door orinoco op 04 dec 2010 13:50
Dat is al een heel stuk beter!Net als bij Christophe gingen mijn gedachten ook uit naar een Phoenix door de foto van de vruchten/zaden.Nu de foto van de palm een stuk beter van kwaliteit is,durf ik er van uit te gaan dat het hier een Phoenix reclinata betreft.Om preciezer te zijn de enkelstammige varieteit.
Foto's van de meerstammige varieteit zullen ongetwijfeld wel te vinden zijn in de betere boeken en op internet.Van oorsprong een Afrikaanse soort,maar zeer populair in gebieden van warm-gematigd tot tropisch wereldwijd.
Toch zou ik bij deze nog een belangrijke opmerking willen plaatsen.Vooral bij het verzamelen van zaden is het belangrijk om op voorhand te weten om welke soort het gaat.Er staat natuurlijk lang niet overal een bordje bij (zelfs niet in botanische tuinen),maar ook navraag bij bijvoorbeeld personeel ter plaatse,kan je vaak al een stuk verder helpen.Bij een enkel plantje of enkele zaadjes voor de eigen collectie is dit van minder belang,maar bij grotere hoeveelheden die je bijvoorbeeld naar een beurs meeneemt is dit een ander verhaal.In dat geval verwacht men toch de juiste plant te kopen en niet een verkeerd benaamde of "onbekende" soort.