Ravenala madagascariensis bladeren verkleuren

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Ravenala madagascariensis bladeren verkleuren

Berichtdoor banaantje op 27 aug 2009 12:06

Hallo, ik zit met een vraagje omtrent mijn ravenala zaailingen. Ze staan nu een tweetal maanden apart opgepot en doen het allemaal vrij goed (lijkt me). Alleen vind ik het nogal frappant dat de bladeren zo fel verkleuren... Het blad komt nog maar net piepen en wordt bovenaan al bruin. Heeft iemand een idee hoe dat zou kunnen komen?? Mss is het door de koemest korrels die ik bij het verpotten onder de potgrond heb gemengd??? Er werdt in deze topic al gepraat daat het kon liggen aan teveel water geven, maar aangezien ik maximaal één keer per week water geef, de cacaodopjes houden de grond echt wel lang vochtig, lijkt me dit wel heel erg straf...

hier enkele foto's van mijn zaailingen
Foto's-0122.jpg
Foto's-0122.jpg (73.32 KiB) 5456 keer bekeken

Foto's-0121.jpg
Foto's-0121.jpg (77.9 KiB) 5456 keer bekeken

Foto's-0120.jpg
Foto's-0120.jpg (73.06 KiB) 5454 keer bekeken

Foto's-0117.jpg
Foto's-0117.jpg (76.13 KiB) 5454 keer bekeken

Is er iemand die me kan helpen...

groeten
banaantje

0 bedankjes

Re: Ravenala madagascariensis bladeren verkleuren

Berichtdoor lapalmeraie op 27 aug 2009 15:42

Oei, dat ziet er inderdaad niet zo goed uit. :?
De enige manier om de oorzaak beter te kunnen bepalen is door hem uit de pot te halen om de wortels te controleren. Zijn deze nog mooi van kleur? Niet rot?
Je hebt hem toch ook niet plots in de volle zon gezet hè?

Succes!

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 29 aug 2009 12:11

hallo,
Naar mijn gevoel hebben de zaailingen in kwestie van het begin af aan al last gehad van deze verkleuring. Dacht dan altijd dat het wel zou verbeteren, maar tot nu toe dus nog niet.

Ik heb net, met pijn in het hart, 1 van mijn 4 zaailingen uit de pot gehaald. Heb er een paar fotos van gemaakt.
Foto's-0124.jpg
Foto's-0124.jpg (79.17 KiB) 5410 keer bekeken

Foto's-0123.jpg
Foto's-0123.jpg (70.06 KiB) 5411 keer bekeken

Foto's-0125.jpg
Foto's-0125.jpg (70.2 KiB) 5411 keer bekeken

Hoop dat je het een beetje kan zien maar de wortel is in ieder geval wit, dus naar mijn mening niet rot. Ik vond wel dat ie na bijna 3 maanden in de pot nog niet echt veel wortel aangemaakt heeft, of is dit mss normaal?? De grond was alleszins vochtig genoeg, dus te droog kan ie zeker niet gestaan hebben.
Hoor hier op het het forum vaak mensen zeggen dat ze bepaalde samenstellingen gebruiken in de grond om de plant beter te laten groeien. Weet het niet meer heel zeker, maar dingen zoals zand, perlite, bloedmeel en dit soort dingen zijn bij mij blijven hangen als grondstoffen. Wat is hier eigenlijk van?? Heeft het zin of niet en is het ook al nuttig bij jonge plantjes zoals die van mij??

groeten
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 aug 2009 22:18

Hallo

Als de wortels niet rot lijken is dat alvast positief.
Het is natuurlijk, zoals je zelf al aangeeft, wel vreemd dat hij nog niet veel wortels gevormd heeft.
Waarschijnlijk gaat alle energie naar het zichzelf handhaven ipv naar de groei. Want het is niet normaal dat je maar één mooi blad hebt.

Sommigen gebruiken inderdaad Palmbooster voor het sneller aanslaan van stekjes en zaailingen.
Persoonlijk heb ik dat nog niet gebruikt.
Het bloed- en beendermeel is ook een bodemverbeteraar: onlangs postte 'hetzotteke' hierover een interessant artikel: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=43&t=613
Perlite zijn kleine witte balletjes die extra vocht vast houden. Deze kun je eventueel in de potgrond mengen.

Ik gebruik gewoon goede potgrond met een beetje tuinturf voor het vasthouden van vocht.
Verder meng ik koemestkorrels door de grond.

Het blijft natuurlijk wat gissen naar de effectieve oorzaak waardoor jouw Ravenala's niet mooi groeien. Maar je hebt wel één voordeel: je hebt er 4.
Ik raad je dus aan om ze allen verschillende omstandigheden te geven om zo proberen te achterhalen wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Minstens één zou ik proberen minder water te geven, ook minstens één geleidelijk laten wennen aan de volle zon. Gebruik je eigenlijk regenwater of kraantjeswater? Het laatste is natuurlijk altijd beter. Heb je veel koemestkorrels in de grond gemengd? Wat voor grond? Was deze al misschien bemest?

Veel succes
LP
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor rabbit op 30 aug 2009 10:33

Gebruik je eigenlijk regenwater of kraantjeswater? Het laatste is natuurlijk altijd beter.

Hallo L.P
Daar ben ik het niet met je eens,ik denk dat regenwater beter is als kraanwater.
Als ik de foto's bekijk denk ik dat de grond luchtiger gemaakt moet worden door te mengen met brekerzand,en ik denk dat koemestkorrels je beter kunt toevoegen op de aarde als er doorheen mengen want ik denk dat de jonge wortels rechtstreeks met de korrels in aanraking komen je kans hebt op verbranding van je wortels.

Gr,Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
rabbit

6 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 30 aug 2009 11:14

:lol: Helemaal correct Bert!
Dat bedoelde ik natuurlijk ook. Een typefout van mij ;)
Bedankt voor de rechtzetting!

Ik denk net als jij dat de grond te nat is. Zeker als planten niet hard groeien is de verdamping niet optimaal en is er minder water nodig. Daarom lijkt het me verstandig om wat te experimenteren met minder watergift. Dat kan in ieder geval minder kwaad dan te veel water.

Vrgr
LP
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 31 aug 2009 12:21

hallo,

Ik denk zelf ook inderdaad dat de plantjes gewoon te vochtig staan, ga dus de watergift beduidend laten zakken. Denk dat ik me in het begin wat te enthousiast heb opgesteld met water geven omdat ik dat hier op het forum overal hoor. "Bananenplanten hebben veel water nodig". Heb me toen een vochtigheidsmeter aangeschaft en vanaf het moment dat de meter aan de lage kant van de vochtige zone zat gaf ik water bij. Denk dat dit niet zo goed is en je echt moet wachten tot de meter droog aan geeft eer je water bij geeft.
Heb bij het verpotten potgrond gebruikt van aveve zelf, qua prijs lijkt het me toch een degelijke kwaliteits potgrond.
Ik denk trouwens ook dat cacaodoppen niet ideaal zijn zijn voor jonge plantjes, want ik heb sinds ik de dopjes heb aangebracht amper water gegeven en toch blijft de grond heel vochtig.Wat natuurlijk ook de bedoeling is, maar waarvan ik denk dat je dit beter kan toepassen als de plantjes ouder zijn en een beter wortelgestel hebben ontwikkeld.Zou het trouwens niet kunnen dat de cacaodopjes nogal verstikkend werken voor een jonge plant. Er kan toch weinig lucht ad grond. Of is dit gewoon een domme opmerking van mij en moet er geen lucht ad grond kunnen om de plantjes beter te kunnen laten groeien. Nu weet ik alleen niet niet of ik de dopjes eraf zou gooien of zou afwachten, aangezien de vochtigheidsgraad nu toch langzaam begint te zakken. Iemand een idee?? Heb trouwens ook nog 3 zaalingen van de ravenala die niet bedekt zijn met cacaodopjes (zijn later gekiemd en hebben dus nog geen plaats genoeg in de pot voor cacaodopjes). Dus kan ik ook kijken hoe ze afhankelijk van elkaar verder groeien?
Over die brekers zand?? waar kan je dat krijgen?? En is het interessant om toe te passen als je weet dat je de plantjes weeral uit de pot te halen terwijl ze het dan blijkbaar sowieso niet zo denderend doen. Hebben ze hier niet meer hinder van dan het voordeel wat je er eventueel uit kan halen. Of ben ik mis en hebben de plantjes er niet zoveel last van als je ze van de potgrond ontdoet en na het mengen van deze zand met de potgrond terug oppoot??
En tenslotte: ik gebruik dus kraantjeswater, aangezien ik op een appartement woon. Maar ik ga een emmertje buiten zetten op het terras en dan zal ik me zo proberen te voorzien van regenwater.

Alvast bedankt voor de tips. Denk dat het vooral een kwestie is van minder water geven en dan maar hopen dat de situatie verbetert.
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 31 aug 2009 12:45

Bananenplanten hebben inderdaad veel water en meststoffen nodig omdat het zo snelle groeiers zijn. De Ravenala is een minder snelle groeier, waardoor hij minder water zal nodig hebben. ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 02 sep 2009 21:03

ahzo, ja dan is het duidelijk dat ik qua water geven toch wat voorzichtiger te werk moet gaan bij de ravenala.
Is er iemand die me wat meer kan vertellen over dat brekerszand. Via google vind ik er vrij weinig over. Alleen dat het gebruikt wordt voor het invoegen van klinkers en straatstenen en zo. Ma waar je het kan krijgen?? Wat het zo ongeveer kost?? Wat zijn de eigenschappen van deze zand?? En in welke verhouding moet je deze dan onder de potgrond vermengen zijn dan dingen die ik me afvraag...
Iemand die er meer van weet??
groeten
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 sep 2009 23:23

Volgens mij kun je dat gewoon kopen in de bouwmarkt.
Het toevoegen van zand in de potgrond verhoogt de drainage, de grond wordt immers luchtiger.
Ik heb bij mijn Ravenala geen zand in de grond gemengd, wel turf dat juist vocht vasthoudt. Maar de watergiften worden wel afgestemd op de werkelijke behoefte.

Vriendelijke groeten
LP
lapalmeraie

857 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?