Hallo,
na een tip op dit form heb ik ouderwetse plak-vliegenvangers gebruikt, om die kleine rot vliegjes te vangen. Ik had de vliegenvangers met houten saté-stokjes in de palmpotjes geplaatst (een stokje in het 1e (linkse) potje en een stokje in het 5e potje. WERKT PERFECT. En zo had ik 3 setjes.
Na enige weken moesten de vliegenvangers worden vervangen (de oude zaten behoorlijk vol).
Het vervangen van die plakdingen was niet zo fijn, mijn vrouw klaagde dat de plak vaak aan de ramen zat, de potjes konden niet appart worden verwijderd en verwijderen van de stokjes gaf altijd zand op de grond.
Oplossing:
Ik heb een plaatje hout met een breedte van ± 75 cm genomen, daar 5 gaatjes ingeboord en van onder door het plaatje, met verzonken parkers, ronde houtjes (zoals je vaak ziet in vogelkooitjes) met een lengte van 23 cm bevestigd (wel even voorboren).
De ronde houtjes had ik, vooraf, ook aan de bovenkant geboord en daar vervolgens clips ingezet (zoals een balpointclip). Deze kun je van b.v. metalen saté-prikkers eenvoudig zelf buigen.
Tot slot de vliegenvangers afgerold (gebruik eventueel een punttang en wegwerphandschoenen) en in de clips bevestigd (zie afbeelding).
Iedereen is tevreden:- De ramen worden niet meer vuil van de plak.
- De palmpotjes kunnen zonder zand morsen, per potje, worden verwijderd.
- De vliegenvangers zijn (met een punttangetje, simpel te vervangen.
Groetjes,
Huub