Hallo iedereen, eerder deze zomer hebben wij 3 palmboompjes aangeplant waarvan met zekerheid 1 vrouwelijke aangezien er zaadbolletjes aanhangen ( dat was trouwens een van de redenen waarom we net deze palm kochten) Nu mijn vraag, de palm staat nu een 2-tal maanden in volle grond maar laat de topjes van zijn bladeren toch wat afhangen, zeker in vergelijking met de andere 2. Dat was eigenlijk al het geval bij aankoop. Kan dit zijn dat het zaad met zoveel voedingstoffen wegloopt dat de bladeren daardoor afhangen ? Ik voeg een foto bij waarop je het verschil met een van de andere palmen duidelijk kan zien. Dat zaad, wanneer mag dat worden afgeknipt om te worden gezaaid? Dit zijn waarschijnlijk echt beginnervragen maar ik ben dan ook een pas beginnende palmliefhebber
Geen kleurverschil te merken op de plaats waar de bladeren knikken, wat wel het geval is is dat de geknikte bladeren allemaal als het ware gespleten zijn, ze zijn wel nog groen. De bladeren ware reeds gespleten en geknikt bij aankoop 2 maanden geleden. Speerrot lijkt me glukkig niet waarschijnlijk aangezien de palm een 2-tal nieuwe bladeren heeft aangemaakt en er nu nog 2 gezonde speren heeft staan.
Niet alle fortuneis zijn exact hetzelfde, ik heb er ook 1 staan maakt zeker 30 cm langere bladeren aan als de gene die er naast staat, dit is al enkele jaren zo. Je hoeft je verder geen zorgen te maken hoor.
Mijn schoonmoeder was laatst op bezoek en zei nog, ooooh, die andere palmboom met afhangende bladeren is ook een mooie soort he ... zo zie je maar, het stoort helemaal niet maar ik maakte me toch een beetje zorgen. Bedankt voor de geruststelling
Niks aan de hand met die palm hoor. Een bladsegment dat gespleten is (kan door de wind bvb) verliest zijn sterkte en knikt door. Helemaal niks om je zorgen over te maken! Mooie exemplaren trouwens!