Hoe ben je aan je hobby gekomen

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Hoe ben je aan je hobby gekomen

Berichtdoor KevinC op 07 nov 2010 17:33

Een jaar of 5-6 geleden heeft mijn vader bij pelckmans eens 3 palmpjes gekocht...
Een washingtonia, een phoenix canariensis en voor in de volle grond een kleine trachy.

2 jaar later een boel zaadjes gekocht bij exogarden en zoals velen onder ons heb ik nu bijna geen plaats meer omdat alles vol exotische planten staat. :(

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 07 nov 2010 18:21

Daarna kom je op dit forum terecht en dan gaat het snel hoor...

:oops: :lol:
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 07 nov 2010 19:51

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in alles wat groeit en bloeit. Daarom ben ik immers ook biologie gaan studeren. (a)

Maar de eerste "exoot" kwam pas in 2003 in beeld.Toen kocht ik een kleine roebelenii, gewoon omdat ik 'm mooi vond. Vrij snel kwam daar een kleine canariensis,een mini-kiwi, een oleander bij en een Heliconia bij, maar nog steeds zonder specifieke aandacht voor exoten. (wel een onbewuste voorkeur hè) :roll:
Wel stond het kleine balkon toen al bomvol met planten. Ik was de enige in het gebouw met een moestuintje op het balkon, tot groot genoegen van de overburen. :lol:

Een aantal jaren geleden kreeg ik toevallig enkele zaadjes van iemand die op vakantie was geweest in Spanje. Washingtonia's bleek later. Omdat het zaaien meteen goed lukte ben ik meer zaadjes gaan bestellen op het net. Zo'n 2 jaar geleden wees iemand me op de palmzaadshop van Christophe destijds. En van het één kwam het ander; niet veel later werd ik lid van het forum, startte ik m'n eigen blog en werd ook bij mij de collectie alleen nog maar groter. :mrgreen:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 07 nov 2010 20:02

Zo'n 2 jaar geleden wees iemand me op de palmzaadshop van Christophe destijds. En van het één kwam het ander; niet veel later werd ik lid van het forum, startte ik m'n eigen blog en werd ook bij mij de collectie alleen nog maar groter.

Steek het maar allemaal op mij :lol:
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 07 nov 2010 20:07

Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor jaak op 07 nov 2010 21:02

ik heb mijn eerste fortunei gekocht in een vijver winkel in het waasland nog onder de naam chamaerops exelsae en vond dat die er toch maar eenzaam bij stond.
ik ben toen op internet gaan rondneuzen en kwam zo terecht bij Benny uit st.niklaas , via kapazaa verkocht hij onder andere musa basjoo's,daar heb ik dus mijn eerste banaan gekocht en ik was vertrokken,zeker als ik zag met wat een snelheid die banaan groeide.
en door te googelen naar exotische planten kwam ik later terecht bij palmvrienden.net.
ik heb palmvrienden eerst als gast ongeveer een 4 tal maanden gevolgd om daarna lid te worden van dit toffe en ook leerrijke forum.
ondertussen ga ik zoals zovelen hier volgend jaar nog een stukje gazon omploegen om nog wat exoten te kunnen planten :mrgreen:

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor palm op 07 nov 2010 21:28

hey ,

Ik was een paar jaar geleden op reis geweest naar tunesie en ben daar op het strand een verkoper met palmboomkes tegen gekomen.
Natuurlijk heb ik geen gekocht want ik dacht dat die boomkes bij ons toch niet zouden groeien.
bij het vertrek terug naar belgie zag ik natuurlijk veel mensen mee zo een boomke in hen handbagage en had ik natuurlijk spijt dak er ook geen had.
Thuis gekomen was ik wa info gaan opzoeken en toen wist ik dus da het wel ging om hier palmen te houden. Een paar maanden later kreeg ik voor men verjaardag men eerste palm en had ik er een nieuwe hobby bij.

groetjes
palm

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 07 nov 2010 21:30

Ik moet dringend de disclaimer aanpassen dat ik niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor het overdragen van het exotenvirus. Stel je voor dat iedereen me hun facturen van hun plantjes gaat opsturen :roll: :D
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor alloo op 07 nov 2010 22:12

Ik heb tuinbouwschool gedaan in 1963 à 64in Herentals(Technisch Instituut Scheppers, zijn er nog leden die daar school gelopen hebben????)In die tijd sprak men nog niet van tropische of exsotiche planten maar gewoon kamerplanten.Het assortiment was ook niet als nu ,Sanseveria ,Calla, Begonia, Clivia,cactussen, zal er wel enkelen vergeten zijn ,maar dat was het .Toen ben ik in de bouw beginnen werken(betaalde beter dan de tuinbouwsector)en heb er gewerkt tot vier jaar geleden, ik op brugpensioen ben gegaan.Maar mijn grote hobby (kamer)planten is gebleven, of het nu palmbomen ,cactussen,orchideeen,kuipplanten zijn, als ik iets speciaal zie, koop ik het ,het is daarom dat ik nooit met planten naar een beurs ga ,dan kan ik niet rondneuzen.Een 25 jaar geleden heb ik een serre gebouwd met vewarming ,enkele jaren later" te klein "weeral wat groter gemaakt nu "te klein" .Hoeveel planten ik heb weet ik niet ,heb al dikwijls gedacht om een inventaris te maken, maar is er nooit van gekomen .Ik heb er wel zeer weinig in de vollen grond staan,allemaal in potten .

groetjes Fons

ps.Een 12 tal jaren geleden heb ik nog een stuk grond bijgekocht (+-17are)daar kweek ik mijn groenten.
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 08 nov 2010 14:39

Hoi,

Als jonge gast was ik al geïnteresseerd in planten. Mijn hobby was toen maar het opzoeken namen van wilde planten in de streek en een herbarium hiervan maken :) .

Later groeide dit uit naar het houden van kuipplanten, hoofdzakelijk Passiflora's. Op mijn zoektocht naar verschillende Passiflora's leerde ik andere Passifloraliefhebbers kennen en eentje bracht me in contact met de Nederlandse Oranjerievereniging. Sindsdien kwamen steeds meer en meer kuipplanten in mijn collectie maar in de loop der jaren ( samenwonen, huurhuisje, etc ) was mijn collectie fel geslonken en stond mijn hobby op een laag pitje.

Maar sinds ik een jaar of 7 geleden een eigen huis met tuintje heb, ben ik gaan experimenteren met 'winterharde' kuipplanten in de volle grond te zetten. Dit met wisselende succes.

Groeten,

Stefan

P.S. En neen Christophe is bij mij niet verantwoordelijk voor het onstaan van mijn hobby :!: :lol:
dest_planten

50 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips