Winterervaringen 2011

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Winterervaringen 2011

Berichtdoor Christophe op 28 feb 2011 18:44

Hey iedereen,

Ik heb net even in de verwarmde serre (5°C) gaan kijken. Voorlopig valt de schade wel mee.

De E. ventricosum 'Maurelli' lijkt redelijk in orde. De bladeren zijn nu net allemaal kapot en de stam ziet zwart. Maar als ik een beetje bladresten van de stam weghaal, ziet het opnieuw mooi groen. Ik denk wel dat hij het haalt.

De Musa chini champa is kapot. Jammer! Dit is echt een pareltje :( Ik had hem in de serre te donker gezet (onder schapje)

De Musa 1000 fingers doet het prima. Ik denk wel dat hij het haalt. De kleine 1000 fingers in huis heeft het loodje gelegd.

De Musa raja puri is ook kapot. Dit had ik moeten voorzien, en meteen binnen moeten zetten. Achja, al doende leert m'n hé.

Andere bananen zoals Musa ornata, thomsonii, bordelon, ... doen het prima. Dit zijn vrij grote exemplaren. Van de zaailingen zijn er een paar gesneuveld, maar ik mag eigenlijk niet klagen.

De boomvarens (antarctica, fibrosa, medullaris, cooperi, brownii, orange giant, ...) doen het stuk voor stuk prima! :D

De palmen in de serre zien er ook nog prima uit. Behalve 2 Brahea armata 'Supersilver'. Die zijn kapot. Ze moeten droog staan in de winter, maar te droog is dan ook weer niet goed :cry: Waren nog kleintjes hoor ;)

De Canna's (musafolia, stutgart, yellow, altensteinni, ...) zien er ook nog prima uit.

Over het algemeen ben ik best tevreden. :thumb_up:

Hoe gaat het bij jullie?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Re: Winterervaringen 2011

Berichtdoor djoeke op 28 feb 2011 20:23

Hier ziet het er ook redelijk uit op 2 varens na en enkele stekken van oa de vijgen,
die stonden op zolder en zijn uitgedroogd.
De bananen doen het tegenover vorig jaar zeer goed en dat is zeker te wijten
aan de goei info die ik hier in de loop van het jaar heb opgedaan bedankt aan allen die hier een nuttige info hebben neergetikt :thai: .
Nu zijn juist de cheesmanii en de glaucum hun laatste blad aan het uitdrogen maar de stam ziet er bij beide nog goed uit dus denk dat het wel goed komt met deze .
oeps nog eentje vergeten de velutina is ook ineens verwelkt stond nogthans in huis en deed het goed misschien een beetje te nat gezet , wou er op het laatste dan nog een scheut van doen maar toen ging het helemaal achteruit .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 28 feb 2011 21:37

Hoi, bij mij zijn alle afgeharde planten goed door en wachten ze om bevrijd te worden, grote kromme rollen! Maar zoals al aangegeven best wel aardig wat tropische boomvarens gesneuveld, simpelweg omdat het te koud was voor deze jonge plantjes +12 a 14 gr maar dus niet genoeg voor deze! En hoger stoken is voor mij niet te doen, heeft nu al behoorlijk wat gekost die kweekvarenserre!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 28 feb 2011 22:38

Moet zeggen dat ik ten opzichte van andere jaren dik tevreden ben hoe alles er nu uitziet mede dankzij de elektrische vorstbeschermer varens zien er nog mooi groen uit en de rest van de planten ook.
Heb zo,n petroleum kachel gebruikt die wel eens op hol sloeg midden in de winter waardoor de temp erg hoog opliep met het gevolg alle varen veren uitgedroogd dat is nu gelukkig verleden tijd. :thumb_up:
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor amourath op 01 maart 2011 10:00

Ik heb voorlopig geen enkele schade, niet in volle grond en niet binnen. Bij sommige planten is het nog afwachten natuurlijk, er zit nog geen beweging in. Een paar zaailingen zien er minder goed uit (te koud gestaan allicht) maar ook daar is het afwachten of ze nog nieuw blad aanmaken.
Ik ben vooral van de bananen erg tevreden, de meeste staan er erg mooi bij en maken nieuw blad aan.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 02 maart 2011 20:00

hier zit het goed uit op 1 musa na.
de kleine maurellis zijn een andere zaak, de meeste zijn er aan ,nog eentje ziet
er goed uit
de boomvarens zien er super uit :thumb_up:

pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 02 maart 2011 22:21

Mijn 1e winterervaring.

