Chamaerops humilis Cerifera X Vulcano?!?!?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaerops humilis Cerifera X Vulcano?!?!?

Berichtdoor Toni op 31 jul 2011 19:37

Snap ik wel, maar ook die soorten zijn ooit uit een kruising van soorten onstaan....
Maar ik vind zeker wel dat de botanische soorten instand moeten worden gehouden, maar een beetje de natuur helpen kan geen kwaad, op micro nivo (a)

Gr Toni
Toni

16 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 31 jul 2011 20:28

Toni schreef:Snap ik wel, maar ook die soorten zijn ooit uit een kruising van soorten onstaan....

Zo eenvoudig ligt dat niet hoor.In de natuur ontstaan 'nieuwe' soorten eerder door afsplitsing die kan worden veroorzaakt door geografische verspreiding,habitat en isolatie (eilandsoorten bijvoorbeeld). En daar gaat enorm veel tijd overheen.Om als voorbeeld even bij palmen te blijven: palmen uit verschillende geslachten kruisen uiterst zelden op een natuurlijke manier en indien dit gebeurt,zijn de nakomelingen praktisch altijd onvruchtbaar.Palmen uit een zelfde geslacht beschermen zich ook tegen kruisingen met verwante soorten.Komen zij in een zelfde verspreidingsgebied voor is het meest voorkomende dat zij op verschillende tijden bloeien.zo kunnen op Borneo b.v. diverse Licuala soorten naast elkaar voorkomen zonder onderling te kruisen.De meest bekende "kamerpalm" ter wereld,de Howea forsteriana kruist bij mijn weten niet met zijn onbekendere verwant,de Howea belmoreana,hoewel er flinke gemengde bestanden zijn op het relatief kleine Lord Howe eiland.
Nog een mooi voorbeeld is de Nypa palm (Nypa fruticans).Deze palm is niet alleen vertegenwoordiger van één enkel geslacht met slechts één soort doch vormt zelfs een aparte subfamilie onder de palmen waarvan hij de enige vertegenwoordiger is.Deze palm was er al in prehistorische tijden en had toen een bijna wereldwijde verspreiding (er zijn zelfs fossiele resten gevonden in Londen en omgeving).Toch is deze palm tot op de dag van vandaag nog onveranderd gebleven.Over deze materie kan eindeloos door gedebateerd worden,maar daar moet dan zowat een apart forum voor opgericht worden :lol:
Voor doorbijters zijn er altijd de werken van Darwin en Linnaeus :roll: Genoeg leesvoer over het ontstaan en de classificatie van soorten (dieren en planten).

Groet,Ben
Laatst bijgewerkt door orinoco op 31 jul 2011 22:06, in totaal 1 keer bewerkt.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Toni op 31 jul 2011 21:31

Ok thnx voor de hele uitleg, nu is het een en ander weer wat duidelijker. Zal ik onthouden!
Leuke info. Je weet er wel genoeg van af he!

Ik dacht ff kort door de bocht! ;)

Gr Toni
Toni

16 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 aug 2011 08:56

Afhankelijk van welke eigenschappen geslachtsgebonden zijn zal er wel enig verschil kunnen zitten in welke soort het vrouwtje is en welke soort het mannetje. Het XX en XY verhaal hè.
Maar dan moeten die eigenschappen zich dus ook juist dáár situeren, wat nog maar de vraag is. Ik vermoed dat de verschillen dus minimaal zullen zijn.

Het ontstaan van die kruisingen is ergens wel logisch. Met vind de vorm van het blad van de Vulcano mooi en de kleur van de cerifera om zijn winterhardheid niet te vergeten. Dus kruisen die handel. Maar zo eenvoudig is dat natuurlijk niet. Je krijgt niet persé die eigenschappen die jij juist voor ogen had. Bovendien blijkt dit altijd pas wanneer ze hun gedeelde bladeren krijgen. Bij de Chamaerops na zo'n jaar of 3 dus.
Ik ben dan ook altijd een beetje sceptisch tov kruisingen, niet tegen staande dat ik van bovenstaande soort wel 2 zaailingen heb staan ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Toni op 02 aug 2011 09:14

Dus in princiepe zal het niet zo heel veel uitmaken wie nu het vrouwtje of het mannetje is, toch? Maar theoretisch zou het dus wel mogelijk moeten zijn om een Blauwige Volcano te krijgen...
Op het internet kan ik er eigenlijk ook nix over terug vinden...

En hoezo ben je sceptische over kruisingen :?: ... omdat je nooit weet wat er uit komt of?...

Gr Toni
Toni

16 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 aug 2011 09:25

Inderdaad; het doel is natuurlijk een blauwbladerige en winterhardere Vulcano maar of je dat ook werkelijk krijgt is natuurlijk maar de vraag.
En dan is er ook nog zoiets als fenotype. Sommige eigenschappen worden bepaald door de standplaats, verzorging e.d. en komen niet noodzakelijk terug bij het nageslacht.

Veel geduld, veel studie en nog meer discussie is in ieder geval nodig voor deze materie.
Daar kan Ben over meespreken :D
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Toni op 02 aug 2011 09:30

Hahahaaha, ja dat had ik gemerkt ;) , Ben weet er idd het zijne van :thumb_up: .

Ik zal eens dat fenotype Google... had er nog nooit van gehoord? thnx :thumb_up:

Gr Toni

(ff druk aan het Google.... :!: )
Toni

16 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 aug 2011 09:35

Die soorten en met name de echtheid ervan is al een jarenlange discussie binnen de Trachycarpus familie. Voor de internationale fora zijn zeer actief op die gebied. Maar nogmaals enkel de tijd zal het ons leren hè ;)

Wat betreft 't fenotype:
Genotype zijn de eigenschappen die je via het DNA van je ouders meekrijgt.
Maar afhankelijk van de omgeving kan je je anders ontwikkelen met hetzelfde DNA.
Dát is simpel gezegd 't fenotype.

Bv. een zelfde soort palm die altijd vorst heeft gekend zal iets harder zijn dan eentje die altijd in een serre beschermd heeft gestaan, zonder hiervoor een andere soort te moeten zijn.
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Toni op 02 aug 2011 09:48

Ja thnx, voor de uitleg... had het al ff geGoogled.
Dat is idd wel logisch eigenlijk, alleen de kleur zal niet fenotype afhankelijk zijn maar dat zal puur genotype afhankelijk zijn!
Hebben planten ook te makken met X en Y chromosomen, zoals bij de mens? Hebben ze wel, snap ik, maar heeft de mannelijke plant dan ook een XY chromosoom? en de vrouw alleen XX chromosomen?

Als dit het geval is dan maakt het idd wel degelijk uit wie het mannetje is....
Cerifera X Volcano of Volcano X Cerifera! :!:

Of zie ik dat dan verkeerd?
Toni

16 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 aug 2011 11:11

Oei... de colleges genetica liggen in een ver verleden :lol:
Nee, zo kort door de bocht mag je het niet stellen. Mensen zijn diploïde terwijl planten ook haploïde, triploïde, tetraploïde etc kunnen zijn.

Maar het komt er natuurlijk wel op neer dat er "geslachtscellen" zijn die bepalen of de plant een mannetje én vrouwtje tegelijk is (éénhuizig) of een mannetje óf een vrouwtje.
En als het gewenste uiterlijke kenmerk nu net toevallig in die geslachtscel zit dan maakt het natuurlijk wel uit of je nu net het mannetje of het vrouwtje gebruikt in de kruising.

Maar dit wordt allemaal wel héél diepgaand hoor :roll:
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen