Trachy in pot vs volle grond

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachy in pot vs volle grond

Berichtdoor lapalmeraie op 26 aug 2011 09:28

Dit voorjaar heb ik 2 zesjarige welbekende Trachy's van Olivier aan een experiment onderworpen.
Na hun overwintering buiten is één opgepot de andere (samen met vele broertjes (a) ) de volle grond in gegaan.

Het verschil is opvallend!
De Trachy in pot heeft inmiddels een grotere en dikkere stam en staat mooier in blad.
De Trachy in volle grond is niet zichtbaar gegroeid.

Afbeelding

Afbeelding

Ze staan welgeteld 3m van elkaar maar de Trachy in pot staat tegen de NO-gerichte muur en onder de uitstekende dakgoot.

De voornaamste factor voor het verschil is m.i. echter de wortelgroei.
De Trachy in pot is door de beperkte ruimte veel sneller moeten stoppen met het vormen van de wortelkluit en is vervolgens bovengronds aan de slag gegaan.
De Trachy in volle grond is waarschijnlijk volop bezig om een sterk wortelgestel aan te leggen. Pas dan zal hij ook bovengronds in gang schieten.
De kans is zeer groot dat hij in no-time zijn broertje in pot zal inhalen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Re: Trachy in pot vs volle grond

Berichtdoor palmgek op 26 aug 2011 09:50

Inderdaad een opvallend verschil zeg. Ook de kleur van het blad ziet er een stuk beter uit bij het exemplaar in pot.
Uiteindelijk zou de trachy in de volle grond zoals je al zegt, toch sneller moeten gaan...

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 26 aug 2011 11:35

Eigenlijk schets je voor jezelf inderdaad al de reden en ook de toekomst tussen die 2. Het is inderdaad heel normaal dat een dergelijke palm achterloopt. Binnen 2-3 jaar als het palmje eenmaal is gesetteld, spurt hij no-time zijn broertje in pot voorbij en dan is die niet meer in te halen. ;)
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 aug 2011 13:28

Wat ook een nog een reden is van dit grote verschil is dat de volle grond dit jaar veel te koud is gebleven door het ontbreken van een zomer :roll: Ik merk dit enorm op dit jaar dat alles in volle grond veel minder groei vertoont dan dezelfde planten in pot en ook ten opzichte van vorige jaren. Bij bananen is dit zeer duidelijk te zien. In pot word de grond veel sneller en warmer. Ik ga zodadelijk al wat kleine banaantjes uitsteken en in pot zetten zodat ze nog wat kunnen wortelen maar vooral nog wat bijgroeien voor ze de winter in moeten. De volle grond zal nu toch niet meer opwarmen en door dit moerassig weertje rotten kleintjes gewoon weg. 2011 is een triestig jaar :(
En idd, die in volle grond gaat later die in pot nog inhalen zoals al gezegt, is nu bezig in de grond te groeien. ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 aug 2011 14:46

Dat is inderdaad waar Dimi.
Die pot is bovendien van zwart metaal en de zon (als hij er is :roll: ) schijnt er van 's ochtends al op tot tegen de middag.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 26 aug 2011 18:11

Stel, ik heb enkele kleine palmen (trachycarpus fortunei) die ik in de volle grond plaats.
Met als bedoeling bij een bepaalde lengte (1,50 meter) enkele exemplaren in pot terug te plaatsen. Zou dit veel problemen geven aan de palm om zich aan te passen in pot?

Groeten, J-M
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 aug 2011 19:37

Dat kan goed, zo word het ook gedaan bij de kwekers hoor :) Na het uitgraven gaat de palm wel een slag van de molen krijgen als je begrijpt wat ik bedoel. Daardoor zal die een tijdje stilvallen en nadien moet die herstellen onder de grond. Hoe meer wortels je mee uitgraafd hoe beter !
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 26 aug 2011 19:44

Jazeker, toen ik die vraag heb opgesteld dacht ik hierbij niet na dat kwekers hetzelfde principe toepassen. :lol: 'k dacht gewoon dat de periode van de koude seizoenen te lang was t.o.v. de warme, om de palm te laten recuperen op tijd.
Nen Slag van de molen wordt hier ook gezegd, dus no problem.
Bedankt voor het antwoord. :thumb_up:
Groeten, J-M
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 aug 2011 20:00

Bwa dat valt mee ze, hangt ook een beetje af van hoe die word uitgegraven (bruut of met liefde :) )en hoeveel wortels je er aan laat. Maar toch heeft die zeker een jaartje nodig om te herstellen. Ook zal die mooi vol staan in volle grond maar na het uitgraven zal die enkele bladeren afstoten omdat hij niet meer genoeg wortels heeft om alles van voeding te voorzien. ;)
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor dimi op 30 aug 2011 06:52

Je kan zelfs best enkele bladeren verwijderen na het uitgraven bij het oppotten.
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen