interessant artikel

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: interessant artikel

Berichtdoor Maurice op 09 aug 2011 13:34

Denken jullie niet dat palmen die van nature een flinke wortelkluit maken hierin dan belemmerd worden? Ok, uiteindelijk zullen de wortels dan door de pot heen breken maar voordat zo'n pot vergaat ben je denk ik een aardige tijd verder en in de tussentijd wordt de wortelgroei dus belemmerd. Boven- en ondergrondse groei moet toch in verhouding zijn, en als dit ondergronds wordt belemmerd zal dit misschien zijn weerslag hebben op het bovengrondse deel. Interessant onderwerp :)
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 09 aug 2011 14:25

De man heeft toendertijd ook een "boek" uitgebracht hierover en ik heb het wel eens geprobeerd en volgend mij werkte het toen.
Ik heb mijn palmen altijd met de pot in de grond staan en als je ze in het najaar eruit trekt herbben ze meestal al lanhge wortels gemaakt die door de gaten van de pot zijn gegroeid.
De palm waarbij ik het zo'n 15 jaar geleden heb gedaan leeft nog steeds.
Ik heb alleen zijn methode wat aangepast waar ik dacht dat hetr beter kon.

Groeten

marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 09 aug 2011 17:47

Ik blijf het toch wat onnatuurlijk vinden. En wie zegt dat de plant een shock krijgt als ie van pot naar volle grond gaat? Zolang je de wortels niet beschadigd en 'm in goede grond uitplant denk ik dat ie er alleen maar profijt van heeft. Zelf heb ik nog nooit het idee gehad dat een plant in shock ging na het planten. Er zit een tijdje weinig beweging in bovengronds, naar mijn idee omdat alle energie dan naar de wortels gaat, maar als ie die de wijde wereld in gespreid heeft is dat toch de beste basis voor een lang en gelukkig leven?

Het mooiste vind ik eigenlijk nog van jongs af aan op een definitieve plek in de volle grond zodat ie zich goed kan settelen en daarin helemaal niet gehinderd wordt. Maar ja, met de groeisnelheid van de meeste palmen wordt dat... boompje groot, plantertje dood :)
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor amourath op 09 aug 2011 17:55

Maurice schreef: Zelf heb ik nog nooit het idee gehad dat een plant in shock ging na het planten. Er zit een tijdje weinig beweging in bovengronds, naar mijn idee omdat alle energie dan naar de wortels gaat...

En wat is jouw logische uitleg daarvoor? :) Waarom zou een plant in pot minder energie in de wortel steken?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 09 aug 2011 18:17

Amourath,

ik zeg niet dat een plant in pot per definitie minder energie in de wortels steekt. Als je een plant van een kleine pot overpot naar een grotere pot zal die denk ik ook eerst weer zijn wortelgestel gaan uitbreiden. Hoe groter zijn wortelbereik, hoe meer voeding die uiteindelijk tot zijn beschikking heeft om tot een volwaardige plant uit te groeien.
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 09 aug 2011 18:40

Toen ik dit heb uitgeprobeerd heb ik eerst in de pot een hoop extra ronde gaten gemaakt zodat de wortels naar buiten konden daarbij heb ik de pot op deverse plaatsen met een stanley mes ingesneden van boven naar beneden en rondom bij de boven en onderkant.
Ook heb ik de onderkant diverse malen ingesneden.
Na een jaar of twee kon ik de bovenrand van de pot er afalen omdat ik deze al eens had ingesneden.
De palm had toen nog maar een stammetje van 30 cm hoog. Hij heeft nu wel zo'n 4 tot 4,5 meter stam en van het potje van toen heb ik niets meer gezien.

Ik had indertijd wel het idee dat hij geen stagnmatie in de groei had nadat hij geplant was.
Vaker zie je dat de palm zeker een jaar stilstaat of minder groeit dan hij eerst in zijn pot deed.
Maar als je echt wilt weten of het hier ook werkt dan zou je 5 stuks met pot en 5 stuks zonder pot moeten planten en kijken hoe ze er na 2 winters uitzien.

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 10 aug 2011 21:11

Ik sluit mij aan bij Maurice.
Ik zie ook niet zo goed waarom een plant in shock zou gaan bij het uitplanten?
Zolang je maar niet de kluit losmaakt oid zoals dat bij sommige planten aangeraden wordt.

Die groei vindt in het begin heus wel plaats maar inderdaad ondergronds.
In zo'n kuip heeft de palm de beschikbare ruimte benut en gaat vervolgens bovengronds aan de gang. Die bovengrondse "achterstand" haal je m.i. snel in op langere termijn doordat de palm dan over een uitgebreider wortelstelsel beschikt.

Buiten dat het aanplanten met pot en al niet echt "natuurlijk" is vraag ik mij vooral af hoe de palm aan voldoende mineralen en andere voedingstoffen kan komen. Enkel van bovenaf en via de onderzijde dan? Dan benut je heel de zijkant dus niet....

Ik blijf het bedenkelijk vinden. :roll:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen