Hallo dames, ik zal proberen aan de hand van wat voorbeelden uit te leggen hoe je gemakkelijk kunt zien [als het om een boomvaren gaat] of deze bij de Dicksonia hoort of een Cyathea!
Erna, is de vraag hoe lang je deze hebt staan, en of het een D. antarctica betreft, als hij kort staat zou het een meegelift sporenplantje kunnen zijn , staat hij langer dan is het naar alle waarschijnlijkheid een ingewaaid sporen plantje uit eigen tuin! Maar een dicksonia is het zeker niet! dit laat ik aan de hand van deze voorbeelden zien,
je hebt dicksonia soorten deze hebben allen enkel geveerd blad, wat je op het linker plaatje ziet, een cyathea heeft een dubbel geveerd blad, rechter afbeelding, [het merendeel] wat er eigenlijk op neer komt dat een cyathea meerdere zijveren in een blad hebben zitten dan een enkel geveerde dicksonia!

Bij deze voorbeelden zie je het nog beter! Enkel geveerd blad -Dicksonia,

Dubbel geveerd blad - Cyathea, [er zijn enkele van de vele cyathea soorten die ook enkel geveerd blad hebben] ,maar dat is te verwaarlozen!

Dus Erna kunnen we eigenlijk uitsluiten dat het hier om een Dicksonia handelt, Wat Lili-Anne zegt over de fijne haarbezetting klopt, maar dan meer op de steeltjes, deze fijne structuur tref je niet snel aan bij gewone varens meestal vrij grof, bij een jonge boomvaren is dit heel fijn, ik heb geen duidelijke foto om dit te laten zien, maak er wel een!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC