Zaaien Ravenala madagascariensis

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Zaaien Ravenala madagascariensis

Berichtdoor banaantje op 03 jun 2009 20:06

thanx voor de info, zal rustig afwachten en de planten wat meer buiten proberen te houden...
zie ook op je foto dat je al zaadjes verspeend als er nog niet echt een blad zichtbaar is, lijkt me wel risico vol, niet?? Ik had net gedacht om mss te wachten met verspenen tot er 2 bladen zichtbaar zijn, is het jonge plantje dan niet sterker zodat het meer kans maakt om er door te komen??

groetjes

Ps heb juist ook gezien dat ik 3 kiemers van de musa sikkimensis heb, die komen van bij u als ik me niet vergis :) thanx hiervoor :D
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 jun 2009 20:31

Die zijn inderdaad wat te jong verspeend, maar ze zijn er op de kleinste na toch mooi doorgekomen.
Het best wacht je tot het eerste blad mooi ontplooid is, zoals te zien op de foto die ik eerder heb gepost.

Die sikkiminsis zaden zullen van Christophe komen vermoed ik, hij is de beheerder van het forum.
Ik ben de moderator ;)
Maar in ieder geval proficiat, want ook dat zijn geen gemakkelijke kiemers. :D

Hierbij nog wat detail foto's van mijn Ravenala's;
Kopie van DSC03013.JPG
Zaailing foto dd 16/05
Kopie van DSC03013.JPG (57.01 KiB) 4968 keer bekeken

Een detail foto van een zaailing. Zodra ze enkele bladeren hebben zijn te terug te vinden in de webshop.
Kopie van DSC03040.JPG
Eerste kiemling van mijn Ravenala
Kopie van DSC03040.JPG (64.13 KiB) 4968 keer bekeken
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 04 jun 2009 00:10

Ik denk inderdaad dat de sikkimensis zaden inderdaad van bij mij kwam. Mijn sikkimensis zaden zijn volop aan het kiemen en dit na amper 1 maand :D
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 04 jun 2009 18:23

ja, Ik hebtoch al 3 kiemers na een 5 tal weken, niet slecht zou ik zeggen...
Heeft iemand enig idee hoe hoog het gemiddelde percentage kieming ligt bij bananen planten??
Stel nu, ik plant honderd zaadjes van de sikkimensis, hoeveel denk je dat er uiteindelijk effectief zullen kiemen?? Weet dat het moeilijk in te schatten is, maar met de ervaring die julie hebben moet ge toch iets of wat een idee hebben?? :?:

groetjes
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 04 jun 2009 22:45

Ik heb ooit eens 100 zaadjes Musa sikkimensis gezaaid, maar daar zijn maar enkelen van uitgekomen na 3 maanden :(

Maar nu heb ik er 600 gezaaid, en komen ze na amper 1 maand al volop uit. :D Ik verwacht een hoge opkomst! Het is vaak afwachten met zaaien hoor ;) De ene keer gaat het al wat beter dan de andere keer.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 11 jul 2009 13:51

Hallo,

merk de laatste tijd dat er zich heel veel kleine (fruit-)vliegjes ophouden op en rond de jonge verspeende plantjes. Iemand een idee of dit een normaal verschijnsel is en of deze vliegjes al dan niet schadelijk zijn voor de jonge plantjes?? :?:

groeten
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 jul 2009 13:56

Ze staan zeker binnen?
Ik heb dit in de winter altijd, als alle planten weer binnen staan.
Dan sterft het hier van die vliegjes (vindt m'n vrouw leuk :lol: ).
Volgens mij komt het omdat ze hun eitjes leggen in de potgrond.
Je merkt dat er bij het watergeven ineens heel veel uit paniek wegvliegen ;)
Maar het kan geen kwaad hoor.
Als je het heel vervelend vindt kun je van de gele stickers kopen in het tuincentrum waar ze aan blijven plakken.

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 12 jul 2009 00:16

zowel de plantjes die binnen staan als diegene die buiten staan hebben der last van, ma als ze geen kwwad dooen laat ik het zo, tenzij mn vriendin begint te klagen... :D
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor palmpje op 12 jul 2009 15:34

ik heb dat ook. Volgens mij zijn dit echter geen vliegjes maar varenrouwmuggetjes. je moet ze goed in detail bekijken. Je kan het meestal oplossen door enkel water te geven in een schaaltje tot de potgrond aan de bovenkant goed droog wordt.
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
palmpje

1 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 21 jul 2009 11:33

Hallo,

Ik was me eigenlijk ah afvragen hoe snel (langzaam) de ravenala madagascariensis groeit??? Naar mijn gevoel gaat dit toch redelijk traag, aangezien mijn eerste vier zaailingen nog steeds bezig zijn met hun 2de blad uit te gooien, terwijl ze nu toch al bijna 2 maanden verspeend zijn. :shock:
Groeien ze echt zo rustig of is er mss iets mis?? Denk dat lapalmeraie mij hier wel iets over kan vertellen, aangezien hij de enige is van wie ik al fotos heb gezien van de ravenala zaailingen... :)
Wat ik wel positief vind is dat de vierde zaailing, die er echt niet goed uitzag na het verspenen (het enige blad was half verschrompeld) nu toch zijn best doet om een 2de blad uit te gooien... ;) tis echt een vechtertje geloof ik 8-)
zal binnenkort nog eens wat fotos posten van de desbetreffende zaailingen... :!:
banaantje

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers