Grasmaaisel bij onze bananen

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Grasmaaisel bij onze bananen

Berichtdoor lapalmeraie op 05 sep 2010 22:13

Ik heb toevallig vandaag het laatste beetje gras ook verwijderd bij de basjoos.
De helft die geen graslaag meer had vormde weer prachtige bladeren (het uitrollen van de sigaar is zo mooi om te zien :P ) terwijl die met gras nog steeds in alle kanten kronkelden. Het ene blad is nog niet eens ontrolt of het tweede zit al helemaal in een los omdat het geen vrij baan krijgt.

Ook in de potten bij de ornata, sikkimensis en lasiocarpa heb ik het weggehaald.
Die zagen er wel allemaal goed uit, maar ik denk dat het dunne laagje gras daar voor niet veel tussen zat.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor rg14 op 05 sep 2010 22:23

ik heb gezien dat toen er gras onder lag per nieuw blad veel meer stam werd gemaakt. dus kwa groei helpt het wel.
rg14

3 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 26 sep 2010 23:51

En het is nu toch wel 3 maanden geleden, het grasmaaiselproject?

Hebben we planten van 3 meter hoog gekregen?
Ik ben heel benieuwd?

Wat is de eind conclusie?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor amourath op 27 sep 2010 08:43

wsnbm schreef:
Wat is de eind conclusie?

Dat het niet geschikt is voor Musa basjoo :lol: zowat iedereen kreeg er vervormd blad door en géén spectaculaire groei, hooguit wat extra pups.

Iemand die het met een meer tropische soort heeft geprobeerd?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 sep 2010 12:49

lees mijn eerste berichten hierover nog maar eens na , en je zal zien dat ik reeds van bij het begin gelijk had door het allemaal niet te geloven
trouwens , de personen ( kan momenteel ff niet meer op de namen komen ) die dit fabeltje hier op het forum brachten , met de groei van hun maurelli's op 1 seizoen met meer dan 3 meter , die zijn hier ook al niet meer te vinden en zijn zeer stil geworden vind ik
trouwens ik wacht nog steeds op hun beloofde foto's
conclusie : blij dat ik er niet aan begonnen ben , dat ik eerst de resultaten en proeven van de andere leden forumleden hier afwachtte , want anders had ik net als jullie ook "misvormde" basjoo's ( hoop trouwens dat alles terug ok komt met jullie musa's )
draco

Berichtdoor videomaster op 27 sep 2010 13:40

draco schreef:trouwens , de personen ( kan momenteel ff niet meer op de namen komen ) die dit fabeltje hier op het forum brachten , met de groei van hun maurelli's op 1 seizoen met meer dan 3 meter , die zijn hier ook al niet meer te vinden en zijn zeer stil geworden vind ik
trouwens ik wacht nog steeds op hun beloofde foto's

Denkelijk heb je het over Tropthaipalms in dit topic.

Ik kan me sterk vergissen, maar de persoon in kwestie zit bij mijn weten voor het ogenblik in Thailand.

Even geduld op enige reactie dus. :roll:

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor amourath op 27 sep 2010 13:42

draco schreef:lees mijn eerste berichten hierover nog maar eens na , en je zal zien dat ik reeds van bij het begin gelijk had door het allemaal niet te geloven
trouwens , de personen ( kan momenteel ff niet meer op de namen komen ) die dit fabeltje hier op het forum brachten , met de groei van hun maurelli's op 1 seizoen met meer dan 3 meter , die zijn hier ook al niet meer te vinden en zijn zeer stil geworden vind ik

Als je goed zijn berichten hebt gelezen heeft hij van in het begin gezegd dat het NIET voor Basjoo was want deze houden niet zo van die warmte... dat het enkel goed ging met de tropische bananen. Geen idee waarom iedereen het dan - tegen beter weten in? - bij die banaan probeert, daarom ook mijn vraag: wie heeft het bij een tropische banaan getest?
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 sep 2010 15:26

:oops: Ik had begrepen dat het bij de basjoo niet zo'n spectaculair verschil zou maken... niet dat die er niet van houdt. Nu is het ook wel de banaan die de meesten hebben én waarvan we meestal wel wat op overschot hebben. Misschien dat enkelen (waaronder ik) het daarom bij deze soort probeerden? ;)

Ik had ook een laagje gras op de lasiocarpa, sikkimensis en de ornata in pot. Maar of dit een verschil heeft gemaakt... moeilijk te zeggen.

Ter info: Tropthaipalms reageert niet langer op dit topic omdat zijn profiel werd verwijderd wegens het niet naleven van de forumregels.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor amourath op 27 sep 2010 15:57

lapalmeraie schreef:Nu is het ook wel de banaan die de meesten hebben én waarvan we meestal wel wat op overschot hebben. Misschien dat enkelen (waaronder ik) het daarom bij deze soort probeerden? ;)

Fair enough, maar dan niet op de pianist schieten eh ;) Het is wat flauw om de theorie als onzin te klasseren als je ze niet eens hebt getest bij de banaan waarover sprake was.

lapalmeraie schreef:Ik had ook een laagje gras op de lasiocarpa, sikkimensis en de ornata in pot. Maar of dit een verschil heeft gemaakt... moeilijk te zeggen.

Niks spectaculairs dus? Bananen in pot of in volle grond?
Nu moeten we ook wel rekening houden met het feit dat we maar een flauwe lente en zomer gehad hebben... op 2 weken goed weer na was het nougabollen.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 sep 2010 16:00

Inderdaad, we zijn er te laat mee begonnen.

Ik geloof wel dat dit een goede stimulans kan zijn voor tropische (of warmte minnende) soorten.
Je creëert immers continue warmte en vochtigheid aan de grond en een behoorlijke dosis voedingsstoffen sijpelt ook steeds de grond in. Alles wat de Musa's graag hebben.
Maar of je daarmee ook van 20cm --> 300cm op één seizoen kunt.... :roll:
De vraag is natuurlijk of je dat ook wilt...

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers