verplanten of niet

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

verplanten of niet

Berichtdoor indeknel op 20 aug 2011 21:14

Ik heb een palm in de tuin (waarschijnlijk een Trachycarpus). Hij is ongeveer 15 jaar oud.

Ooit spontaan opgekomen, heb ik de plant in 1997 in een hoek van mijn terras tegen de gevel geplant.

Inmiddels is de palm bijna 5 meter hoog, en hij doet het jaar in jaar uit fantastisch. Er is echter een probleem: de palm staat pal tegen de gevel. Ik hoopte dat door de druk van de bladeren de boom wat van de gevel zou af groeien, maar dat is niet gebeurd. Bijkomend bezwaar is dat de gevel eens in de 5 jaar onderhoud nodig heeft.

Kortom ik moet iets: verplanten of weghalen.

Kan iemand me vertellen":
- hoe groot de kluit waarschijnlijk is (en hoe ruim ik dus moet uitgraven zonder de wortels al te erg te beschadigen))
- of de boom zonder groot materieel überhaupt wel te verplaatsten is (ik heb wat voorbeelden op dit forum gelezen waardoor ik me het afvraag)
- hoeveel ruimte de boom echt nodig heeft

Alvast bedankt
indeknel

0 bedankjes

Re: verplanten of niet

Berichtdoor Christophe op 21 aug 2011 01:10

Hey,

Welkom op het forum! :thumb_up:

Heb je soms een foto van je palm?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 21 aug 2011 14:32

Welkom erbij ;)
Een foto zou het verhaal inderdaad een stuk makkelijker maken.
In ieder geval mag je voor een fortunei toch wel rekenen op ongeveer 2m doorsnede voor de hele bladkroon.
Verplaatsen is mogelijk maar vereist bij dergelijke exemplaren behoorlijk zwaar materiaal of veel mankracht. Bovendien is de verplaatsing niet zonder risico.
Indien je toch van plan bent hem te verplaatsen zou ik in ieder geval wachten tot volgend voorjaar.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor indeknel op 21 aug 2011 22:23

hierbij een foto.
Bijlagen
IMG_2206.jpg
IMG_2206.jpg (127.18 KiB) 3705 keer bekeken
indeknel

0 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 21 aug 2011 22:32

Dat zal niet meevallen om die te verplaatsen.Bij een gezonde Trachycarpus is de wortelkluit zeker zo groot als de diameter van de kroon.Dus zullen de wortels mogelijk tot onder het huis reiken (tenzij je nog een flinke kelder onder het huis hebt).
Al met al lijkt het mij toch een risico om deze palm te verplaatsen.
Over enkele jaren groeit de palm toch boven de daklijn,dus ik zou hem laten staan...

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor indeknel op 21 aug 2011 22:49

OK. Ik dacht dat het wellicht mee zou vallen ... Vraag me wel meteen af of de fundering een dergelijk kluit aankan. Ik weet niet of je de wortels van een palm kan vergelijken met gewone bomen (met flinke wortels ). En op termijn dus de fundering kunnen beschadigen?
En ben gehecht aan deze palm, maar er zijn grenzen....
indeknel

0 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 22 aug 2011 00:09

indeknel schreef:Ik weet niet of je de wortels van een palm kan vergelijken met gewone bomen (met flinke wortels ).

Nee,zeker niet.Een "gewone" boom heeft houtige wortels die met leeftijd ook dikker worden en een dusdanige kracht op de fundering kunnen uitoefenen dat ze schade aan kunnen richten.
Palmen hebben dunne wortels die tevens vrij "vlezig" zijn en zullen zodoende weinig kwaad doen.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor indeknel op 22 aug 2011 22:41

Bedankt voor alle adviezen. Het lijkt mij inderdaad maar het beste de palm maar te laten staan tot het echt niet meer gaat. Met de palm of met de gevel.
indeknel

0 bedankjes

Berichtdoor plasta op 22 aug 2011 22:48

Ik zou ook tot de limiet gaan, want ik vind het toch een prachtig plaatje :thumb_up:
plasta

146 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen