oudste/grootste trachy?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: oudste/grootste trachy?

Berichtdoor Christophe op 27 jun 2011 09:57

s.janssen schreef:Als palmen geen harige stam hebben, omdat vaak kwekers ontvellen zijn ze dan ook minder winterhard?

Dit verschil is nihil. ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor cpo op 27 jun 2011 10:21

Waterboyke schreef:Ik wil je niet ontmoedigen ofzo hoor maar die bloei komt niet omdat de palm het naar zijn zin heeft hoor maar dat komt omdat de plant zichzelf wil redden door zich te willen voortplanten. Gebeurt wel vaker met palmen in stress die al groot genoeg zijn om bloeien.

Ja en nee, het is wel zo dat de palm genoeg kracht heeft om te bloeien dat vind ik al heel wat, de bloemen worden volgens mij al veel eerder aangemaakt, maar ze zijn wel uitgekomen. We gaan ze overigens wel afknippen, want het is zonde van de energie die hij daarin steekt.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 jun 2011 13:19

cpo schreef:
Waterboyke schreef:Ik wil je niet ontmoedigen ofzo hoor maar die bloei komt niet omdat de palm het naar zijn zin heeft hoor maar dat komt omdat de plant zichzelf wil redden door zich te willen voortplanten. Gebeurt wel vaker met palmen in stress die al groot genoeg zijn om bloeien.

Ja en nee, het is wel zo dat de palm genoeg kracht heeft om te bloeien dat vind ik al heel wat, de bloemen worden volgens mij al veel eerder aangemaakt, maar ze zijn wel uitgekomen. We gaan ze overigens wel afknippen, want het is zonde van de energie die hij daarin steekt.

Zo dacht ik vroeger ook maar dat is verkeerd. De bloemen kosten de palm geen extra kracht ofzo, de groei vertraagd niet tijdens de bloei. Ik zou ze ook niet afknippen maar laten zitten tot ze verwelken en dan pas knippen. Door ze te snoeien zou je de hormonencyclus verstoren wat de palm niet goed doet.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor cpo op 27 jun 2011 15:33

Toch hebben we ze afgeknipt, volgens mij kost het zeker wel extra energie. De palm was namelijk best wel goed aan het groeien, tot de bloemen kwamen en er is sinds die tijd geen groei meer waargenomen in het blad, ik hou het nu goed in de gaten of het blad weer gaat groeien. En hormonencyclus??? hmmmm zal allemaal wel, zo diep ga ik er niet op in hoor, tis een plant.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 27 jun 2011 16:52

cpo schreef:Toch hebben we ze afgeknipt, volgens mij kost het zeker wel extra energie. De palm was namelijk best wel goed aan het groeien, tot de bloemen kwamen en er is sinds die tijd geen groei meer waargenomen in het blad, ik hou het nu goed in de gaten of het blad weer gaat groeien. En hormonencyclus??? hmmmm zal allemaal wel, zo diep ga ik er niet op in hoor, tis een plant.

De hormonencyclus is zeker bij meerjarige planten even belangerijk als bij dieren.Een verstoring leidt tot verdere verstoring en tekorten van andere hormonen.Het is een beetje zoals de zomer overslaan en de herfst op 21 juni laten beginnen.Teveel knoeien geeft storingen.Ik heb onlangs nog op een buitenlands forum gelezen over afsnoeien van nog groene bladeren.Het verwees naar onderzoek dat bevestigt dat de groei van toekomstige bladeren verstoort zal zijn.De toekomstige bladeren zullen minder groot zijn dan het geval zou zijn bij niet gesnoeide bomen.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor cpo op 27 jun 2011 19:59

Ik geloof het allemaal, maar dan ben ik dus al jaren aan het verstoren en ze groeien er niet minder om ;) . Ik heb namelijk altijd de bloemen afgeknipt voordat het zaden werden tot ik er niet meer bij kon. Nu zijn de 4 bloemen eraf en ik ben heel benieuwd of nu de bladgroei weer verder gaat. Maar ik hoor dan toch tegenstrijdige verhalen over energie in de bloeiwijze op dit forum. Het advies wat ik van meerdere mensen meekreeg was om de zaden te verwijderen na de verhuizing.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor cpo op 05 jul 2011 20:33

Even een update...nadat we de bloeiwijze hebben afgeknipt is de palm weer gaan groeien, mijn conclusie is dus dat de bloemen wel degelijk (heel veel) energie kosten. In 1,5 week tijd zien we alweer groei.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 12 jul 2011 18:26

San Benedetto del Tronto has a decidedly exotic landscape, more than 7.000 palm trees, interspersed by oleanders make this city a unique reality in Europe, here nature has been particularly benevolent and the wise man’s hand has completed the work, this Riviera boasts thirteen varieties of palms, moreover we point out the "Mastodonte arboreo (giant tree)” with a circumference of 4.74 meters at the base, the biggest palm in the world. Along the 5 km. of the promenade, one of the most beautiful and evocative of Italy, we can fully understand why this place is always called "Riviera delle Palme

Ik zal foto's genoeg maken en posten als ik terug kom in augustus ;)
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 13 jul 2011 06:50

Een voorsmaakje van San Benedetto del Tronto ;)
Herschaalde kopie van kerst 2010 087.jpg
Herschaalde kopie van kerst 2010 087.jpg (93.37 KiB) 3361 keer bekeken
Herschaalde kopie van kerst 2010 096.jpg
Herschaalde kopie van kerst 2010 096.jpg (76.8 KiB) 3361 keer bekeken
Herschaalde kopie van kerst 2010 097.jpg
Herschaalde kopie van kerst 2010 097.jpg (87.96 KiB) 3361 keer bekeken
kerst 2010 047.jpg
kerst 2010 047.jpg (175.4 KiB) 3361 keer bekeken

Spijtiggenoeg zijn er vele palmen daar de kop ingedrukt door de "punto rosso"
Grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor jaak op 15 apr 2012 16:34

deze trachy staat in het waasland,moet zeggen dat hij wel groot is aangekocht maar ik schat hem nu toch op zo'n 10 meter
tuin 452_576x768.jpg
tuin 452_576x768.jpg (62.8 KiB) 3301 keer bekeken

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen