trage Brahea

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

trage Brahea

Berichtdoor Esther op 28 aug 2011 21:55

Ik heb een Brahea staan al 3 jaar. Echter er zit gewoon geen groei in. In het voorjaar dacht ik dat de palm kapot ging omdat er een 1 of ander beest aan de speer had gevreten :evil: . En deze is nu een stukje gegroeid en een 2e speer is er nu bijgegroeid. That's it. Het is de traagst groeiende palm die ik heb en ik heb 'm nu maar uitgegraven en onder het afdak gezet, staat toch maar zielig te wezen in de regen nu. (palmen staan bij mij ingegraven met de pot in de volle grond totdat het gaat vriezen, dan gaat alles naar binnen).

Heeft het zin om deze op een warmtemat te laten overwinteren of gewoon maar weer met gemiddeld een 5 tot 10 graden laten staan van de winter?

Afbeelding

Afbeelding
Esther

93 bedankjes

Re: trage Brahea

Berichtdoor Marc_S op 29 aug 2011 09:21

Deze palm moet echt de hele dag de volle zon hebben en liefst nog dicht tegen een muur die dan de warmte afgeeft als de zon weg is.
Anders kan je het wel vergeten volgens mij.Ik heb hem jaren geleden gehad en in de winter verloor hij meer blad dan hij in de zomer aanmaakte en dan is hij na een paar jaar verdwenen.

grt Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor ick op 29 aug 2011 10:36

Hallo Esther,
Je Brahea ziet er niet erg gezond uit, de bladeren zien een beetje iel en de kleur lijkt me ook niet helemaal goed (kan natuurlijk ook aan de foto liggen).
Waar staat deze normaalgesproken? Ik ben het eens met Marc dat je de zonnigste, warmste plek moet kiezen.
Hoe doe je het met water geven? Ik geef redelijk veel water, maar laat de aarde in de tussentijd wel drogen. Zien de wortels er goed uit?
Hoe houd je hem 's winters over? (binnen, maar warm, donker, koel, licht?)

Mijn exemplaar gaat komende winter zijn 2e in mijn tuin beleven en ik moet zeggen dat ik tot nu toe juist aangenaam verrast ben door de -relatieve- groeisnelheid van deze palm. Hij begint als eerste van mijn palmen in februari al te groeien en 'gooit' er nu toch al het 4e blad uit. Ik heb er in de loop van dit seizoen 3 moeten wegknippen, dus vooralsnog is dat +1.
's Winters blijft hij buiten, maar onder een afdak waar het niet echt kouder dan –2ºC wordt en houd ik de plant zo droog mogelijk. Gedurende de wintermaanden komt er geen zon.
Misschien heb je gewoon een 'pech-exemplaar'? Heb ik in ieder geval toch al met verschillende palmsoorten gehad.
Groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 29 aug 2011 13:15

Hallo Ester,

hmmm niet dat ik me tot palmdeskundige wil uitroepen, maar er scheelt wel iets met je Brahea.
Ik ben nu net wel tevreden over die van mij, die is ongeveer zo groot is als de uwe, en staat ook in pot. Staat buiten vanaf begin maart op een zonnige plaats en gaat nu zijn vierde blad openen en de volgende speer groeit ook al weer aardig. De plant is met de groei begonnen begin maart toen het nog lichtjes vroor hier ' s nachts (kan ie tegen). omdat ik geen serre of tuinhuis heb heb ik hem overwinterd op een koele slaapkamer. (die omgedoopt is tot plantenkamer) . De groei is wat je zou kunnen bestempelen als traag maar gestaag.
De plant staat bij mij op een zonnige plaats. Soms maak ik me wat zorgen over al die regenval van de laatste maanden immers dit is geen droog Mexicaans / Zuid West USA weertje meer. Toch blijft ie er lekker fris uitzien. Extra drinken krijgt de plant natuurlijk niet meer. Wat heb ik hem te eten gegeven ? een paar keer wat koemestkorrels en een weinig blauwe korrel. Ik heb hem em ook in het voorjaar verpot : gewone goede potgrond met wat lavagruis / wat extra zeewierkalk en aardig wat gewone Moerzeekse zandgrond. Binnen een jaar of twee zet ik em in de volle grond (niet zonder risico natuurlijk)

Hopelijk vind je de oorzaak, waarschijnlijk kunnen andere leden je tips geven over het waarom ?
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Esther op 29 aug 2011 14:49

We hebben hier een uitzonderlijk lang en droog en zeer zonnig voorjaar gehad. Toen heeft hij elke dag water gehad ook 1 x in de 3 weken koemestkorrels net zoals mijn andere palmen dat krijgen. Zon heeftie dus genoeg gezien van 's morgens tot laat in de middag. Palm stond beschut, geen wind doordat er achter een hoge heg staat van een 2 meter hoog. Het is pas van de laatste paar weken dat het zo regent en nu dat het ook koud begint te worden, daarvoor hebben we echt elke dag hier water moeten geven omdat als er al regen viel hier het te weinig was. Droog is de grond nooit geweest.

Hij staat eigenlijk al 3 jaar zo hoewel nu z'n kleur ook begint te verbleken, vorig jaar heeftie welgeteld 1 blad bijgemaakt meer niet en toen heb ik 'm in het voorjaar nog overgepot. Dit jaar heb ik 'm niet overgepot aangezien hij toch niet was gegroeid.

Hij heeft overwinterd op een koude kamer. We hebben geen verwarming dus te warm heeft het niet gestaan van de winter. Maar de temperatuur is niet onder de 5 graden geweest, zal gemiddeld tussen de 5 en 10 graden hebben geschommeld. De kamer is licht maar zon schijnt er niet in.

Ik zal het morgen weer eens uit de pot halen kijken hoe de wortels eruit zien en weer nieuwe aarde te geven (palmengrond met kokosgrond), maar ja dat had ik vorig jaar ook al gedaan zonder enige verandering als resultaat.

We hebben veel last van woelratten en nog meer van dat akelige knaagspul, maar de pot is heel en ze zijn ook niet in de aarde van de pot geweest.

Heb ik dan iets verkeerd gedaan? Ik behandel eigenlijk al m'n palmen zo (en alles staat in pot en deels ook ingegraven) en ze doen het er allemaal goed op en groeien als kool.

Hier nog een foto van vorig jaar juni, daar zie je 'm op de tafel staan. Toen ook alleen maar vol in de zon en ook nog tegen de muur aan:

Afbeelding
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 29 aug 2011 18:46

van verpotten houden ze niet! beter direkt in een grote pot plaatsen waar hij jaren in kan blijven! de pot waar hij nu in staat lijkt me ook wel aan de kleine kant voor een Brahea...

het zijn prachtige palmen en een van mijn favorieten voor de tuin. kan beter tegen langdurige vorst dan Chamaerops!!! mijn grootste had wel speerrot maar die had dan ook -10°C gezien en enkele ijsdagen...geen bladverbranding! deze is ondertussen al bezig met zijn 6de blad dit jaar! en van de speerrot die hij had opgelopen is al zo goed als niets meer te zien. heb wel het afdak laten staan zodat het groeipunt droog bleef dus er was wel wat extra warmte op de zonnige zomerdagen....

zoals je ziet is de schade al nu al volledig uitgegroeid! het afdak dat je ziet is de bescherming die hij normaal enkel in de winter krijgt....
b1.jpg
b1.jpg (124.56 KiB) 3930 keer bekeken

prachtig bladkleur...in de zon nog veel intenser. De bismarckia voor het noorden 8-)
b2.jpg
b2.jpg (149.06 KiB) 3930 keer bekeken

dit was hoe het groeipunt eruitzag begin mei, ik was blij toen ik dit rotte punt omhoog zag komen....
brahea.jpg
brahea.jpg (124.27 KiB) 3930 keer bekeken

Deze kleinere B. armata had geen bescherming maar overleefde het wel. de sneeuw vernielde wel alle bladeren en ook deze had speerrot. komt ook goed terug maar trager dan de andere...ondertussen toch ook al 2 volledig schadelose bladeren dus de schade is er ook al goed uitgegroeid.
DSC00754.JPG
DSC00754.JPG (278.41 KiB) 3930 keer bekeken
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 29 aug 2011 19:16

Kristof,

sjieke foto' s
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Esther op 29 aug 2011 22:11

Mooie Brahea's Kristof!

Toen ik 'm vorig jaar overpotte waren de wortels niet van wereldformaat en hadden ze nog ruimschoots de plaats. Ik zal 'm dan morgen toch maar uit de pot halen en in een pot zetten die 2x zo groot is. Als ik niets doe vrees ik dat het de winter ook niet gaat overleven. Misschien in de winter dan maar ergens anders stallen, koel maar waar wel de zon direct op de ramen schijnt als deze van de winter gaat schijnen :roll: . Dan staat hij direct in de volle zon en de warmte. Misschien dat het 'm dat dan goed doet. Hoewel ik het dan vreemd blijf vinden met het zomerse voorjaar wat we hebben gehad, dat de palm daar niet bij is gaan opleven maar misschien eerder slechter van is geworden.

Heeft plaatsing op een warmtemat nog zin van de winter? Of toch liever koel, maar achter glas op het zuiden?

Bedankt voor de adviezen!
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor arian1970 op 31 aug 2011 11:58

Geef hem eens wat kalk, ik had er ook een die niet tot weinig groeide, na wat kalk erbij werden de bladeren mooier, intenser van kleur en had ik niet meer van die bladeren die langzaam geel werden.
Ik geef om de maand een beetje kalk, hier werkt het.

Arian
arian1970

9 bedankjes

Berichtdoor Alain op 31 aug 2011 15:48

mijn eerste ervaring met twee Brahea 's in de volle grond ,na de winter alle bladeren stuk ,en de speer kon je er zo uit trekken end off the story dacht ik ,na een lange tijd gewoon uitgegraven en ergens vanachter in de tuin gezet uit het zicht
na een tijd nog eens na gekeken of er toch niets van leven meer in zat ,en nee nog steeds 1 groot gat ,dan heb ik de stam een stuk afgeknipt en na een dag of 3 kwam er toch een nieuw blad te voorschijn ,nu hebben ze alle twee een vierde blad die er aankomt ,dus voor mij toch nog een happy end
Alain

21 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen