Chamaerops humilis ervaringen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor zezinho op 08 feb 2011 00:54

heb 2 exemplaren buiten staan in pot (1 met een stam van 80 cm en een kleinere met een stam van 30 cm) Ze staan droog onder de pergola en de pot omwikkeld met noppenfolie en de bladeren met vliesdoek en staan er goed bij en hebben elk 4 nieuwe bladeren in aanmaak. Met dit zachte weer staan ze zonder bescherming terug buiten zodat het er morgen nog eens kan op regenen (al zal dit waarschijnlijk maar een minieme hoeveelheid zijn)

groeten
zezinho
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 10 feb 2011 22:30

Dit geeft toch ook hier aan dat het een lastige palm blijft! Vele hebben de chamaerops in pot staan ( zelfs buiten) maar in de volle grond gaat het volgens mijn idee vroeg of laat fout!!! Jammer als het dan al zo lang goed ging maar twijfel nog steeds....
Quirijn
kiwi

33 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 10 feb 2011 23:22

Grootste verschil is dat je ze in pot veel droger kunt houden, wat voor een succesvolle overwintering heel belangrijk is voor de Chamaerops. Daar tegen over staat natuurlijk dat de vrieskou in pot meer vat heeft op de wortels.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor plasta op 11 feb 2011 00:15

Foto van vandaag. Het is een bouwmarkt-exemplaar van 2009 en direct de volle grond in gegaan.
Vorige winter wel bescherming gehad tijdens de vorst dmv lichtslang en folie, maar gek genoeg nooit een afdak gehad. Dit jaar wel een afdak, maar lichtslang is weinig aan geweest. In de voortuin staat een groter exemplaar sinds afgelopen jaar met afdak zonder lichtslang en vertoont tot nog toe ....ook geen problemen. Afdak is trouwens niet 100% bedekkend, er kan (bewust) best wel wat neerslag bij. Ik heb de bodem ter plaatse wel wat verbeterd, maar het is toch zeker niet zanderig. Op deze foto zie je de stammetjes niet door de houtsnippers-bescherming.
Mijn ervaring is met anderhalve zuid-limburgse winter achter de rug niet negatief .....maar hoeveel winters dat duurt?
bouwmarkt humilis.jpg
bouwmarkt humilis.jpg (294.05 KiB) 4531 keer bekeken

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor amourath op 11 feb 2011 12:05

kiwi schreef:Dit geeft toch ook hier aan dat het een lastige palm blijft! Vele hebben de chamaerops in pot staan ( zelfs buiten) maar in de volle grond gaat het volgens mijn idee vroeg of laat fout!!! Jammer als het dan al zo lang goed ging maar twijfel nog steeds....
Quirijn

Sja, als je op 100% zekerheid wil spelen, kan je beter stoppen met palmen :) ... we wonen nog steeds niet in een klimaat waar ze van nature groeien dus elk palm-experiment kan fout gaan.
Een Chamaerops heeft iets meer bescherming nodig maar ik vind hem niet lastig, een afdakje volstaat. Een Jubaea of Phoenix is een pak lastiger. Als je géén lastige palmen wilt, kan je je beter beperken tot Trachy's (en ook daar kan het fout gaan, er zijn er ieder jaar met speerrot...)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor sky96765 op 13 feb 2011 18:47

De mijne staat ook in een kuip, ganse winter buiten mits bescherming met vliesdoek
rond de kuip en erboven. Het is belangrijk dat hij vooral droog staat en er niet teveel vocht in het hart komt.

groetjes Phil
sky96765

5 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 13 feb 2011 20:22

Ik heb er 3 van zo'n 40cm hoogte staan, 2 tegen de zuidermuur (bij de grote olijfboom) en 1 aan de vijver.
Ze staan op zandgrond en goed beschut maar toch heb ik bij alle 3 de planten de speer al kunnen uittrekken enkele weken geleden. :(
Heb nog een grotere ook met 30cm stam, die heb ik nog niet gecontroleerd.

4 Chamaerops humillis 'Cerifera' van dezelfde grootte en dezelfde standplaats vertonen nog geen schade. In mijn ogen is die dus toch wel een pak sterker dan de gewone vorm.

Mijn Chamaerops humillis 'Vulcano' planten staan onder een afdak met verwarming waar het minimum -2°C is. Ik durf ze niet onbeschermd laten staan omdat het vrij kostbare planten waren.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 14 feb 2011 17:46

Tsja.....met deze hobby kun je zeker niet voor de volle 100% op save spelen maar wil mijn plantjes wel zoveel mogelijk houden! Er zijn blijkbaar zoveel verschillende ervaringen en vele hebben hier minder goede of juist wel goede ervaringen mee. Hier waar ik woon is het in de winters vrij koud en ook vochtig, zeker een probleem voor deze soort palmen, maar inderdaad wie niet waagt, die niet....?! Ik ga het toch proberen in de volle grond want alles in kuipen is ook niks en daar worden ze ook niet beter op, zeker mijn rug niet :lol: Dan Komt Er volgende winter een tentje over van bubbel plastic en zo nodig een lichtslang op de grond!

Groeten Quirijn :thumb_up:
kiwi

33 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 24 feb 2011 21:29

Hoi,

Mijn Chamaerops humilis en C. humilis 'Vulcano' zijn beide volledig bevroren :( . Mijn Chamaerops humilis 'Cerifera' ziet er nog heel goed uit maar deze heeft dan ook in het tentje van de Butia gestaan.
Misschien dat mijn open tuin er iets mee te maken heeft ?

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 feb 2011 21:50

Misschien. Bovendien is het hun eerste jaar op de nieuwe plek als ik me niet vergis?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen