maartenkerstens schreef:Hallo Onlycanna, ik heb vorig jaar ook een Canna Brasilliensis gehad. Daar heb ik het zaad uitgehaald en een maand geleden gezaaid. Dit zijn nu al plantjes van zo n 7 cm hoog. De plant op zich heb ik binnen overwinterd op een kamer met zo n 12 graden en naar behoefte water gegeven. Na 2 maanden ging hij achteruit en nu is er weinig meer van over boven de grond. Hoe kunje nu het beste zo n plant overwinteren en wat betekent scheuren en oppotten. Welke canna is het eerste groot: diegenen die ik nu gezaaid heb of jouw planten die gescheurd en opgepot worden. Wanneer bloeien deze canna s eigenlijk want ik heb mijn exemplaar vorig jaar augustus aangeschaft en hij bloeide volgens mij pas een maand later, groeten Maarten uit Beers.
Hallo Maarten, ik overwinter canna's op de volgende manier:
Na 2 of 3 nachten vorst spit ik de knollen uit,schud de meeste grond eraf,maar niet alles,
en bewaar ze binnen in plastic bakken(foto boven)bij 10 á 12 graden en laat ze eerst een maand
staan ,omdat de grond die eraan zit nog vochtig genoeg is.
daarna iedere maand even licht besproeien met een plantenspuit,NIET TEVEEL!
tegen eind januari zijn de meeste al enigszins uitgelopen haal ze dan uit de bakken,verwijder de grond die er nog aanzat van het uitspitten en ''scheur'' er dan een paar mooie uitlopers af(minimaal 2 groeipunten).scheuren is het verdelen van de wortelstok(rhizoom),naar eigen inzicht.
(Sommigen verdelen de wortelstok al bij het uitgraven,maar ik heb goede ervaringen om dat pas te doen vlak voor het oppotten)
Deze stukken poot ik dan in potten(potmaat 19cm) met potgrond voor mediterrane planten.
Eerste maand daarna weinig water(bij te vochtige grond gaan de wortelstokken rotten en schimmelen) en geen mest,anders zijn de planten te vroeg te hoog(voor binnen)
Vanaf 2de week april plant ik ze in de tuin met koeiemestkorrels erbij in het plantgat.
Daarna veel water geven (de planten e.v.t nog bedekken tegen late nachtvorst,bijvoorbeeld een emmer erover)
Bij mij bloeien de eersten vanaf eind juni/begin juli ,totdat het gaat vriezen.
Welke canna het eerste groot is weet ik niet,omdat ik nooit zaad win van de planten,bewaar alleen de knollen. Ikzelf heb lage en hoge soorten.
Hopelijk heb je er wat aan ,succes ermee!