Voortuin:
De trachie soorten (takil, fortunei, waggie allemaal klein) zien er nog groen uit, alleen een zaailing, die ik van de zomer heb geplaatst is nogal bruin, maar er zit er een groen speertje in.

Dicksonia A. staat nog in de thermozak weet ik dus nog niet, de Butia staat nog in een tent (open aan de onderkant) daar moeten de lichtslang en vliesdoek ook nog uitgehaald worden, maar de onderste bladeren zien er nog groen uit.

Slaapboomjes zijn kaal en het is wachten op de 1e uitloper.

Achtertuin in pot:
Een Waggie, deze was twijfelachtig qua beworteling heb ik extra beschermd, zitten wel wat gele bladeren tussen, terwijl er tijdens de sneeuw een thermozak overheen getrokken was en een lichtslang om de pot en zelfs boomschors op het aarde.
Coryline is gesneuveld.
Callistemon heeft bruine bladeren even afwachten dus?
Phoenix C staat onder de thermozak met lichslang samen met Cycas Revolta en Bourgainville (gokje), ben heel benieuwd.
Fortunei staat in perfecte staat ( T&J toppieeee ).

Binnen:
Lijkt de Lasiocarpa het wel te redden, wel heeft wel last van spint (opgekrulde bladeren) maar hij geeft steeds nieuwe bladeren.
De canna musafolia is gesneuveld (te donker?/luchtvochtigheid?) bladeren werden slap en hij is geknakt, een stekkie op het werk doet het beter die is aan zijn 6e blad bezig.
2 musa bajoo op zolder staan, droog, lijken er doorheen te komen, 1 heeft wel een witte plek maar dat velletje ga ik eraf trekken?
3 stekkies van deze bajoo zijn dood gegaan, hebben het niet gehaald, 1 is spring levend :)
4-stammige fortunei op zolder van KevinC lijkt het goed te doen.
Bismarckia ook trouwens.
Maurelli gaan de bladeren er wel aan, maar lijkt het ook net te halen.
Robusta van Eduard doet het ook fantastisch btw, hij is dus niet alleen goed in varens!
Sommige canna's in de schuur lijken wel een beetje te rotten, kan ik die gewoon de grond ingooien?

Zal blij zijn als alles weer een beetje ingedeeld kan worden.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 maart 2011 23:00

De rottende delen zou ik verwijderen John.
Misschien kun je ze op een luchtiger plaats leggen?

Bij mij is de stand van zaken:

Buiten:
Butia eriospatha staat er nog mooi bij, maar die heeft ook niet meer gehad dan -5°C.
Dus ik ben hoopvol maar het is nog te vroeg om te juichen natuurlijk. (daarom had ik ook nog niet eerder gereageerd op dit item!)
De Trachy's in volle grond staan er allen goed bij net als de Chamaeropsen.
De Albizia lijkt me ook nog in orde net als de kleine Tetrapanax en Gunnera. Deze laatste was vorige week zelfs al aan het uitlopen.
De grote Tetrapanax lijkt me twijfelachtig. Bepaalde delen van de stam zijn zacht :?
De Cordyline is bij mij ook gesneuveld net als een veel te kleine Trachycarpus nanus zaailing.
De Oleander heeft heel veel bruin blad maar die komt er wel door. Eventueel met een drastische snoeibeurt. Bij de Fargesia sp J. ben ik heel benieuwd wat hij gaat doen. Hij staat vrij nat dus hopelijk was dat geen probleem. Sinds het najaar heeft hij geen blad meer. De Fargesia rufa daarentegen staat er nog prachtig bij. De Toscaanse jasmijn is gedeeltelijk bruin maar die komt er wel door denk ik? De Trachy's in pot van Olivier zijn allemaal nog prima. Zelfs diegene die vorig jaar speerrot hadden en nu onbeschermd waren gebleven. Andere (kleinere) Trachy's in pot lieten wel hun speer los dit weekend.
Ohja... mijn serre heeft de winter ook niet overleefd :roll:

Binnen:
De Cycas heeft geflusht zoals jullie hebben gezien, de Washi's staan er allemaal mooi bij.
Ook de Strelitzia nicolai's zijn al aan een nieuw blad bezig net als mijn ravenala.
De Strelitzia reginae had spint en is dus iets minder mooi. De mandelas gold daarentegen is nog prachtig. De Phoenix canariensis is ook nog mooi, alsof er niets gebeurd is (a) .

Qua zaailingen zijn de Jacaranda's gesneuveld en een aantal Aloë's (eigen schuld; te nat). De Flamboyanten hebben geen bladeren meer maar de stammetjes zijn nog goed. Er is ook één Nannorrhops gesneuveld. Gelukkig doet de andere het goed. Verder doen de zaailingen het goed.

Op de zolder is er de sikkimensis gesneuveld, net als de hoofd stam van de ornata. De zijscheuten zijn echter nog mooi van deze laatste. De basjoos en canna's doen het prima en lopen alweer uit. De bladluizen hebben dat ook ontdekt (:?) waardoor ik het enige blad van de basjoos ook verwijderd heb.
De lasiocarpa heb ik ook grotendeels teruggeknipt aangezien hij volledig schuin aan het groeien was. Maar dat komt wel in orde. De Maurelii zaailingen gingen langzaam achteruit en eentje leek verloren. Die heb ik volledig teruggesnoeid. Enkele dagen later zag ik daar echter al weer 2 nieuwe uitlopers boven komen :) . De andere is ook weer aan het groeien.

Mijn wagnerianus (met kleikluit) staat nog steeds onbewogen binnen... dat blijft afwachten.

Kortom; al met al mag ik niet klagen ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 04 maart 2011 19:47

Ik ben net nog even in de serre gaan kijken, en sommige bananenplanten waarvan ik dacht dat ze het niet gingen halen, beginnen toch terug te groeien. Ook heb ik voorzichtig enkele palmen terug op het terras gezet, maar die gaan snel terug naar binnen als het weer te koud wordt.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 04 maart 2011 20:02

lapalmeraie schreef:Qua zaailingen zijn de Jacaranda's gesneuveld en een aantal Aloë's (eigen schuld; te nat). De Flamboyanten hebben geen bladeren meer maar de stammetjes zijn nog goed. Er is ook één Nannorrhops gesneuveld. Gelukkig doet de andere het goed. Verder doen de zaailingen het goed.

Zaailingen tel ik eigenlijk niet echt mee omdat er daar altijd terugval is. Mij Jacaranda's hebben een zware bladluisaanval gehad maar de meeste schieten nu mooi terug!
De Flamboyanten in de garage hebben denk ik te koud gestaan, die zijn ook alle blad verloren. Hoe zie jij dat de stammetjes nog goed zijn? Ik heb er één in de woonkamer gehouden en die is goed op gang, heeft al 3 nieuwe takken aangemaakt.
Nannorrhops doet het opvallend goed hier, ik geloof niet dat ik er één verloren ben, deze stonden ook in de garage en goed droog.
Dan nog wat klein grut (Phoenixen, Washingtonia's,...) maar allemaal goed eigenlijk.
Nog eentje die waarschijnlijk te koud heeft gehad is de flessenpalm. Er zit nog wat groen in doe ik gooi 'm zeker nog niet weg.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming