Trachycarpus wagnerianus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor Andretje op 25 feb 2011 09:52

Beste,

Ik heb zojuist bij de intratuin een trachycarpus wagnerianus gekocht, volgens de beschrijving is deze niet winterhard.
Er wordt uitgelegd dat hij altijd binnen gestaan heeft en dat hij dus niet afgehard is.

Ik heb hem voor 70 € meegekregen en ga hem nu zelf afharden.

Weet iemand hoe ik deze het beste af kan harden en wanneer ik deze het beste in de volle grond kan plaatsen.
Ik heb hem nu buiten onder een afdak staan, met aanhoudende vorst gaat ie naarbinnen.

Aangezien hij nu in een kleine pot staat denk ik er over na hem ook nog even in een grotere pot te zetten, kan dit kwaad aangezien hij uiteindelijk ook weer in de volle grond gaat ?

IMAGE_220.JPG
IMAGE_220.JPG (151.02 KiB) 5702 keer bekeken
Andretje

0 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor francois eijkhout op 25 feb 2011 10:27

Hallo Andretje ik zou haar niet meer verpotten want zij gaat toch straks de volle grond in, en doe je misschien de wortels beschadigen. ik zou wachten met planten tot de lente. daarna een gat graven 2maal zo groot en diep als de kluit dit gat opvullen met wat grof grind gedroogde koemest korrels en potgrond dan kan je haar planten niet dieper dan de kluit zodat niet de stam gaat rotten nu op vullen met potgrond.en eve4ntueel bewateren zodat de aarde overal zit veel succes en plezier van je trachy groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 feb 2011 10:45

Ten eerste; welkom op het forum! ;)

Wat vreemd dat ze dat vertellen bij Intratuin? :?
Complete onzin.

Het is niet omdat hij binnen gestaan heeft, dat hij ineens niet meer winterhard zou zijn.
Wél moet je hem de eerste winter wat extra beschermen omdat hij de kou niet gewoon is, maar enkele graden vorst kunnen heus geen kwaad.
Binnen halen is zelfs minder goed dan lekker buiten, zelfs als het licht vriest kan dat geen kwaad. Zeker niet onder het afdak.

Zoals François ook al aangaf is verpotten niet zo zinvol meer.
In het voorjaar (mei) kun je hem aanplanten in de tuin.
En nogmaals, vooral de eerste winter extra beschermen.

Wel een mooi exemplaar trouwens voor een nette prijs.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Andretje op 25 feb 2011 12:51

Dank je voor jullie snelle reakties,

Ja er staat op het label dat hij niet winterhard is, ik heb gevraagd hoe ik hem het beste af kon harden en hij vertelde na even doorvragen dat hij het beste half maart buiten gezet kon worden.
ik moest oppassen met een paar dagen vorst achter elkaar.

Kan het zijn dat er iets anders met de plant is waardoor hij niet winterhard is?

Maar mooi dat hij al dit jaar naar buiten kan zeg, dat scheelt weer een hoop sjauw werk.
Kan het echt geen kwaad voor de wortels, omdat ie ook in zo een kleine pot staat ?
Extra bescherming de komende winter zou zijn houtsnippers rondom de wortels en vliesdoek.
eenmaal in de volle grond is hij zijn afdakje kwijt, maar ik kan natuurlijk iets met een trechter en fles.
Hij komt wel vlakbij een muur en staat aardig uit de wind.

Het is echt een plaatje he, hij is zo goedkoop omdat ze daar aan het verbouwen zijn ik heb vorig jaar al een Butia gekocht ook voor de helft van de prijs. :D
Ik ben er erg blij mee .. ! :D

Groetjes

Andre
Andretje

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 feb 2011 13:31

Graag gedaan ;)

Dat label is waarschijnlijk zo'n papieren print van Intratuin zelf.
Verkeerde labeling gebeurt wel vaker hoor. Veel Trachycarpus fortunei's staan zo bijvoorbeeld nog vaak in zulke bedrijven gelabeld als zijnde Chamaerops excelsa :roll:

Veel plezier ermee!

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 25 feb 2011 22:31

Ja wat is dat nu eigenlijk met die benaming van chameorops exelsa? Waarom was die benaming gegeven vroeger en nu verandert in trachycarpus fortunei want in vele plantencentrums staan nog altijd die oude benaming? Kan iemand me dat eens uitleggen hoe dat nu zit? Want ben er ook niet 100% over uit??
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 25 feb 2011 22:37

Waarschijnlijk dat ze voorbije jaren te veel klachten gehad hebben over hun onterecht verkochte winterharde planten.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 25 feb 2011 23:23

fordbully schreef:Ja wat is dat nu eigenlijk met die benaming van chameorops exelsa? Waarom was die benaming gegeven vroeger en nu verandert in trachycarpus fortunei want in vele plantencentrums staan nog altijd die oude benaming? Kan iemand me dat eens uitleggen hoe dat nu zit? Want ben er ook niet 100% over uit??

Je kunt het een beetje uit de soortnaam opmaken. Vroeger dacht men aanvankelijk dat de twee soorten uit 1 geslacht kwamen. En keek men in dit geval naar de grootte van de palm :
humilis is latijn voor klein
excelsa is latijn voor groot (of groter)
Sinds de eerste ontdekkingsreizen werden er al palmen uit allerlei landen meegenomen. Het overgrote deel kreeg simpelweg de geslachtsnaam Areca (naar de familienaam Arecaceae). Overigens is een andere minder gebruikte familienaam Palmae (waar dus de populaire naam voor deze planten vandaan komt).
Later werden er door botanici steeds meer verschillende soorten onderscheiden en benaamd. Dit is iets wat eigenlijk nog steeds doorgaat tot op de dag van vandaag.
Recente voorbeelden van bekende palmen :
Chrysalidocarpus lutescens werd Dypsis lutescens
Neodypsis decaryi werd Dypsis decaryi
Veitchia merrillii werd Adonidia merrillii
En zo is het lijstje nog wel een stuk langer te maken.
Wat misschien opvalt is dat het altijd de geslachtsnaam is die veranderd, de soortnaam blijft vrijwel altijd onveranderd.
Hoop hiermee een klein beetje verduidelijking in dit "verhaal" gegeven te hebben.

Groet,Ben ;)
Laatst bijgewerkt door orinoco op 26 feb 2011 03:18, in totaal 1 keer bewerkt.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 feb 2011 23:52

Inderdaad!
En zelfs nu is dat nog in volle ontzikkeling.
Neem bv. de wagnerianus uit het dit topic.
Eerst werd aangenomen dat het om een nieuwe soort ging, maar recent is gebleken dat het toch om een varieteit van de fortunei gaat.

De naam is dus niet langer "Trachycarpus wagnerianus" maar "Trachycarpus fortunei var. 'Wagnerianus' ;)

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 26 feb 2011 00:38

Ik ben helemaal geen botanicus,maar ik heb het idee dat het wagnerianus benamings verhaal toch nog wel eens gaat veranderen in de toekomst...

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen