Jubaea in de zomer

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea in de zomer

Berichtdoor KevinC op 20 aug 2010 21:48

Ik heb dit voorjaar een kleine geplant (50cm hoog) en die heeft sindsdien maar 2 bladeren aangemaakt.

Telkens ik bij Wintertuin kom heb ik altijd de neiging om een wat grotere Jubaea mee te nemen... jammergenoeg heb ik geen plaats meer in de volle grond. :(

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Davy op 20 aug 2010 22:00

KevinC schreef:Ik heb dit voorjaar een kleine geplant (50cm hoog) en die heeft sindsdien maar 2 bladeren aangemaakt.

Telkens ik bij Wintertuin kom heb ik altijd de neiging om een wat grotere Jubaea mee te nemen... jammergenoeg heb ik geen plaats meer in de volle grond. :(

Groetjes
Kevin

Tja de hoogte heb je snel maar hoe dik is de stam?
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 20 aug 2010 22:01

Goh, 6cm diameter ofzo. Ik weet het niet juist. Zal morgen eens meten en een foto uploaden. ;)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Davy op 20 aug 2010 22:10

Prachtig. Ik moet zeggen: je hebt toch al 2 bladeren! De mijne heeft na aanplant een jaar niets gedaan. Dat komt waarschijnlijk omat hij een stuk dikker en ouder is. Ze zeggen wel dat hij sneller gaat als ze ouder zijn. Dus eens aan de gang...In ieder geval 2 bladeren reeds is een succes hoor!
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 21 aug 2010 10:55

Als een ex met diameter 6 a 10 cm 2 gezonde bladeren aanmaakt gewoon in openlucht zit je goed als het weer meezit kun je nog een derde verwachten.Hij zal wel versnellen met het groter worden,de mijne begint zijn 7 de blad te openen.Ik heb ook een 2 jarige zaailing en die heeft nog maar 1 blad bij en een tweede begint te openen.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 24 aug 2010 17:28

Amai, als ik het hier allemaal zo lees groeit de Jubaea toch nog vrij snel vind ik. Beetje vergelijkbaar met een armata dus. Ik heb nu eindelijk ook al ééntje van begin augustus, stammetje van 17cm dik. Heb ik direct verpot in een grote diepe halve ton zodat die een grote gezonde wortelkluit kan maken en ik hem volgend jaar ook kan uitplanten. Heeft geen stress van het verpotten opgelopen want is gewoon blijven doorgroeien, heeft nu op drie weken tijd zo'n 3cm gegroeit. Voor mij is het belangrijkste dat die nu onder de grond groeit.
Hier even een foto, net genomen !

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 27 aug 2010 18:30

Afgelopen week is mijn Jubaea goed gegroeid 9,5 cm dus 1,3 cm per dag.Het was hier dan ook een warme week met 2 dagen boven 27 gr ,gemid max dag temp 23 graden met ook enkele zachte nachten.Met de gemid dagtemp 4 gr hoger dan vorige week is de groeisnelheid bijna verdubbeld.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Davy op 27 aug 2010 21:45

Klopt volledig! Mijn exemplaar haalt alles uit de kast om jouw jubea in te lopen. De ene speer is hem nu aan het ontvouwen en de volgende is alweer 10 cm lang. Dat blad dat veel te vroeg bruin was is weggeknipt nu en al die kleine bladeren met die bruine stukken (die misvormde waar ik het over had) zijn allemaal door de nieuwe bladeren naar de buitenkant "gedreven" . Ik heb nu toch al een mooie frisse kruin aan de binnenkant. Ik heb deze week trouwens gekeken voor die plastieken golfplaten. Daar ga ik er 2 van kopen zodat ik een beter afdak heb als vorig jaar (toen vissersparaplu). De zijkant + voorkant werk ik af met serreplastiek.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 27 aug 2010 22:38

Dejagere schreef:Afgelopen week is mijn Jubaea goed gegroeid 9,5 cm dus 1,3 cm per dag.Het was hier dan ook een warme week met 2 dagen boven 27 gr ,gemid max dag temp 23 graden met ook enkele zachte nachten.Met de gemid dagtemp 4 gr hoger dan vorige week is de groeisnelheid bijna verdubbeld.

Waar woon jij?
Want waar ik woon is het 's morgens vroeg, 06h00 slechts 12 graden :cry:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 28 aug 2010 11:46

Afgelopen week zaten een paar nachten met min 16 °,snachts hadden we geluk hier met de meeste bewolking en minder afkoeling ;de afgelopen week waren de gemid temp hoger dan in grote delen van Nederland en Oost Belgie.Hier in West vl koelt het snachts ook gemid minder af dan bijv in de kempen;hier te Anzegem hadden we niet de grote buien die andere delen van het land hadden en zelfs wat verder in west vl,deze week hadden we veel geluk en terwijl er in Nederland regen met bakken uitviel hadden we hier een redelijk zonnige namiddag bij 22,6 °;Op 21 aug hadden we 27,2 ° en 20 aug 27,9 °.Mogelijks was het de laatste week met temp boven de 25 ° en een paar nachten met min 16-17 °.
Dejagere

45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen