We hebben hier een uitzonderlijk lang en droog en zeer zonnig voorjaar gehad. Toen heeft hij elke dag water gehad ook 1 x in de 3 weken koemestkorrels net zoals mijn andere palmen dat krijgen. Zon heeftie dus genoeg gezien van 's morgens tot laat in de middag. Palm stond beschut, geen wind doordat er achter een hoge heg staat van een 2 meter hoog. Het is pas van de laatste paar weken dat het zo regent en nu dat het ook koud begint te worden, daarvoor hebben we echt elke dag hier water moeten geven omdat als er al regen viel hier het te weinig was. Droog is de grond nooit geweest.
Hij staat eigenlijk al 3 jaar zo hoewel nu z'n kleur ook begint te verbleken, vorig jaar heeftie welgeteld 1 blad bijgemaakt meer niet en toen heb ik 'm in het voorjaar nog overgepot. Dit jaar heb ik 'm niet overgepot aangezien hij toch niet was gegroeid.
Hij heeft overwinterd op een koude kamer. We hebben geen verwarming dus te warm heeft het niet gestaan van de winter. Maar de temperatuur is niet onder de 5 graden geweest, zal gemiddeld tussen de 5 en 10 graden hebben geschommeld. De kamer is licht maar zon schijnt er niet in.
Ik zal het morgen weer eens uit de pot halen kijken hoe de wortels eruit zien en weer nieuwe aarde te geven (palmengrond met kokosgrond), maar ja dat had ik vorig jaar ook al gedaan zonder enige verandering als resultaat.
We hebben veel last van woelratten en nog meer van dat akelige knaagspul, maar de pot is heel en ze zijn ook niet in de aarde van de pot geweest.
Heb ik dan iets verkeerd gedaan? Ik behandel eigenlijk al m'n palmen zo (en alles staat in pot en deels ook ingegraven) en ze doen het er allemaal goed op en groeien als kool.
Hier nog een foto van vorig jaar juni, daar zie je 'm op de tafel staan. Toen ook alleen maar vol in de zon en ook nog tegen de muur aan: