Hallo allen,
Iets minder dan een maand geleden ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een Sabal Minor. Waarom een Sabal Minor ? Wel het is een mooie palm met toch een zeker (overlevings)potentieel in ons klimaat. De plant zag er mooi gezond uit. Tijdens de wat koudere nachten stond hij gewoon buiten weliswaar afgeschermd van vocht en wind, en wat beschermd met jutte en vliesdoek, pot omwikkeld met noppenfolie. De kortstondige -4°C à -5°C die hij te verduren heeft gekregen hebben hem ogenschijnlijk niet gedeerd. Gedurende de ganse tijd heb ik em geen water gegeven, de aarde was tot voor kort kurkdroog.
Hij staat sinds 1 week in de volle zon.
Sinds een paar dagen merk ik duidelijk dat er zeker 1 blad begon af te hangen, een tweede eigenlijk ook. Ik heb em zondag 1 liter water gegeven ( let wel de plant is met pot van 50 cm, meer dan 1,50m hoog ). ik meen te weten dat de Sabal Minor wel wat vocht nodig heeft. Ik ging ervan uit dat dit door de droogte moest komen. Zowat hezelfde fenomeen heb ik gezien bij de Phoenix Roebelinii (die overwintert op een geventileerde slaapkamer) Plots afhangende onderste bladeren. Dit fenomeen bij de Roebelinii is verholpen door opmerkelijk verhoogde watergiften ( ik noem em nu Phoenix zuiplap ) de plant is volledig gerecupeerd en begint zijn eerste bladeren te vormen (staat natuurlijk nog binnen)
Vandaag en gisteren was het lekker zonnig, temperatuur moet zowat 17 °C geweest zijn, in de schaduw, ik zou denken in het zonnetje moet de Sabal zich lekker beginnen te voelen. Toen ik zonet thuis kwam evenwel merkte ik op dat nu een derde blad "verdroogd" aan 100 per uur (ik bedoel heel snel) gisteren zag dat blad er nog goed uit, nu 20 uur later opmerkelijk verval.
Omdat de grond kurkdroog is en omdat ik meen te weten dat de Sabal van een vochtige omgeving houdt heb ik em 10 liter water gegeven. (let op het is een redelijk grootte )
Het is helaas te laat voor een foto.
Wat zou volgens jullie de redenen kunnen zijn van dit plotse verval net nu het palmenweer wordt ?
1) plotse zonneschijn voor een plant die misschien in een serre gekweekt is ? Zou ik em uit de zon zetten en geluidelijk laten wennen aan de zon ?
2) gezien de wat witte lichtbruine schijn van de geimpacteerde bladeren, kan ik een ziekte niet uitsluiten, maar zo plots ???
De speer ziet er gelukkig omzeggens 100 pct in order uit, maar aan een Sabal die al zijn bladeren verliest hebben we niet veel.
Dan bij voorbaat voor jullie deskundige tips.