Welk schadebeeld is dit aub

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Welk schadebeeld is dit aub

Berichtdoor steven987 op 11 mei 2011 06:49

Beste,

Mijn palmboom, Phoenix roebelenii, heeft al enkele maanden last van bladeren die bruin/rood verkleuren en het wordt steeds erger. Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Afbeelding

Dank bij voorbaat.
steven987

0 bedankjes

Re: Welk schadebeeld is dit aub

Berichtdoor orinoco op 11 mei 2011 07:22

Hallo Steven,kun je iets meer informatie geven ?

-Staat de plant al constant buiten (nachten zijn nog te fris)
-Is de standplaats volle zon of schaduw (houdt niet van volle zon)
-Wat is de watergift (deze soort staat niet graag droog)
-Hoe is de conditie van de wortels (dit zijn importplanten,uitgestoken uit volle grond)
-Hoe is de luchtvochtigheid (houdt niet van een droge atmosfeer)

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor steven987 op 11 mei 2011 07:36

Ben,

Ik heb die plant al van vorige zomer, heeft heel de zomer mooi gestaan, deze winter binnen gezet. Binnen begon het blad wel een beetje bruin te worden aan de uiteinden. Ik dacht door de droge lucht binnen dus zodra de nachtvorst voorbij was heb ik hem buiten gezet omdat ik ergens gelezen had dat ze lichte nachtvorst wel kunnen verdragen. Maar buiten is het alleen maar verslechterd. Nu staat hij dus wel al een poosje constant buiten, ik denk vanaf half maart. Eerst heb ik hem beetje in schaduw gezet om aan te passen, nu staat hij wel in de volle zon.
Ik geef bijna dagelijks water, maar de pot is gedraineerd dus teveel water kan volgens mij niet.
Conditie van de wortels weet ik niet.

Kan dit beeld overeenkomen met teveel meststoffen want ik vrees dat ik daar een beetje kwistig mee geweest ben...

VrGr
steven987

0 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 11 mei 2011 07:58

Zoals je zelf kunt zien kloppen een aantal factoren dus niet.
Deze plant kan duidelijk minder lage temperaturen aan dan vaak beweerd wordt.Zeker als hij in de woonkamer overwintert is de overgang naar buiten vaak te groot vooral als de nachttemperaturen nog laag uitvallen.Maar ik zou hem nu maar niet meer naar binnen halen want dan krijgt 'ie weer een shock te verduren.
In tegenstelling tot de meeste andere Phoenix soorten is dit een bosplant en heeft een hekel aan volle zon.Dus indien mogelijk in de schaduw zetten met hooguit een enkel uurtje ochtend- of avondzon.
Op zeer warme dagen regelmatig het blad benevelen d.m.v. een plantenspuit.
En met meststoffen altijd zuinig zijn.Overdaad schaadt,en dit geldt zeker voor palmen.
Succes met je palm.En bovendien welkom op het forum.Ik zag dat je nieuw lid bent :thumb_up:

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 11 mei 2011 08:27

Deze bruinrood verkleuring van het blad is hier ook ieder voorjaar. Overigens wel een stuk minder als bij jouw exemplaar moet ik eerlijk zeggen. En slechts op die delen van het blad die het meest naar de zon gericht staan. De plant staat hier al jaren ieder seizoen van smorgens vroeg tot savonds laat in de volle zon. De verkleuring is enkel gedurende de eerste maand nadat deze na de winter weer buiten wordt gezet. Heb zelfs het idee dat deze verkleuring na verloop van tijd weer bijtrekt, want als ik tussen de oudere bladeren zoek zie ik nergens meer deze bruin rode kleur (alles mooi groen)
Ik denk dat de mate van verkleuren van het blad in het voorjaar grotendeels afhankelijk is van de standplaats van de palm tijdens de wintermaanden. Omdat de mijne wordt overwinterd achter een groot raam pal op het zuiden, blijft de verkleuring beperkt. Wanneer je de palm overwinterd in een relatief donkere huiskamer, zal de verkleuring veel erger zijn in het voorjaar.

Maw, laat je Phoenix ook in de wintermaanden zoveel mogelijk in het zonlicht en de verkleuring in het voorjaar zal beperkt blijven. Mijn persoonlijke ervaring is dat deze palm in de volle zon toch een stuk sneller groeit als in de schaduw. Heb dit ook op verschillende tropische oorden zo kunnen aanschouwen. Daarnaast houdt deze palm van veel water gedurende de zomermaanden. De pot wag gerust op een schaal met water staan.

Groeten, Richard
Laatst bijgewerkt door palmgek op 11 mei 2011 09:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 11 mei 2011 09:04

Het is wel een heel andere palm, maar bedoelen jullie dit?
Want mijn Bismarckia komt uit een redelijk donkere woonkamer.
Bijlagen
P1090812.JPG
P1090812.JPG (151.91 KiB) 5048 keer bekeken
P1090814.JPG
P1090814.JPG (162.59 KiB) 5048 keer bekeken
P1090813.JPG
P1090813.JPG (169.63 KiB) 5048 keer bekeken
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 11 mei 2011 09:10

Hoi wsnbm,

De rood paarse verkleuring bij een Bismarckia wordt volgens mij meer veroorzaakt door koude. De Roebelinii is in vergelijking met Bismackia gevoeliger voor zonlicht. Maar kan hier ook prima aan wennen!

Groeten, Richard
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 11 mei 2011 09:14

:?: Dat dit bij een Bismarckia een koudeverschijnsel is klopt. Maar Bismarckia is een zonaanbidder maar een Phoenix roebelenii zeker niet...
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 11 mei 2011 09:24

Gedeeltelijk met je eens Ben. Roebelinii is gevoelig voor zonlicht, heb hier dus ook die verkleuring. Maar zoals ik al zei, de plant kan er prima aan wennen. Eenmaal gewend gaat de plant als een raket, dat beetje verkleuring groeit er dan zo weer uit en neem ik dus op de koop toe :thumb_up:
In zuid oost china wordt de plant veel aangeplant in de middenberm tussen 2 vangrails in. Staan dus in de volle zon en gedijen prima.

Gr, Richard
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 mei 2011 10:38

Het is wat genuanceerde volgens mij.
Door hem in de volle zon te zetten compenseer je de gemiddeld lagere temperatuur bij ons, wat de groei weer ten goede komt.
Maar het lijkt me altijd beter om zo veel mogelijk de omstandigheden na te bootsen van het oorspronkelijke habitat. Zéker wanneer een palm niet in topconditie verkeert...

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?