Verzorging Sabal Minor

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Verzorging Sabal Minor

Berichtdoor palmguy op 15 maart 2011 21:35

Hallo allen,

Iets minder dan een maand geleden ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een Sabal Minor. Waarom een Sabal Minor ? Wel het is een mooie palm met toch een zeker (overlevings)potentieel in ons klimaat. De plant zag er mooi gezond uit. Tijdens de wat koudere nachten stond hij gewoon buiten weliswaar afgeschermd van vocht en wind, en wat beschermd met jutte en vliesdoek, pot omwikkeld met noppenfolie. De kortstondige -4°C à -5°C die hij te verduren heeft gekregen hebben hem ogenschijnlijk niet gedeerd. Gedurende de ganse tijd heb ik em geen water gegeven, de aarde was tot voor kort kurkdroog.
Hij staat sinds 1 week in de volle zon.
Sinds een paar dagen merk ik duidelijk dat er zeker 1 blad begon af te hangen, een tweede eigenlijk ook. Ik heb em zondag 1 liter water gegeven ( let wel de plant is met pot van 50 cm, meer dan 1,50m hoog ). ik meen te weten dat de Sabal Minor wel wat vocht nodig heeft. Ik ging ervan uit dat dit door de droogte moest komen. Zowat hezelfde fenomeen heb ik gezien bij de Phoenix Roebelinii (die overwintert op een geventileerde slaapkamer) Plots afhangende onderste bladeren. Dit fenomeen bij de Roebelinii is verholpen door opmerkelijk verhoogde watergiften ( ik noem em nu Phoenix zuiplap ) de plant is volledig gerecupeerd en begint zijn eerste bladeren te vormen (staat natuurlijk nog binnen)

Vandaag en gisteren was het lekker zonnig, temperatuur moet zowat 17 °C geweest zijn, in de schaduw, ik zou denken in het zonnetje moet de Sabal zich lekker beginnen te voelen. Toen ik zonet thuis kwam evenwel merkte ik op dat nu een derde blad "verdroogd" aan 100 per uur (ik bedoel heel snel) gisteren zag dat blad er nog goed uit, nu 20 uur later opmerkelijk verval.

Omdat de grond kurkdroog is en omdat ik meen te weten dat de Sabal van een vochtige omgeving houdt heb ik em 10 liter water gegeven. (let op het is een redelijk grootte )

Het is helaas te laat voor een foto.

Wat zou volgens jullie de redenen kunnen zijn van dit plotse verval net nu het palmenweer wordt ?

1) plotse zonneschijn voor een plant die misschien in een serre gekweekt is ? Zou ik em uit de zon zetten en geluidelijk laten wennen aan de zon ?

2) gezien de wat witte lichtbruine schijn van de geimpacteerde bladeren, kan ik een ziekte niet uitsluiten, maar zo plots ???

De speer ziet er gelukkig omzeggens 100 pct in order uit, maar aan een Sabal die al zijn bladeren verliest hebben we niet veel.

Dan bij voorbaat voor jullie deskundige tips.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Re: Verzorging Sabal Minor

Berichtdoor lapalmeraie op 16 maart 2011 11:39

palmguy schreef: ik noem em nu Phoenix zuiplap

:lol:

ps. Ik heb je berichtje even in de juiste rubriek gezet ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 16 maart 2011 13:14

Mogelijk dat de Sabal deze winter vorstschade heeft opgelopen aan de wortels .Vanaf temp boven de 15° doet de plant dan een poging om te beginnen groeien .Door de wortelbeschadiging kan de plant niet alle bladeren van water en voedingsstoffen voorzien.De oudste bladeren stoot de plant dan eerst af en geeft prioritair alles aan de jongste bladeren en de speer,kan ze dit nog niet aan dan laat ze ook jongere bladeren verdrogen en probeert ze de speer nog te redden.Zo raakt de plant steeds verder in verval in een laatste overlevingspoging.Ook bij veder palmen kan de schade komende 4 weken nog zichtbaar worden en eens ingezet gaat het zeer snel,vaak volledig verval in 72 uur dan.Om die reden is het volgens mij verstandig om nog tot half april te wachten als je kan met aankopen van palmen waarvan je niet zeker weet of ze schade zullen hebben door vocht en koude deze winter.Vooal Butias lijken mij heel gevaarlijk en kunnen deze periode van het jaar plots snel in verval treden.Jammer genoeg is Sabal minor redelijk traag in ons klimaat om te herstellen,ik zou zeggen afwachten en geduld .Enigste lichtpunt is dat het toch nog een redelijke taaie soort is die zolang je nog en groene speer hebt een sterke overlevingsdrang heeft en een paar jaar kan volhouden met een minimum aan bladgroen.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 16 maart 2011 14:40

Niet zo negatief over Butia's :lol: :lol: nu ik heb vernomen dat je Sabal aan de zon gewent is laat hem daar maar staan hij heeft heel veel zon nodig zeker om te herstellen ,wel zijn het taaie rakkers.Alain heeft er een staan onbeschermd en staat er goed bij en hij heeft wat schade. verder heeft hij ,szomers veel water nodig natte voeten is oke succes en een palmgroet Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 16 maart 2011 21:00

hallo allen

Dank u voor de reacties tot dusver

Dit is de palm een goede 2 weken geleden
Bijlagen
00004a.jpg
00004a.jpg (233.84 KiB) 5438 keer bekeken
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 16 maart 2011 21:02

Dit is het verval, dat sinds enkele dagen toch wel dramatisch wordt

Alle tips zijn welkom
Bijlagen
00001a.jpg
00001a.jpg (231.29 KiB) 5437 keer bekeken
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 16 maart 2011 21:05

Een rechtopstaand blad op 1 dag omzeggens volledig verdroogd, let wel, gisteren heeft dit blad het maximum van volle zon gekregen , meer dan andere bladeren die dus minder zon hebben gehad en minder verval hebben.
Bijlagen
00002a.jpg
00002a.jpg (157.1 KiB) 5436 keer bekeken
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 16 maart 2011 21:06

komt dit door de plotse zonneschijn ?

extra water geven

plotse winterschade die optreedt tijdens de lente

alle tips zijn welkom
Bijlagen
00003a.jpg
00003a.jpg (236.96 KiB) 5436 keer bekeken
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 16 maart 2011 22:05

Is de wortelkluit niet langdurig bevroren geweest? Vooral slecht bewortelde exemplaren kunnen zo maar "in elkaar storten" daardoor. Planten van dit formaat zijn vaak in volle grond gekweekt en om ze voor de verkoop in een pot te krijgen worden de wortels wel even "op maat" afgestoken.
De ene palm herstelt daar makkelijker van dan de andere.

Groet,Ben
Laatst bijgewerkt door orinoco op 16 maart 2011 22:51, in totaal 1 keer bewerkt.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 16 maart 2011 22:11

Hallo allen,

ik heb nog wat gegoogled en het lijkt me inderdaag winterschade te zijn, de opmerking hieronder lijkt me perfect wat er gebeurd

Dejagere schreef:Mogelijk dat de Sabal deze winter vorstschade heeft opgelopen aan de wortels .Vanaf temp boven de 15° doet de plant dan een poging om te beginnen groeien .Door de wortelbeschadiging kan de plant niet alle bladeren van water en voedingsstoffen voorzien.De oudste bladeren stoot de plant dan eerst af en geeft prioritair alles aan de jongste bladeren en de speer,kan ze dit nog niet aan dan laat ze ook jongere bladeren verdrogen en probeert ze de speer nog te redden.

Dank u allen voor de input, 'k zal enkele kaarsen laten branden
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?