in de tuin blijft om de grond in te sijpelen.

Volhouden mensen en hopen dat er op middellange termijn beterschap op komst is.
Ragecrusher

14 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Nieuws en tips