Hoi,
ben nieuw in "palmland". Ben vandaag naar een kweker geweest om mij voor te laten lichten over een leuke palm voor in onze voortuin.
De keuze leek mij te gaan tussen de fortunei en de wagnerianus.
Gezien de windgevoeligheid leek mij de wagnerianus de meest voor de hand liggende keus. Wij wonen in Alkmaar, tuin op het westen, zon draait eind van de ochtend de tuin in om vervolgens tot zonsondergang daar te blijven. Wel veel en vaak wind, wonen in een open gebied in de kuststreek.
De medewerker van de kwekerij was goed onderlegt en wist ons heel veel te vertellen over de verschillende soorten. Hij kwam betrouwbaar en oprecht over.
Toch kwam hij uiteindelijk met het advies om te gaan voor de fortunei ondanks mijn vraag of de wagnerianus niet beter bestand was tegen de winderige omgeving.
Zijn grote show tuin ligt hier overigens enkele kilometers vandaan en gisteren hebben we hier in Noord Holland een behoorlijke storm gehad. De boompjes stonden er ook in zijn tuin nog netjes bij. Beetje vergelijkbare situatie echter toch iets meer beschut bij hem i.v.m. bomenrij op enkele honderden meters afstand. Ik laat hem in de grond plaatsen dus niet in een pot (ook op advies van de medewerker, heb hier later gelezen dat dit ook de meest ideale setting is).
Nu mijn vraag aan jullie; ik heb dus op zijn advies gekozen voor een mooie fortunei (stamhoogte 1,75m, totaalhoogte 2,75) maar ben toch nog even benieuwd naar jullie reactie op mijn keuze.
De boom is in April 2008 vanuit de Pyreneeën naar hier gehaald, stamdikte 60cm (dacht ik), de oude afgeknipte stengels zaten dicht op elkaar (goed teken?).
Groet,
Paul