Propagator

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Propagator

Berichtdoor Sodiac op 14 sep 2010 18:53

Olie1605 schreef:Ik weet het niet, ik heb de bak een beetje nagemaakt als deze van Exogarden. Daar gebruikten ze dit ook. Iemand ervaring mee of dit eigenlijk wel kan?

Grtn
Olivier

Ik kan je niets met zekerheid zeggen of dat goed gaat of niet. Ik kan je alleen vertellen dat ik zelf ook zo'n bak heb gemaakt alleen dan wat kleiner. Ik heb ook van die piepschuim platen en een verwarmingskabel. De mijne is echter maar 50 watt. Toen ik die kabel erin had liggen en ik had hem nog niet goed vastgelegd brandde hij, op de punten waar hij zichzelf overlapte, in het piepschuim. Ik heb er daarom een laag van aluminiumfolie onder gelegd en daarop de kabel gelegd (vastgezet met nietjes zodat hij zichzelf niet meer overlapt).
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 sep 2010 19:04

Inderdaad opletten voor brandgevaar.
Ik vind het zo snel niet meer terug, maar ik meen me te herinneren dat bij een forumlid een DIY-propagator eens in brand is gevlogen. :o

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Olie1605 op 14 sep 2010 20:09

De papa is electricien, hij komt morgen de boel keuren :D en ik ga hem vragen voor er een beveiliging op te zetten. Want het is in een studentenblok en zou niet willen dat de boel daar afbrandt amai :roll:
Olie1605

55 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 14 sep 2010 22:59

mooie bak hoor..

Is er een speciale reden waarom je 2 thermostaten gebruikt?

ben erg benieuwd naar de resultaten.

wat betreft licht, was het niet zo dat 1/3 van het daglicht voldoende was? (weet het niet zeker hoor, maar meende het ergens gelezen te hebben)
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 14 sep 2010 23:46

Het 1/3 van het daglicht gegeven kwam uit het topic van mijn winterstalling.

Grad85 had bijna brand gehad in zijn propagator.
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 sep 2010 09:36

p e t e r schreef:Grad85 had bijna brand gehad in zijn propagator.

Hij was het dus, tnx ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 15 sep 2010 14:53

Ik heb hier ook een propegator staan met warmte kabel, ik heb alleen water in de propegator, met de warmtekabel in het water. toen heb ik een kunststof in de propegator gezet en daarin de potjes.
Op deze manier heb je altijd een vochtige lucht, redelijk constante en goed verdeelde warmte en weinig / geen brandgevaar, het gaat tenminste al heel lang goed.
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 04 okt 2010 23:28

Hallo,

Om het ontkiemen te bevorderen zit ik te denken om een Propagator aan te schaffen.

Hoeveel tijd win je met zo'n prop. tegenover het op kamertemperatuur ontkiemen van bijvoorbeeld bananen of de Jubaea Chilensis?

Zie hieronder voor een voorbeeld van een prop., graag jullie advies!

Vensterbankpropagator 3-delig

Driedelige vensterbankpropagator
Kweek bloemen, groenten of kruiden in afzonderlijke units. Deze verwarmde kweekkas is een complete kwekerij voor op de vensterbank en dat voor slechts 49 euro.
Electrisch verwarmde kweekkas van 76 cm lang voorzien van een 13 watt verwarmde bodem en aangegoten stekker met snoer van 140 cm.
Ideaal voor zaaigoed of het bewortelen van stekken.

Dit unieke model stelt u in staat meerdere soorten te kweken in 3 afzonderlijk geventileerde kweekkasjes.

13 watt verwarmde bodem met lage energiekosten. Stroomverbruik slechts een kwart van een normale gloeilamp.

Voorkomt verspilling.
Het unieke formaat van de mini kweekkasjes voorkomt de productie van teveel aan zaailingen.

Kans op ziektes is kleiner.
De mini kweekkasjes bieden een geïsoleerd kweekklimaat waardoor de kans op besmetting tussen de verschillende plantensoorten/kasjes drastisch wordt verkleind.

Eenvoudig te gebruiken.
Volledige Nederlandstalige gebruiksaanwijzing "Succesvol kweken" zit bijgesloten.

De super 3 electrisch verwarmde kweekkas voldoet aan al uw 'groei'wensen. Er is geen kweekkas die eenvoudiger is of een betere kwaliteit biedt.

Totalte afmeting van de verwarmde serre: 76cm (L) x 18.5cm (B) x 19.5cm (H)
Afmeting van 1 van de 3 aparte kasjes: 22,5cm (L) en 16,5cm (B).

Wordt als geheel verkocht voor slechts 49 euro.

Unquote
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 04 okt 2010 23:48

wsnbm schreef:Hallo,

Om het ontkiemen te bevorderen zit ik te denken om een Propagator aan te schaffen.

Hoeveel tijd win je met zo'n prop. tegenover het op kamertemperatuur ontkiemen van bijvoorbeeld bananen of de Jubaea Chilensis?

Zie hieronder voor een voorbeeld van een prop., graag jullie advies!

Vensterbankpropagator 3-delig

Driedelige vensterbankpropagator
Kweek bloemen, groenten of kruiden in afzonderlijke units. Deze verwarmde kweekkas is een complete kwekerij voor op de vensterbank en dat voor slechts 49 euro.
Electrisch verwarmde kweekkas van 76 cm lang voorzien van een 13 watt verwarmde bodem en aangegoten stekker met snoer van 140 cm.
Ideaal voor zaaigoed of het bewortelen van stekken.

Dit unieke model stelt u in staat meerdere soorten te kweken in 3 afzonderlijk geventileerde kweekkasjes.

13 watt verwarmde bodem met lage energiekosten. Stroomverbruik slechts een kwart van een normale gloeilamp.

Voorkomt verspilling.
Het unieke formaat van de mini kweekkasjes voorkomt de productie van teveel aan zaailingen.

Kans op ziektes is kleiner.
De mini kweekkasjes bieden een geïsoleerd kweekklimaat waardoor de kans op besmetting tussen de verschillende plantensoorten/kasjes drastisch wordt verkleind.

Eenvoudig te gebruiken.
Volledige Nederlandstalige gebruiksaanwijzing "Succesvol kweken" zit bijgesloten.

De super 3 electrisch verwarmde kweekkas voldoet aan al uw 'groei'wensen. Er is geen kweekkas die eenvoudiger is of een betere kwaliteit biedt.

Totalte afmeting van de verwarmde serre: 76cm (L) x 18.5cm (B) x 19.5cm (H)
Afmeting van 1 van de 3 aparte kasjes: 22,5cm (L) en 16,5cm (B).

Wordt als geheel verkocht voor slechts 49 euro.

Unquote

Ik denk dat je beter zoiets kan kopen:

Afbeelding

Kost wel ietsje meer dan jouw voorbeeld, maar hier zit dan wel een thermostaat bij zodat je hem op diverse temperaturen kan zetten e.d.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 05 okt 2010 10:03

Owwkeej en waar verkopen ze deze?
En qua ontkiemtijden scheelt zo'n propagator veel in tijd?

Ze hebben het ook vaak over bodem temperaturen, maar zet je deze bv op 20 graden hoe warm wordt het dan in de propagator zelf?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken