cyathea's naar binnen?

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

cyathea's naar binnen?

Berichtdoor varenlover op 14 okt 2010 21:37

Vanaf welke temperatuur verhuizen jullie de cyathea's naar binnen? Bij ons voorspelt het weerbericht komend weekend een nachtminimumtemp van +1met kans op vorst aan de grond. Ik twijfel nu of ik mijn cyathea's nu al best uitgraaf en binnen zet, of kan 1 zo'n koude nacht geen kwaad? Ben vooral bang voor de nog uitrollende rollen en nieuwe veren.
varenlover

2 bedankjes

Re: cyathea's naar binnen?

Berichtdoor Eduard op 14 okt 2010 22:02

Hoi , heb je cyathea's in de volle grond staan? lijkt mij niet zo slim als ze in de volle grond staan! Heb je gelijk kans op wortelbeschadiging, of heb je ze met pot ingegraven?
Ik haal de meeste cyathea's pas naar binnen als we het over echte nachtvorst hebben,3a4 gr. met namen de wat gevoeligere zoals de C. tomentosissima en de kleintjes zijn natuurlijk ook veel gevoeliger dan die grote zware potten, maar ze hebben het over 1a2 gr. nachtvorst, moet kunnen!
Wel lijkt het mij verstandiger ze wel al uit de grond te nemen, dan is de klus snel geklaard als het echt moet.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor varenlover op 14 okt 2010 23:14

Bedankt Eduard! Mijn cyathea cooperii staat inderdaad zonder pot in de volle grond... is dit jaar enorm gegroeid, heb hem 2j terug gekocht met 1 veertje aan en nu heeft hij al een stammetje van enkele cm en 1.5m lange veren, wat een groeier! Dus 'jaarlijkse wortelsnoei' in de herfst is af te raden? Jammer, was van plan volgend jaar mijn andere cyathea's ook in volle grond te planten en in de herfst telkens uitgraven en in pot steken na wat wortelsnoei om binnen te overwinteren, maar dus volgende lente beter met pot en al in de grond!
varenlover

2 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 15 okt 2010 09:57

Men zegt inderdaad dat Cyathea's daar slecht tegen kunnen, maar hou ons op de hoogte, wie weet valt het erg mee. In volle grond groeien ze natuurlijk wel veel beter, dat lijkt me duidelijk.
Ik heb de meeste ook binnen als het gaat vriezen, om de nieuwe uitrollende veren te beschermen.
Toch grote kans dat het blad eraan gaat trouwens in de winterstalling hoor, maargoed, dat zien we dan wel wer.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 okt 2010 11:13

Hoi, wortel snoei heb ik zelf een keertje toegepast bij de grote medullaris! meer uit noodzaak daar het een wortel was in de pot en hij geen voeding meer opnemen kon, het water bijna niet meer zakte, en het nieuwe blad steeds kleiner werd! Dus echte noodzaak dit te doen, het is goed gegaan, wel vroeg in het voorjaar als de sapstromen weer op gang komen! 6 weken later kwam de eerste dikkere rol al weer naar boven, zoals gezegd een riskant klusje het wordt in princiepen afgeraden, maar jij gaat dit doen bij een cyathea die al breed uitgeworteld is, weet ik niet hoe groot dit wortelstelsel al niet is ? en wat de gevolgen hier van gaan zijn! lijkt mij in ieder geval niet goed dit ieder jaar te gaan doen! Wel kun je als hij weer opgepot is en weer goed geworteld is kiezen voor een flinke maat pot waar je vanaf 1/4 van boven rondom gaten boord waar de wortels dan toch bij het ingraven uit kunnen groeien en die je dan in het najaar met een steekschop kunt afsteken! Dit pas ik nu al 7 jaar toe bij mijn kleinere medullaris, al is deze pot nu ook keihard en wordt het blad kleiner dus deze is nu ook toe aan een nog grotere kuip of wortelsnoeibeurt, al blijf ik het erg riskant vinden dat te doen! hij staat dus 7 jaar in een pot met diameter van 40cm met handvatten zo dat je hem na het afsteken goed de grond uit krijgt!
Ik zou zoveel mogelijk uitgraven zodat het toch een vaste kluit blijft en hem dan goed oppotten en dan in het voorjaar zo.n grotere kuip klaarmaken met gaten aan de zijkanten [ niet onder in ] want dan krijg je hem er ook niet meer uit! Dan kun je hem weer ingraven als je dat mooier vind.
Ro heeft in Amsterdam wel zijn C, medullaris in de volle grond geplaatst vlak langs zijn huis en met veel bescherming loods hij hem kennelijk wel de winter door! maar daar wordt het minder koud dan bij ons! Zelf heb ik het in 2003 ook geprobeerd [ ben nog al eigenwijs van aard] maar moest dit toch bekopen met een grote teleurstelling! hij was tot in de grond beschermd met isoleerplaten en keurig met bubbel plastic[ deze om 4 latjes gedraaid] zodat je speling houd tussen stam en bescherming en daarom heen nog rieten matten en die winter was de max vorst -10 gr. maar bij het wegnemen van de verpakking in het voorjaar een grote teleurstelling! Ik zag al massa's pissebedden kruipen dus dat voorspelde weinig goeds! De hele kop was snot en dus einde verhaal, ik ga het nu wel weer proberen met de grootste maar dan met een smalle tent erom die op nul wordt gehouden met warmte kabel en thermostaat dan verlies je het blad maar blijft de plant als het lukt in leven!
Gr. Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 15 okt 2010 17:42

Ikzelf heb in mei 2009 een C Dealbata door de midden gezaagd en de wortels gesnoeid
geen centje pijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 15 okt 2010 17:48

Zo zien ze er nu uit,die ene dubbele gaat in het voorjaar weer onder het mes :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 okt 2010 17:53

Hoi Grad , dat is totaal iets anders, In het voorjaar wortelen planten erg goed [begin groei] en jij hebt het over een jonge plant in pot, de vrager heeft zijn plant uitgeplant in de volle grond, en dan is het maar afwachten hoe dit gaat als de plant de volle grond uit moet en weer opgepot moet worden!
We zullen het afwachten en zien hoe dit verhaal verloopt.
Gr. Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor varenlover op 16 okt 2010 21:09

Vandaag mijn cyathea cooperii uitgegraven, ging betrekkelijk goed. De wortels waren vooral in de breedte gegroeid en veel minder in de diepte, dus enkel in de breedte moeten afstekken. Hij staat nu in een grote pot met compostgrond met lava voor de drainage en kreeg vandaag extra veel water, ook 2 oudste veren afgeknipt om het evenwicht te bewaren tussen boven en onder, tot nu toe geen 'slapte tekens'! Als ik de gezonde gesplitste dealbata's zie van Grad heb ik goede hoop! Ik hou jullie op de hoogte! Wat zijn het toch fascinerende planten he :)
gr, Bart
varenlover

2 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 18 okt 2010 10:09

Was je erg zenuwachtig Grard, toen je de foto's nam? :P

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes