Musa Basjoo ???

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Musa Basjoo ???

Berichtdoor frans op 24 maart 2011 00:06

de bloem komt wel uit het hart en de plant sterft af,ook de zijscheuten kunnen gaan bloeien en mee afsterven
gr Frans
frans

2 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 24 maart 2011 00:16

de plant sterft inderdaad af na de bloei maar de zijscheuten maken weer nieuwe hoop op nieuwe bloei, in Born (nl) bij exotische tuinen.nl had hij ook eentje in bloei en na paar maanden was de plant weg. Wel mooi die bloei te mogen meemaken van de plant die je al die 3 jaren hebt verzorgd ;) Mijn musella was verleden jaar net voor de bloei dood door schimmel van het binnen staan, heel jammer, als deze het nog 6 maand volgehouden had kon ik dit ook meemaken, ik denk dat het zeer moeilijk is deze plant in bloei te kunnen zien.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 24 maart 2011 00:23

frans schreef:de bloem komt wel uit het hart en de plant sterft af,ook de zijscheuten kunnen gaan bloeien en mee afsterven
gr Frans

Hey Frans,

Je zegt, de bloem komt wel uit het hart, maar op deze foto kan je toch mooi zien dat de bloem uit de knol in de grond komt, en niet uit de plant zelf.

Afbeelding

Hoort deze bloem dan zogezegd bij de grootste plant of zo?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 24 maart 2011 00:27

De bloem staat op de oude stam,Christophe ;)
Bladeren zijn reeds afgestorven.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor sisa op 24 maart 2011 02:28

Bedankt voor alle reacties :D ! Nu weet ik toch al iets meer, ik dacht al dat dit geen musa basjoo's waren... (deze hebben trouwens de strenge winter overleefd, ben al eens gaan piepen onder de bedekking :D ). Ik experimenteer nog maar een paar jaar met exoten zoals musa cavendisch, musa basjoo, alocasia's en colocasia's en gunnera's.
Wat bedoelt men eigenlijk met "uit weefselkweek" ?
De bedoeling van de musellas laisocarpa is dat ze in mei in de volle grond in de tuin geplant worden en daar ook blijven staan (zoals al mijn planten behalve de musa's cavendisch - die worden elk najaar terug uitgegraven - zijn dan toch een kleine 2m hoog).
Zoals ik gelezen heb is de musella laisocarpa ook vrij winterhard, heeft iemand ervaring met deze planten in de volle grond ? :thai:
sisa

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 maart 2011 12:11

Uit weefselkweek weel zeggen dat de plant in een laboratorium vermeerderd wordt adhv van weefselcellen. Geen vermeerdering uit zaad dus.
Grote voordeel van weefselkweek is dat je voor grotere partijen ineens kunt kweken. Nadeel is dat er geen kruising is van DNA waardoor je in principe identieke planten krijgt, met ook hun zwaktes/afwijkingen etc. Bij kruising van DNA neemt voor elk element het sterkste deeltje immers de overhand.

@Christophe: ik herinner me het gesprek hierover bij Guus. We constateerden toen vooral dat deze "weefselkweek-versie" ( :roll: ) voor veel meer opgeschoten is. Nogmaals, van nature blijft hij veel lager.

Qua winterhardheid:
Ze zijn behoorlijk winterhard MAAR, zoals altijd bij Musa's, duidt dit op de vorstbestendigheid van de wortels! Maw al het bovengrondse sterft telkens opnieuw af waardoor de plant elk voorjaar opnieuw moet beginnen. Bloei is dan uitgesloten. Daarvoor moet je de plant enkele jaren overhouden.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantenidentificatie