Nieuwe aanwinsten!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Nieuwe aanwinsten!

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 12 sep 2011 20:02

Ik zou ze dan idd in zo'n geisoleerde bakken zetten maar niet TE groot zodat ze nog verplaatsbaar zijn voor als je gaat verhuizen ;) Vergeet dan ook niet de bovenkant (aarde) te beschermen of de kou kruipt er alsnog in langs daar, een dikke laag schors (+-10cm) is goed. Helaas kun je ze niet overdekt plaatsen maar plaats ze dan zo beschut mogelijk en best tegen de gevel of zo dicht mogelijk, het huis dat straalt warmte uit ! ;) Sneeuw steeds verwijderen van de bladeren en vooral de speren. Je kan er ook eventueel een paraplu of iets dergelijks boven hangen om ze droog te houden. Vocht is de grootste boosdoener, ze kunnen veel kou hebben maar in combinatie met het vocht is veel moeilijker ! Controle op klei kun je het snelst doen door je vinger dicht bij de stam helemaal in de grond te steken. Klei is geen ramp en zal hoogstwaarschijnlijk bij zulke exemplaren toch sowieso aanwezig zijn, het is enkel dodelijk als die uitgedroogt is en dus verandert is in een blok steen als het ware zodat de wortels opgesloten zitten en zich niet meer kunnen bewegen.
Succes !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 13 sep 2011 12:47

De wortels komen er aan de bovenkant en onderkant van de pot al uit. Lijkt me niet dat er dan klei om heen zit of wel?
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor yakuza op 13 sep 2011 22:55

Johann0r schreef:De wortels komen er aan de bovenkant en onderkant van de pot al uit. Lijkt me niet dat er dan klei om heen zit of wel?

Wil niets zeggen over klei of niet.
Eerder een te kleine potmaat.
Ik zou de palmen gewoon laten staan in de pot tot volgend seizoen en ze niet laten uitdrogen.
Volgend seizoen, ofwel grotere pot ofwel volle grond.
Dan kan je ook ineens nazien of er klei rond zit.

greetz Yakuza
yakuza

14 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 15 sep 2011 18:55

Tsja het blijft toch een beetje "koffiedik kijken", we hebben ook weleens winters meegemaakt met zeer zachte temperaturen en weinig sneeuw, alleen de laatste jaren zijn het weer pittige winters met de komst van sneeuw steeds vroeger in het seizoen.

Veel s6 met het door de winter krijgen van je prachtige palmen.

Wat ik zelf gebruik tegen de sneeuw, zijn thermozakken, gekocht bij tuinadvies.be (geen reclame).
Werkt heel simpel, je ritst de zak open, over de kroon en stukje stam, rits weer dicht en je trekt het koordje aan, zo komt er geen sneeuw bij de kroon.

Bij mooi (droog) winterweer haal je binnen 5 minuten de zak er weer vanaf.

:thumb_up:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 16 sep 2011 17:01

yakuza schreef:
Johann0r schreef:De wortels komen er aan de bovenkant en onderkant van de pot al uit. Lijkt me niet dat er dan klei om heen zit of wel?

Wil niets zeggen over klei of niet.
Eerder een te kleine potmaat.
Ik zou de palmen gewoon laten staan in de pot tot volgend seizoen en ze niet laten uitdrogen.
Volgend seizoen, ofwel grotere pot ofwel volle grond.
Dan kan je ook ineens nazien of er klei rond zit.

greetz Yakuza

Ik ga ze morgen in mooie grote geisoleerde bakken zetten! Is er ook een manier om ze op klei te controleren?
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 16 sep 2011 17:01

wsnbm schreef:Tsja het blijft toch een beetje "koffiedik kijken", we hebben ook weleens winters meegemaakt met zeer zachte temperaturen en weinig sneeuw, alleen de laatste jaren zijn het weer pittige winters met de komst van sneeuw steeds vroeger in het seizoen.

Veel s6 met het door de winter krijgen van je prachtige palmen.

Wat ik zelf gebruik tegen de sneeuw, zijn thermozakken, gekocht bij tuinadvies.be (geen reclame).
Werkt heel simpel, je ritst de zak open, over de kroon en stukje stam, rits weer dicht en je trekt het koordje aan, zo komt er geen sneeuw bij de kroon.

Bij mooi (droog) winterweer haal je binnen 5 minuten de zak er weer vanaf.

:thumb_up:

Is dit hetzelfde als vliesdoek?
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 sep 2011 21:54

Bij het verpotten kom je in contact met de wortelkluit.
Dan zie je snel genoeg of de kluit goed doorworteld is en of de grond er tussen potgrond of kleigrond is.

Die thermozakken zijn inderdaad gemaakt uit een soort vliesdoek maar ze zij doorgaans wel dikker en door de ritssluiting makkelijker in het gebruik. Natuurlijk zijn ze ook wel iets duurder dan gewoon een stuk vliesdoek.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 17 sep 2011 10:28

Ze zijn in aanschaf prijzig, maar wanneer je besluit deze zakken te gebruiken ipv de lichtslangen, dan gaan ze op termijn geld opleveren.

;)

Persoonlijk denk ik dat jou jongens geen lichtslang nodig hebben.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 18 sep 2011 13:54

Gisteren 1bak van 1x1x1m gemaakt. Had er wieltjes onder geplaatst alleen die knapten er al af toen de bak half vol was. (dus kon ik de bak weer leegscheppen ;/) Wat een modder gaat daarin zeg :) heb maar wat zand gehaald hier bij een afgraving.

De onderkant van de palm was goed, die stond ngewone aarde en de wortels kwamen eronder uit. Alleen als ik met mn vinger bovenin in de zijkant prik zit hij volgens mij toch in klei! Maar ik heb hem al in de bak staan.... Is het noodzakelijk om dit weg te halen? Of maakt het straks niet uit als hij goed doorworteld is...
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 19 sep 2011 18:17

Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat en de wortelkluit. Moet ik dit klei er nog uit halen? Of komen de wortels er wel goed doorheen? Heb er zonet even met de tuinslang op gespoten dan zie je het wat beter.. Graag een reactie want dan kan ik de bak afmaken :)
Johann0r

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen