Winterbescherming bananenplant

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor draco op 14 okt 2009 00:51

volgend artikel gevonden ( wel in het engels ; maar met foto's ) over het overwinteren van Ensete Ventricosum
http://www.cooltropicalplants.com/Overw ... cosum.html
draco

Berichtdoor TropiRo op 14 okt 2009 06:40

draco schreef:
TropiRo schreef:
lapalmeraie schreef:Zoals ik het begrijp weekt Ro de tabak niet.
Gewoon een plukje door de bovenlaag van de potgrond heen mengen en bij het watergeven gaat de rest vanzelf. Toch Ro?

Klopt helemaal Niek.

@Draco, je moet zelf kijken hoeveel je erbij gooit, als het water licht bruin is is het genoeg. Dacht dat je met 1 pakje ongeveer een 200 liter nicotine water kan maken. Koffie kan ook want cafaine is schadelijk voor mensen en beesten maar niet voor de plant.

Gr, Ro

nu kan ik ff helemaal niet meer volgen
Ro , je spreekt over 1 pakje is voldoende voor 200 liter nicotine water , dus kan je niet anders doen dan de tabak op te lossen in water en dit "gefilterde" water dan toevoegen aan je planten , want als je zoals je zegt kijkt als het water lichtbruin word het voldoende is , dan kan dit niet wanneer je de zuivere tabak op de aarde gooit en dan water bijvoegt , want als je de planten water geeft trekt het water in de planten en zowiezo is de plantaarde al donkerbruin/zwart , dus kan je niet zien als het lichtbruin is
Maar Niek spreekt over de tabak gewoon over de aarde van de plant gooien en dan zal nadien wanneer je water bijvoegt de tabak zijn werk doen
Wat ik ga doen , is een pakje roltabak kopen en daar een aftreksel van maken op waterbasis en dit dan gebruiken als ik zie als er "beestjes" zijn

Draco, jij vroeg hoeveel je ongeveer kan aanmaken met 1 pakje roltabak en ik gaf daar antwoord op, vroeger deed ik wel de tabak bij het water en daarna over de planten.
Tegenwoordig gooi ik gewoon wat op de aarde 1 of 2 weken voordat ik ze naar binnen haal, als er beestjes inzitten zijn ze dood voordat de plant naar binnen gaat en heb ik haast geen overlast binnen. Waarom ik het op de aarde gooi is omdat het makkelijker is, je hoeft het tabak niet te laten intrekken of te filteren. De hoeveelheid die ik op de aarde gooi is gewoon een gevoel. Persoonlijk zou ik niet wachten tot je beestjes ziet want dan is de overlast er al en aangezien het een aantal dagen duurt voordat de nicotine werkzaam is wordt de overlast groter.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 okt 2009 11:32

de tabak op de planten gooien is nu te laat , moest ik dan idd vorige week gedaan hebben toen het 3 dagen na elkaar regende , dan was het nu ok
dus ga ik nu een aftreksel maken en dit dmv "vernevelen" op de aarde aanbrengen en dan kan het nog de vochtige aarde intrekken

veel vragen hee , maar ik wil dan ook het beste voor mijn plantjes en hopen dat ze vorstvrij maar ook "beestjesvrij" zo best en goed mogelijk de winter doorkomen want wil graag volgend jaar verder doen met deze "verslavende" hobby
draco

Berichtdoor rabbit op 14 okt 2009 18:43

Vannacht toch kouder geweest dan ik gedacht had, alle bladeren van mijn M.basjoo en van M.Lasiocarpa bevroren.

Gr,Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
rabbit

6 bedankjes

Berichtdoor Pietn op 15 okt 2009 09:52

idd deze ochtend werd ik wakker en alle bladeren hangen naar beneden van de basjoo en sikkimensis
Pietn

7 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 15 okt 2009 10:35

Precies. Hier hetzelfde, Pietn. Ook mijn boontjes die ik eind augustus nog snel gezaaid had, hangen tegen de grond :(

Gelukkig heb ik gisteren zowat al mijn musa plantjes (in potten) in huis gezet. Het lijkt wel een jungle in de garage :D Ik hoop dat ik op de beurs veel kan ruilen of verkopen, anders heb ik een probleem ... :?

De musa planten in de serre hebben geen last ondervonden. Deze ga ik voor alle zekerheid toch deze avond naar binnen halen.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 15 okt 2009 13:27

...en ik had nog zo het weerbericht gepost! :o

Bij mij stonden alle bananen (zijn er maar 3 hoor) gelukkig wél binnen, ik heb ook folie tegen de ramen van de garage gekleefd om geen inkijk maar wel veel licht binnen te hebben. Nu enkel nog een constructie bouwen zodat alles wat minder plaats inneemt, want nu past er maar 1 auto meer in de garage en dat is niet echt de bedoeling :?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 okt 2009 15:40

Voor mij nog een grote verassing... hopelijk geen onaangename :?
Gisteren heb ik het weerbericht nog geraadpleegd en ze gaven geen vorst uit bij mij.
Bij gebrek aan tijd dan maar geriskeerd en heel wat spul buiten gelaten.
Deze morgen moest ik wel de autoruiten krabben.

Vanavond zie ik pas het resultaat. Ben zeer benieuwd. Maar hoe dan ook kunnen de wortels wel wat vorst hebben. In het slechtste geval moeten enkelen volgend jaar van '0' beginnen. :|

Houd jullie op de hoogte!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor jaak op 15 okt 2009 17:33

ik heb gisteren net voor het donker werd enkele grote bamboestokken rond mijn musa basjoo gezet en er vliesdoek rondgedraaid.
het resultaat is alsof het lijkt dat er geen vorst is geweest,ben dus tevreden :D

Jaak.
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 okt 2009 23:16

Hierbij het vervolg;

Het resultaat valt (gelukkig nog mee). In de serre is de temp gedaald tot 1°C buiten 0,5°C.
De basjoo's, sikkimensis en laisocarpo staan er nog prachtig bij.
De ornata en acuminata SDC die buiten stonden wegens hun anti-spint behandeling hebben wel een opdonder gekregen, net als de glaucum (die zijn Nederlandse naam sneeuwbanaan dus geen eer aan doet)

Nu staan ze binnen dus dat komt nog wel goed. De 2 laatsten hebben trouwens nog een prachtig blad klaarzitten.

DSC04050.JPG
DSC04050.JPG (41.73 KiB) 5081 keer bekeken

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming