trage Brahea

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: trage Brahea

Berichtdoor roosje op 04 sep 2011 15:48

Ik heb al mijn palmen in grote zelfgemaakte plantebakken geplaatst van 80x80x80 waar ze goed in kunnen wortelen. Ze staan ook op poten zodat ik er onder kan met een pompwagen, zo kan ik deze elke winter via mijn garagepoort binnenrijden om ze zo te kunnen overwinteren. Palmenwortels gaan altijd zeer diep wortelen en in jouw pot(je) lijkt mij dat niet haalbaar. Waarom plaats ik mijn palmen dan niet in de volle grond? Omdat ik momenteel een huisje huur en mij veel werk wil besparen om elke palm weer uit de vollegrond te halen bij een eventuele verhuis. Met andere woorden; voor een degelijk formaat van palm mag de pot of kuip groot genoeg zijn om zo goed te kunnen wortelen. Mijn Brahea staat zijn 2de jaar in zijn plantenbak en heeft dit jaar al zeker 6 nieuwe bladeren gemaakt en bijna geen bladeren verloren door in de garage te staan. Dus ik zou uw Brahea nog één keer verpotten in een heel ruime kuip of pot zodat hij meerdere jaren kan wortelen. Hopelijk is het nog niet te laat en zie je volgend jaar beterschap...
roosje

3 bedankjes

Re: trage Brahea

Berichtdoor Esther op 04 sep 2011 16:37

De Brahea is inmiddels uit de pot gehaald, deze had nog niet de helft van de pot gebruikt om te wortelen. Maar ik heb 'm overgepot in een kuip die 2x zo groot is, met nog kalk erbij. Hopelijk gaat het volgend jaar wat doen anders mag deze naar een ander tuintje verhuizen. Het is de enige palm die het niet wil doen, de rest (en dat zijn er heel wat) groeit wel goed. Erg jammer, want ik vind dit 1 van de mooiste qua bladkleur.
Ik ben me nog aan 't bedenken waar ik 'm ga overwinteren: óf op dezelfde plaats als de jaren ervoor: lichte kamer zonder zon en koel, óf in een ruimte met een groot raam waar de zon pal op schijnt en waar de temperatuur dus schommelt (ook hier wordt niet gestookt evenals de rest van het huis, maar door de zon kan de temperatuur opeens oplopen van 5 graden naar 15 graden).
Esther

93 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen