Nieuwe aanwinsten

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Nieuwe aanwinsten

Berichtdoor TropiRo op 19 sep 2009 19:07

Gisteren was ik langs Gardenpalms om Palmbooster te halen aangezien zij de enige zijn met leuke aanbiedingen ermee en aangezien ik er toch was kom ik ook eens kijken wat ze allemaal hadden staan...had ik beter niet kunnen doen.
Ik reed daar niet alleen weg met Palmbooster maar ook met een Jubaea chilensis met 10 cm stam, een Butia yatay met 45 cm stam en een doos vol met zaailngen. De enige planten waar ik geen foto van heb genomen zijn de Trachycarpus mount victoria en de T. nanus.

Jubaea chilensis ( op de voorgrond de zaailngen van de J. chilensis en de Sabal palmetto gekocht bij Tropical bart)
Afbeelding

Butia yatay
Afbeelding

Een aantal zaailingen, in de ronde potten van links naar rechts. Brahea edulis, Chamearops cerifera, Trachycarpus latisectus 2x en als laatste de Trachycarpus maratianus.
Afbeelding

Brahea nitida
Afbeelding

En als laatste de Livistona nitida
Afbeelding

Vandaag ging het shoppen verder en ging de reis naar Tropical Bart om de 2 Brahea edulis'sen op te halen, toen ik daar toch was viel mijn oog op 2 zaailingen van de Sabal palmetto en 2 stuks van de Jubaea chilensis ( deze zie je op de foto van de grote J. chilensis, ze staan op de voorgrond).

Brahea edulis, het blad is een beetje licht van kleur van beide exemplaren maar dat komt helemaal goed aangezien hij net is overgepot en word verwend met Palmbooster.
Afbeelding

Het waren 2 dagen met veel kilometers rijden maar het is het waard geweest, duurste was eigenlijk de bezine als ik zo terug kijk. Morgen weer een drukke dag voor de boeg want dan heb ik het geluk om 17 Musa's om te potten, stay tuned :? :lol: .

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Re: Nieuwe aanwinsten

Berichtdoor Christophe op 19 sep 2009 19:26

Jij bent een collectie van wereldklasse aan het opbouwen als ik het zo even bekijk.

Heb je nog genoeg plaats in de tuin?

Ik heb je een PM gestuurd ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 20 sep 2009 09:33

Het is passen en meten maar het past er nog in, van het voorjaar krijg ik ongeveer 20 m2 tuin erbij wat weer vol kan. Er staan ook nog veel planten in die voor de verkoop zijn en als die weg zijn is er weer veel ruimte over....om weer vol te zetten 8-) .

Voor de mensen die nog een B. yatay zoeken. Bij Gardenpalms worden ze nu verkocht voor 50 euro, stam tussen de 25 en 50 cm, slecht doorworteld en bladschade van vorige winter maar met goede verzorging komt dat helemaal goed.

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 20 sep 2009 13:43

50€ is echt een koopje voor zo'n Butia yatay. Zoals je zegt zit er dan wel een addertje onder het gras, maar met goede verzorging komt het vanzelf weer goed. :D

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 23 sep 2009 17:21

Vanmiddag kwam mijn vriendin thuis met een kadootje :D , ze wist dat ik al een tijdje opzoek was naar een Rhapis humilis en waar kwam ze mee aanzetten :o een mooie grote R. humilis :D .

Het is dus een R. multifida zoals Kristof aangeeft.

De Rhapis humilis ook wel Ladypalm genoemd is een palm die verschillende scheuten geeft net zoals bamboe en kan in kuip tot 3 meter hoog worden, deze plant staat het liefste in de halfschaduw tot schaduw en heeft weinig onderhoud nodig. Ook schijnt dat deze net zoals de R. exelsa iets vorst kan hebben tot -6 graden. Van het voorjaar haal ik een paar scheuten van dit exemplaar los en ga ze dan in de volle grond planten op een mooi beschud plekje.

Rhapis multifida
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 23 sep 2009 17:24

Een mooie palm is het hé een Rhapis humilis. Door z'n vele stammen en bladeren laat hij me een beetje denken aan de Chamaerops humilis.

Hij staat er wel mooi aan het raam. Heb je eigenlijk veel palmen in je huis of valt het daar nog wel mee?

Zeg eens tegen je vriendin dat ik ook graag een Rhapis humilis wil. 8-)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor rabbit op 23 sep 2009 17:34

Een prachtige palm om te zien.
Begin je nu in huis alles vol te zetten Ro?? :lol: :lol: :lol:

Gr,Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
rabbit

6 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 23 sep 2009 17:52

Huis staat al vol Bert :lol:

@Christophe, nu staan er niet veel palmen binnen, buiten de R. humilis staan er nog een Livistona rotundifolia met 3x 10 cm stam en een Carludovica palmata. In de wintermaanden gaan naar binnen de Bismarkia ( staat al binnen), P. roebelinii, C. radicalis en een W. robusta, alle andere planten die niet winterhard zijn gaan naar de winterstalling dus eigenlijk de Musa's, Canna's, Cyathea's en een berg zaailingen.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 23 sep 2009 18:10

hoi Tropiro,

mooie collectie heb je daar al verzameld.
ik wil je niet teleurstellen maar je Rhapis is een R. multifida. R. humilis word veel aangeboden maar ik heb er nog nooit eentje zien tussenzitten. gaat vrijwel altijd om R. multifida of R. subtilis. R. humilis is erg zeldzaam in Europa, waarom??? geen mens die het weet. ik ben al lang opzoek naar een R. humilis maar ik denk dat ik naar Japan zal moeten om er eentje te vinden. R. humilis is stukken winterharder dan een R. exelsa! in Japan is het bijv. ook de enige die je in de koude streken aangeplant ziet staan en ze hebben daar al meerdere koude winters met sneeuw overleefd.

waarom plant je je C. radicalis niet in de volle grond. samen met Jubaea chilensies is dit de winterhardste vederpalm en erg mooi als onderbegroeiing.

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 23 sep 2009 18:35

Goed dat je het zegt Kristof. Na wat verglijkings materiaal te hebben opgezocht zie ik dat het grootste verschil in de breedte van de blad vingers zit en natuurlijk de winterhardheid. Met de R. multifida ben ik ook gelukkig maar dan gaat de speurtocht verder, ik heb sinds 2 weken zaden van de R. humilis (rps) te kweek liggen wat ik eigenlijk vreemd vindt want de R. humilis schijnt geen zaden te geven en wordt alleen vermeerderd door scheuten af te steken. Het zal wel een paar jaar duren voordat ik kan zien of het de echte R. humilis is.

De Jubaea, C. radicalis en nog vele anderen blijven nog een tijdje in pot omdat ik binnen 2 jaar ga verhuizen en als ik ze nu zou uitplanten dan moeten ze er weer uit net voordat ze lekker zijn aangeslagen.

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video