Identificatie palmboom

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Identificatie palmboom

Berichtdoor Marcelk op 09 mei 2011 21:30

Hallo,

Wij hebben 2 jaar geleden 2 palmen aangeschaft, maar we hebben eigenlijk geen idee welk soort het is.
Het gaat om deze :

Afbeelding
Afbeelding

Winter 2009-2010 hebben ze het al vrij zwaar gehad, te zien aan de foto's genomen in mei 2010.

Dit jaar gingen ze groen de winter uit, maar steeds bruiner de lente in.
Nieuwe speren werden ook geel en daarna bruin.
Een week geleden was alles bruin, dus ik heb ze maar tot op de stam gesnoeid.

De speren zitten nog wel vast gelukkig.
De palmen staan in mediteraanse grond in de volle zon en krijgen om de paar dagen water en om de 3-4 weken een handje gedroogde koemestkorrels.

Iemand nog tips voor deze newby :D
Marcelk

0 bedankjes

Re: Identificatie palmboom

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 09 mei 2011 21:40

Dit is de Chamaerops humilis. Ze hebben toch bescherming nodig want na afgelopen winters is duidelijk geworden dat ze niet zo vorstbestendig zijn als men zei. Belangrijk is ze zo droog mogelijk houden in de winter ! Ik wil je niet ontmoedigen maar als de speren ook allemaal bruin en kapot zijn zullen ze ook nog loskomen. Hebben ze buiten in die potten overwinterd ? Welke bescherming hebben ze genoten ? Ik vrees voor je palmpjes maar meestal komen de scheuten er nog terug door....

Trouwens dit topic staat verkeerd, moet bij 'identificatie' komen. Een moderator zal deze wel even verplaatsen...

Aja, :welkom: Marcel !! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Re: Identificatie palmboom

Berichtdoor ick op 09 mei 2011 21:42

Ik denk de Chamaerops humilis, 1 van de 2 inheemse europese palmsoorten. De Chamaerops humilis is redelijk winterhard, maar in pot al een stuk vorstgevoeliger (voor de wortels). En 's winters is drooghouden belangrijk. Met een beetje geluk komen er onder weer uitlopers aan de zijkanten te voorschijn. Uit de hoofdstam is minder waarschijnlijk. Als je planten nu helemaal geen blad meer hebben, zou ik ze wel wat droger houden, ze verdampen nu immers niet veel.

Succes!
groet, Rick
ick

71 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen