Is dit een palm?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Is dit een palm?

Berichtdoor orinoco op 21 jan 2011 01:01

Een foto van een volwassen plant zou in dit geval geen overbodige luxe zijn. Er was toch sprake van een onduidelijke foto ? Overigens worden sommige planten in de volksmond ook nog wel eens foutief als "palm" benoemd (Yucca,Cordyline,Pandanus,Dracaena).Met name Dracaena lijkt mij niet geheel onwaarschijnlijk...
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor maartenkerstens op 21 jan 2011 01:11

Helaas Orinoco, deze foto is genomen met een zeer slechte camera op een fototoestel en is niet dmv een foto op deze site te krijgen. Kijk nog wel even naar Pandanus of Dracaena of ze een overeenkomst vertonen aangezien de Yucca en Cordyline wat grootte betreft wel af zullen vallen, groet Maarten uit Beers.
Exotische planten kweken, altijd lastig.
maartenkerstens

1 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 21 jan 2011 01:16

Hallo Maarten,naar Pandanus hoef je niet te kijken aangezien de zaden afkomstig zijn uit Spanje.
Op een enkele uitzondering na zijn Pandanus soorten puur tropische planten.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor maartenkerstens op 21 jan 2011 01:29

Hey Orinoco, heb ook al gekeken bij Pandanus en Dracaena. Zijn aan de kleine kant aangezien de boom op de foto toch wel een meter of drie hoog was. Blijft spannend, groet Maarten uit Beers.
maartenkerstens

1 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 21 jan 2011 01:59

Maarten,laat je niet leiden door plaatjes van Dracaena als kamerplant. Als je dergelijke exemplaren goed bekijkt,zul je zien dat de stammen (soms meermaals) gesnoeid zijn. De meeste soorten worden makkelijk zo'n 5 meter hoog als ze daar de ruimte voor krijgen.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 21 jan 2011 06:59

maartenkerstens schreef:Hallo, even een reactie op de laatste post van Niek. Heb op internet en op jouw site gekeken. Banaan zaadjes zijn veel kleiner en grilliger van vorm dan de mijne. De zaailing van Strelitzia komen wel veel overeen maar bij hun zaad blijkt er een soort oranje pluimpjes aan het zaad te zitten zoals Dimi ook gepost heeft.Kijk nog even verder op internet want mijn zwager zei dat ze in grote trossen onder aan de boom hingen en groen van kleur waren. Let wel, zo hingen ze in de boom. Na droging en verwijdering van het gedroogde vlies bleven er zaden over zoals bij mijn eerste post bijgesloten waren. We houden contact, Maarten uit Beers.

Hey ,

banaan zaadjes zijn niet altijd klein en grillig hoor kijk maar eens naar een zaadje van een ensete die zijn ong even groot als een zaadje van een trachy een mooi glad . Jou foto lijkt goed op mijn zaailing van een perrieri .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor maartenkerstens op 21 jan 2011 20:13

Hallo allemaal, heb nog even een paar nieuwe en hoop ik scherpere foto s gemaakt waaronder een foto van de boom in Spanje in zijn geheel. Deze laatste foto is gemaakt met een mobiel en via via op dit forum terecht gekomen. Verwacht er niet te veel van maar alles beter als niets. Het gele/groene wat je halverwege de boom ziet hangen zijn de zaadtrossen.Raden maar. Groeten Maarten uit Beers.
Bijlagen
Zaden Spanje.JPG
Zaadjes zonder schil
Zaden Spanje.JPG (54.79 KiB) 3405 keer bekeken
Zaadje Spanje 21-01-2011.JPG
Close up uitgekomen zaadje
Zaadje Spanje 21-01-2011.JPG (96.25 KiB) 3405 keer bekeken
Zaailing Spanje 21-01-2011.JPG
Zaailing 3 weken oud
Zaailing Spanje 21-01-2011.JPG (43.97 KiB) 3405 keer bekeken
Palm Spanje.jpg
En tenslotte de beruchte boom uit Spanje. Betere kwaliteit heb ik niet.
Palm Spanje.jpg (45.65 KiB) 3405 keer bekeken
maartenkerstens

1 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 21 jan 2011 20:33

Hoi Maarten,de afgebeelde palm is een Phoenix canariensis,maar ik ben en blijf er van overtuigd dat jouw zaailing geen Phoenix of eender wat voor andere palm is.Jammer dat er weinig op de foto te ontdekken valt over de omringende beplanting.....

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor maartenkerstens op 21 jan 2011 20:49

Ben ik het eigenlijk wel met jou eens ben. Ik heb toevallig ook zaadjes gezaaid van de Canariensis en die zaailingen zien er heel anders uit. Heb alleen geen zaadjes meer over dus nu ga ik even op internet rondneuzen hoe de zaadjes van de Phoenix Canariensis eruitzien.Toch zweert mijn zwager erbij dat ze afkomstig zijn van deze boom. Laat nog van me horen, groeten Maarten uit Beers.
maartenkerstens

1 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 21 jan 2011 21:31

Hey Maarten,ik zou het plantje nog even door laten groeien dan kunnen we over enige tijd wellicht zien wat het nu eigenlijk wel is.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie