Wanneer bananen uitgraven ?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Wanneer bananen uitgraven ?

Berichtdoor wsnbm op 25 sep 2010 09:26

Het is mij compleet duidelijk.

Ik heb er vertrouwen in.

Txs
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 25 sep 2010 20:25

De sikkimensissen en basjoo's blijven hier gewoon zitten met een laagje hakselhout van 30cm aan de voet.

Bij een paar exemplaren ga ik proberen wat stam over te houden door er gaas rond te doen en dit op te vullen met hakselhout/stro of iets dergelijks.

Mijn tropische soorten zoals de Siam Ruby of ornata gaan morgen of volgende week uit de grond.

De yunnanensis blijft ook in de grond zitten maar word goed beschermd.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 25 sep 2010 20:45

KevinC schreef:De sikkimensissen en basjoo's blijven hier gewoon zitten met een laagje hakselhout van 30cm aan de voet.

Bij een paar exemplaren ga ik proberen wat stam over te houden door er gaas rond te doen en dit op te vullen met hakselhout/stro of iets dergelijks.

Met een gaas plus hakselhout heb ik slechte ervaringen. Met hakselhout lukte me het enkel in een blauw regenton vat.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 25 sep 2010 21:04

Shusui zei :
Bij soorten als zebrina, acuminata, siam ruby, velutina mag je al eerder beginnen met uit doen (als ze al in vollegrond staan ten minste want hier blijven deze meestal in pot.

de zebrina en velutina staan hier ook nog in pot , kunnen die minder koude aan dan ? anders gaan ze iets vroeger de serre in
@ john : geeft niet hoor ik begrijp je onzekerheid compleet is ook maar pas mijn echte eerste bananenwinter . Vorig jaar is hier de maurelli en de lasiocarpa kapot gegaan door teveel water te geven , gewoon door onwetentheid de basjo's zijn dan weer wel goed de winter doorgekomen met stro en lichtslang en een paar op de een slaapkamer , maar nu heb ik al een pak meer soorten .
De cavendisch staat hier ook al reeds binnen .
Kan de cheesmanii ook tot op het laatste blijven staan ?
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 25 sep 2010 21:35

Bij mij staan alles nog buiten, zelfs de cavendisch, zolang er geen vorst aan zit te komen blijven ze toch nog lekker buiten.

D.
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 sep 2010 00:08

Hier staat en blijft ook nog alles buiten hoor !! Tis nog maar september he, jullie doen me al denken alsof het volgende maand al winter is.... :P
De enige die ik al binne gezet heb (eergisteren) is de Bismarckia (palm), tis gewoon veel te nat en dat beestje is geen goede zwemmer !! :D
Je moet ze ook niet teveel verwenne onze plante vind ik, ik ben van mening dat ze ook wat mogen afzien, zodat ze ons klimaat leren kennen en er zich een beetje naar aanpassen. Ze gaan er niet dood van gaan hoor als ze een keer lichte vorst zien.... :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 sep 2010 08:48

Ik sluit me daarbij aan. Nog geen volksverhuis hier. Dat zal pas zijn voor eind oktober. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 26 sep 2010 10:01

Misschien moeten we afspreken dat we allemaal tegelijk doen, bijvoorbeeld na de CB meeting :D

Eigenlijk is er inderdaad niets om je druk te maken, we hebben 9 van de 10 winters 1 dag sneeuw, alleen afgelopen jaar van half december tot met februari :x
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 sep 2010 10:08

Leuk idee maar niet haalbaar. Je moet pas maatregelen nemen wanneer het te koud wordt.
En in bv. Limburg bij Eduard zal het een stuk sneller afkoelen dan bij bv. Erna aan de kust.

Zelf dus goed jouw eigen tuin en microklimaat in de gaten houden.
Het helpt al enorm als je weet hoe koud het exact in jouw tuin is; dit komt nl niet altijd overéén met het gewone weerbericht! Leer ook de warme en koudere plekjes kennen in jouw tuin.

En zoals al eerder werd gezegd. Eén keer een beetje nachtvorst is ook geen ramp hoor.
Hooguit heb je daarmee wat bladschade. Te vroeg inpakken is ook niet alles. Zo stonden ze bij mij 2 jaar geleden te vroeg ingepakt na de eerste nachtvorst. De weken erna werd het weer telkens zoals nu. Kon ik weer opnieuw beginnen... :roll:

Geen paniek dus. Het zal heus niet ineens -12°C worden ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 26 sep 2010 10:20

Het was een grappie :D

Het is overal anders, ik woon dichtbij de kust en ik heb een voortuin van 5*5 waar de planten in de grond staan, dus jah . . . . .

Achtertuin is "iets" groter maar daar staan alleen potten en wijnvaten, anders heeft de kleine helemaal geen speelruimte meer.

Aan de andere kant lees je wel overal dat vooral de bananen vorst gevoelig zijn en soms is het ineens bv bij volle maan wel een stuk kouder 's nachts, zou lullig zijn dat we de planten de hele zomer hebben vertroeteld en dan kwijt zijn in 1 koude nacht :(
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers