Ik dacht dat ik al foto's hier had geplaatst maar ik zag nu net van niet. Dus even kopieren en plakken, als nog de foto's uit de tuin op dit moment, foto's werden vorige week woensdag tijdens die heerlijke 30+ dagen gemaakt.
.............
Een nieuw groeiseizoen, een nieuwe ronde voor foto's. Dit jaar zijn er nog wel wat lege plekken na afgelopen winter, maar die zie ik volgend voorjaar wel gevuld gaan worden want heb alweer nieuwe dingen klaar staan of op het oog voor volgend voorjaar. De tuin is wat aan de droge kant aangezien de hoeveelheid regen dit jaar nog lager ligt als toen des tijd in 2006 in combinatie met veel zonneschijnt en warme dagen gaat de verdamping erg snel. Gelukkig tot op heden wat er aan regen viel, viel voornamelijk op de juiste momenten gedurende deze zomer. Veelal voor of na een warmere periode en vaak snachts. De nachtemperaturen zijn ook al weken zo tussen de 14-16 graden wat de groei natuurlijk ten goede komt.

Witte Nerium Oleander doet het voortreffelijk deze zomer, nieuwe knoppen zijn alweer gevormd.

Goed aan de groei deze rode variant van de Cordyline australis. Vorige winter was natuurlijk niet echt een test, maar deze wordt nog eenmaal getest om een beschut plekje aan de zuidmuur. De grond bevriest daar nauwelijks wat de overlevingskansen aanzienlijk vergroot, we zien wel.

Mijn kleine echte princeps. Moeilijk te zien op de foto nog, maar de nieuwste bladeren hebben echt de blauwe kleur.

Washingtonia robusta, ook dit jaar schat ik weer de snelste van alle palmen al is er dit jaar concurrentie van een fortunei. Bovenste blad ontvouwde in 1 week tijd, en net zoals de afgelopen dagen wordt er gewoon in 2-3 dagen een half blad ontvouwd. Simpelweg, die groeit als een tierelier! Ik heb bewust de wat lelijke bladeren laten hangen, ook al zeiden ze verwijderd kunnen worden door de hoeveelheid nieuw geproduceerd blad, echter als ik die weghaal vallen er gaten onder de palm. Volgend jaar denk ik niet dat de bladeren nog zo laag komen te hangen i.v.m. de hoogte, dus op zoek naar onderbeplanting.

Mijn Musa basjoo, normaal krijg ik die waarschijnlijk door de altijd droge grond aan de zuidkant niet echt snel aan de groei zoals ik af en toe groeisnelheden hier zie. Toch dit voorjaar vanaf de grond begonnen, en voor mijn doen zijn ze aadig in hoogte toegenomen dit jaar. Staan ook een stuk beschutter waardoor de bladeren heel zijn gebleven, na de wind van gisteren is het een ander verhaal geworden...

Helaas moeten vervangen voor een nieuwe, Cordyline australis.