Palmbomen op openbare plaatsen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Palmbomen op openbare plaatsen

Berichtdoor ick op 13 mei 2011 10:00

Ik was een paar weken geleden in Parijs en het viel me op dat de stad echt vol staat met palmen (Trachycarpus, Chamaerops humilis), maar ook zie je op veel plekken Nerium oleander, cupressus sempervirens, enzovoort staan. Ook in gemeenteperkjes. Ik weet dat het in Parijs gemiddeld net iets warmer is dan onze contreien, en dat de grootte van de stad wsl. zal zorgen voor wat meer warmte in de winter, maar het ligt nou ook weer niet in een echt andere klimaatzone. Het verbaasde me echt. Maar goed terug naar het topic.
Ook hier in Utrecht zie ik in veel tuinen Trachycarpussen staan, her en der een succesvol uitgeplante oleanders (Nerium oleander), olijven (Olea europaea), cipressen (Cupressus sempervirens) en laurier (Laurus nobilis). Op openbare plekken, dus aangeplant door de gemeente, weet ik zo gauw geen plekken in Utrecht. Maar in bijvoorbeeld Amsterdam zijn wel plekken te vinden, zoals in Artis.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 mei 2011 12:14

Vorig jaar ook al eens gepost, maar goed ;)
In Brussel was het vorig jaar behoorlijk exotisch met een hele lading Trachy's, olijven en zelfs Archontophoenixen!

Bxl.jpg
Bxl.jpg (139.86 KiB) 3628 keer bekeken

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 13 mei 2011 12:17

Gaaf Niek :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor koen op 13 mei 2011 13:11

Naar ik enkele maanden geleden las in een krant was het de bedoeling om in De Panne (kustgemeente West-Vlaanderen) de Zeelaan te beplanten met Trachy's, als straatboom. (men mag mij corrigeren als het niet zo is). Twee bedrijven, waaronder FC-plants konden bij wijze van proef elk een volwassen Trachy aanplanten en er een winter laten over gaan. Hoewel beide palmen de winter redelijk goed doorkwamen, las ik dat de gemeenteraad in De Panne de Trachy's toch niet ging aanplanten, omwille van 'niet streekeigen'. Hadden ze misschien eerder mogen bedenken. Ik denk dat de twee proefexemplaren er nog altijd staan, maar ben de voorbije jaren niet meer in De Panne geweest ... dus ...
Weet iemand hier meer over ?
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor erna op 13 mei 2011 15:28

Hallo Koen,

Dat is al enkele jaren geleden, toen was er ook van de inwoners, een grote discussie ivm. deze trachys. Zowat iedereen was ertegen ( wat ik niet kon begrijpen ).. Groot nadeel was wel dat ze deze in het najaar aangeplant hadden, en dat er toen al direkt een koude winter over gegaan is. Ik ben nog niet in De Panne geweest, dus weet ik niet of ze er nog staan.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Dim op 03 mei 2012 12:02

Palm Section schreef:
Dim schreef:Passeer hier net in Hooglede centrum en zie dat op een rondpunt een 6 tal Tr fortunei stamhoogte 40 cm aangeplant zijn. Ik weet niet of ze er al lang staan, ze waren me allesins nog niet opgevallen. Zouden er nog veel openbare plaatsen in Belgie zijn waar palmbomen staan.

Dim

Heb deze over laatst ook zien staan toen ik naar floralux reed. (En beetje verder in 2 voortuinen ook) Zeer mooi op een rond punt trouwens, beetje côte d' azur stijl :lol:

Meer van dat zou ik zeggen!

Jammer genoeg zijn de trachy's na de winter verdwenen :evil: . Ik had ze in de gaten en ze zagen er op het eerste gezicht niet dood uit. Maar ja de gemeente zal er anders over beslist hebben.

:fluiten: Onkunde?????

Dim
Dim

8 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 mei 2012 12:05

Snel naar de groendienst bellen dan :mrgreen:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor veerle op 03 mei 2012 17:52

Toen ik nog studeerde stonden er tijdens de zomermaanden palmbomen op het Fochplein in Leuven. Weet niet welke soort het is, maar aangezien dat ze er alleen in de zomer stonden zullen het wel geen winterharde geweest zijn.
Ik denk dat ik deze palmen de laatste jaren in de zomermaanden weer zien staan heb op het grote ronde punt aan het brouwerijplein(brouwerij van inbev)op de ring rond Leuven.
veerle

1 bedankjes

Berichtdoor StijnV op 03 mei 2012 18:11

Die palmen in leuven zijn phoenix canariensisen.
Heb ze ook al zien staan op de Tervuursevest en het Ladeuzeplein.
Ik vermoed dat ze er ondertussen alweer staan, want vorig jaar stonden ze eind april al buiten.
StijnV

12 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 03 mei 2012 18:24

Ik spotte laatst in december ook nog twee T.fortunei bij de inkom van het Storcenter in Kolding/Denemarken. Deze waren absoluut 4m+, niet in pot. Ik had er nog een foto van gemaakt, maar is van het sd-kaartje gewist, potvolkoffienogantoe. :?
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen