Overgenomen fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Overgenomen fortunei

Berichtdoor dandewi op 21 maart 2011 14:54

Hallo Palmvrienden ,

Mijn naam is danny en ik ben nieuw op het forum ,Ik had dit stukje ook bij voorstellen kunnen plaatsen maar ik wil gelijk iets met jullie delen.
Ik heb na een verhuizing de trachy,s van een vriend kunnen overnemen en deze staan inmiddel bij mij in de tuin.
De trachy,s hebben twee jaar ingepakt gezeten en zijn vanaf het tuincentrum nooit uit gepakt geweest tot vandaag.
Ik heb me inmiddels goed ingelezen op het forum en de vragen die ik had zijn al grotendeels beantwoord door de zoekfunctie op het forum maar ik zou toch graag jullie oordeel willen horen over de staat van de trachy,s.
Volgens mij zijn ze redelijk gezond maar toch zou ik graag jullie bevestiging hebben en of tips als jullie vreemde dingen aan mijn fortunei,s opmerken.
De eerste drie foto,s zijn van trachy een en de tweede drie van trachy 2.
Alle raad is van harte welkom en mijn complimenten voor het uitgebreide en goed overzichtelijke forum.

Met vriendelijke groet ,
Danny van Zelst :!:
Bijlagen
Herschaalde kopie van IMG_0305.jpg
trachy 1 foto 1
Herschaalde kopie van IMG_0305.jpg (74.67 KiB) 4313 keer bekeken
Herschaalde kopie van IMG_0306.jpg
trachy 1 foto 2
Herschaalde kopie van IMG_0306.jpg (57.73 KiB) 4313 keer bekeken
Herschaalde kopie van IMG_0308.jpg
trachy 1 foto 3
Herschaalde kopie van IMG_0308.jpg (62.59 KiB) 4313 keer bekeken
Herschaalde kopie van IMG_0309.jpg
trachy 2 foto 1
Herschaalde kopie van IMG_0309.jpg (61.88 KiB) 4313 keer bekeken
Herschaalde kopie van IMG_0310.jpg
trachy 2 foto 2
Herschaalde kopie van IMG_0310.jpg (64.14 KiB) 4313 keer bekeken
Herschaalde kopie van IMG_0311.jpg
trchy 2 foto 3
Herschaalde kopie van IMG_0311.jpg (67.94 KiB) 4313 keer bekeken
dandewi

0 bedankjes

Re: Overgenomen fortunei

Berichtdoor amourath op 21 maart 2011 15:13

Welkom Danny!

Dat zien er hele mooie bomen uit en ze zijn absoluut gezond als ik op de foto kan afgaan! Wat bedoel je met ingepakt, omhooggebonden ofzo? Ze hebben in elk geval geen schade dus ze hebben al die tijd wel voldoende licht en water gehad?
Enige wat ik kan opmerken is dat ze wel erg krap in de pot staan volgens hun grootte... dus tijd voor een nieuwe grotere pot, of nog beter: in volle grond (maar dan nog even een maandje wachten).
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor dandewi op 21 maart 2011 15:20

Hallo amourath ,

Bedankt voor je replay , Ze hebben inderdaad al die tijd met de speren omhoog gebonden in het bubbeltje plastic gestaan waarbij de pot mee ingepakt is geweest.
Ik was even bang dat de stam veel te lang in plastic had gestaan maar dat viel me inderdaad reuze mee.
Kunnen de verkleuringen op de uiteinde,s zoals op foto 1 nog kwaad ??
In de volle grond gaat het niet worden maar ik zat inderdaad te denken om ze in steigerhouten (grotere) bakken te zetten.

Nog voedingstips ??
dandewi

0 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 21 maart 2011 15:37

Die gele punten zouden ook door teveel gebruik van kraanwater kunnen komen, had ik van de zomer ook, ik heb er ook 1 in pot staan.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor amourath op 21 maart 2011 15:47

Die gele punten zijn er niet bij alle bladeren zie ik, waarschijnlijk enkel bij de onderste? Niets aan de hand dan, natuurlijke gang van zaken. De palm zal na enige tijd de oude bladeren laten opdrogen ten goede van nieuw blad. Als het lelijk wordt, gewoon wegsnoeien.

Je kan ze inderdaad in houden bakken zetten maar denk dan aan de afwatering: er moeten onderin gaten voorzien worden om teveel aan water weg te laten lopen. Bedenk ook al eens wat je gaat doen komende winter, moet je ze dan verplaatsen? Gewoon rekening mee houden, wieltjes zijn in dat opzicht praktisch :)
Verder verpotten in goeie potgrond en wat bijmesten met koemestkorrels, geen blauwe of roze korrel gebruiken.
Ze zien er verbazend goed uit hoor, 2 jaar in bubbelplastiek? Een klein wonder dan dat ze nog zo fris zijn!
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor dandewi op 21 maart 2011 16:23

Ik zal ze tegen de winter inpakken met vliesdoek en wieltjes zijn sowieso een goed optie maar de palmen binnen zetten is geen optie dus ze zullen blijven staan waar ze staan.
Nog tips voor goede potgrond(zal ongetwijfels al vaak benoemd zijn maar toch) en welke koemest korrels gebruik jezelf voor jou palmen?
Blij om te horen dat ze gezond zijn en zo te zien heb ik een leuke hobby gevonden.
tips blijven natuurlijk van harte welkom
dandewi

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 21 maart 2011 17:27

dandewi schreef:Nog tips voor goede potgrond(zal ongetwijfels al vaak benoemd zijn maar toch) en welke koemest korrels gebruik jezelf voor jou palmen?

Trachy's zijn niet zo moeilijk qua grond, bij mij groeien ze zelfs in kleigrond... ik gebruik voor de potplanten gewone universele potgrond, eventueel wat perliet erdoor mengen. Bij planten die niet veel wortel hebben ook wat beendermeel maar ik ga er vanuit dat jouw potten propvol wortel gaan zitten. Probeer ze niet teveel te beschadigen bij het verpotten.
Koemestkorrels kan je in de meeste tuincentra kopen, het zijn gedroogde korreltjes die je ook in de potgrond kan mengen.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 21 maart 2011 18:10

Jammer dat ze niet in volle grond kunnen.Kan je nergens op een geschikte plaats een stuk uitbreken en een plantvak maken .Trachycarpussen worden elk jaar groter en groter en snoeien kan dus niet dus hebben ze om de paar jaar best een grotere bak om mooi en gezond te blijven want bovengrond en ondergronds moet de plant in evenwicht blijven .Als de wortels geen bijkomende plaats hebben gaat dit na een paar jaar ook de groei remmen en dan riskeer je geen goed groeiende palm meer te hebben,beginnende problemen,gelere bladeren...Ook kan je de wortels in bakken moeilijk beschermen tijdens koude periodes,de bovengrondse delen kunnen heel wat vorst aan .Maar de wortels kunnen veel minder aan en al bij een gedeeltelijke bevriezing zie je het jaar erop dat er te weinig nieuwe bladeren komen.Een echt gezonde grote Trachycarpus fortunei krijgt ieder jaar 12-15 bladeren en de kruin heeft minstens 30 bladeren,als je dit niet hebt met een grote Trachy na 5 j aangeplant te zijn is de toestand van de palm niet optimaal;om een voorbeeld te geven misschien staat hij niet uit de wind en waaien er steeds teveel bladeren kapot.Veel Trachy.fortunei gaan gewoon op den duur al dood omdat ze in de wind staan.Gr Eddy
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor segers301 op 21 maart 2011 20:36

Als je geen andere optie hebt dan ze in grote houten bakken te stoppen kan je wel eventueel de binnenkant van de bakken isoleren met een tempex plaatje ofzo..

grt, Jonathan
segers301

10 bedankjes

Berichtdoor dandewi op 21 maart 2011 22:05

Dank voor alle tips zover.
Ik zal als we de tuin opnieuw laten bestraten eens bedenken of we niet iets kunnen verzinnen voor de trachy,s.
Ik moet eerst eens aan de slag om goede voeding te vinden bij de tuincentra hier in de buurt en me goed verdiepen in de trachy,s :applaus:
dandewi

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen