Steeds kleiner wordend blad D. Antarctica

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Steeds kleiner wordend blad D. Antarctica

Berichtdoor orinoco op 21 jun 2011 23:40

dickson schreef:Ja heb ook heel wat tranen gelaten door beginnersfouten en overmoedigheid

Wie niet? :? Heb al exotische planten sinds mijn schooltijd (toen al vnl palmen) en mijn eerste "tuinexoten" ook al weer sinds een jaar of twintig geleden toen deze hobby nog praktisch
in de kinderschoenen stond.En al die tijd leer je nog steeds van goede en slechte ervaringen.
De laatste drie winters hebben overduidelijk bewezen dat we toch "op het randje" bezig zijn met onze hobby.Maar dit is ook wel weer een uitdaging en met wat kennis en soms energie (en ook een dosis geluk) kunnen we toch veel bereiken!

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor plasta op 21 jun 2011 23:45

vraagje tussendoor.
Als je deze toch buiten wilt laten, waarom dan niet in de volle grond?

en :welkom:

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 21 jun 2011 23:55

Daar heeft Raymond inderdaad een goed punt...Mijn beide (grote) exemplaren stonden ook in volle grond.Stammen onder de 100 cm hou ik liever in pot,alsook mijn Cyathea soorten.Helaas moeten deze wel naar zolder tegenwoordig,want het tuincentrum waar ik ze vroeger in het late najaar naar toe bracht,doet niet meer aan het overwinteren van kuipplanten helaas.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 22 jun 2011 06:27

plasta schreef:vraagje tussendoor.

Raymond

Ja dat vraag ik me ook af , of wil je zo wat hoogte winnen ?
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor dickson op 22 jun 2011 08:10

plasta schreef:vraagje tussendoor.

Raymond

Hallo Raymond en Bart,
Ja dat is natuurlijk veel beter bij zo'n groot exemplaar. Heb al mijn andere boomvarens in kuipen zodat ik ze kan vervoeren. Deze is met die traditie meegelift en goed ingepakt dacht ik dat ik het geheel afldoende beschermd had. Nu is de kluit vermoedelijk toch bevroren. Ik moet nu eerst uitvinden of ie weer nieuwe wortels aanmaakt, en ga nu eerst een mosverband aanleggen rond de stam. Als dit succesvol is plaats ik hem of in een verwarmde tent of in de volle grond. Daar ben ik nog niet uit. Wanneer er geen nieuwe wortels aangemaakt worden haal ik hem (ingekort) toch naar binnen de komende winter. Ik weet het, het is eeuwig zonde om zo'n mooie stam in te korten maar beter dat dan alles kwijt te raken. Ik houd jullie op de hoogte!
Gr, Branko
dickson

0 bedankjes

Berichtdoor dickson op 22 jun 2011 11:16

EDUARD schreef: ben benieuwd of detail foto's wat meer zicht geven.
Gr. Eduard.

Bijgaand, onderaan, midden en de kop
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dickson

0 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 22 jun 2011 11:49

Hoi Branko, ja het is moeilijk te zien zo op het oog zou je geneigd zijn te zeggen dat vanaf de kop de eerste 40cm er goed uitziet! maar daar gaan we maar niet vanuit, het is zo als je met een mosverband werkt de stam daar constant nat blijft dus ook eventule nieuwe wortel vorming stimuleert ik zou het doen zoals voorheen aangegeven, je hoeft echter GEEN inkeping te maken zoals bij mijn squarrosa die was nodig om door de stelen stam heen te dringen ! Bij jou zijn het al wortels.
Ro zou ook nog reageren vandaag dus wacht nog even met de ingrepen.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor dickson op 22 jun 2011 12:11

EDUARD schreef:Hoi Branko, ja het is moeilijk te zien zo op het oog zou je geneigd zijn te zeggen dat vanaf de kop de eerste 40cm er goed uitziet! maar daar gaan we maar niet vanuit, het is zo als je met een mosverband werkt de stam daar constant nat blijft dus ook eventule nieuwe wortel vorming stimuleert ik zou het doen zoals voorheen aangegeven, je hoeft echter GEEN inkeping te maken zoals bij mijn squarrosa die was nodig om door de stelen stam heen te dringen ! Bij jou zijn het al wortels.
Ro zou ook nog reageren vandaag dus wacht nog even met de ingrepen.
Gr. Eduard.

Okay, doe ik. Bedankt!
dickson

0 bedankjes

Berichtdoor arian1970 op 22 jun 2011 13:35

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, succes
arian1970

9 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 22 jun 2011 13:42

Kleinere bladeren is meestal een teken dat er iets niet goed zit in de aanvoer van vocht door de luchtwortels of dat de stam te droog wordt gehouden en dan voornamelijk in de wintermaanden.
Mijn eerste vraag is of de kuip volledig doorworteld is? Als dit het geval is dan overplanten of in de volle grond. De wortels die nu bevroren zijn geweest geven geen ruimte voor nieuwe wortelgroei.
Bemest je hem? dit hebben ze wel nodig als je ze in kuip houd, koemestkorrel is al genoeg als je dit 2/3x per jaar doet.
Tevens denk ik ook dat hij te weinig vocht krijgt of heeft gekregen bij het groeipunt.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens