Jubaea's

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea's

Berichtdoor Dejagere op 27 sep 2011 11:48

Even een update van mijn Jubaea.Vandaag de stamhoogte van mijn Jubaea eens opgemeten,nu meet ik 74cm stamhoogte.In mijn agenda gekeken en vorig jaar (eind okt )had ik 56cm.Ik meet altijd de hoogtste vezel van de stam(kwestie van een vaste vorm van referentie te hebben.Dit wil zeggen dat hij op nu minder dan 1 j 18 cm stamgroei in de hoogte gewonnen heeft(ik zou het zelf niet geloven mocht ik het niet zien).Gisteren in het of.meetstation Waregem nog 25,1° gemeten en nachtminima van 15° daardoor is de speergroei nog steeds 1,5cm per dag ,komende week blijven deze temp mogelijk dus de groei gaat nog wel even aanhouden.Misschien sleep ik dan 20cm stamgroei op een jaar erdoor.Ik las al dikwijls dat 10 cm stamgroei voor Jubaea al heel goed was dus ik ben er mij van bewust dat dit bericht op ongeloof zal stuiten maar ik wil het toch geven en hoop dat het mijn geloofwaardigheid niet zal kelderen.De voornaamste verklaring die ik zelf kan geven voor de uitzonderlijk groei dit jaar is klimatologisch.Het groeisoezoen is zeer lang geweest dit jaar voor een soort als Jubaea .Mijn Jubaea start het jaar telkens in een tent met serreefect door het uitzonderlijke vroege en warme voorjaar is de groei vroeg en goed gestart.Deze zomer was de temp hier in Zuidwest vl hoog genoeg om de groei goed vol te houden (op een paar weken na),de echt koudere dagen bleven hier meer beperkt dan in noord Nederland bijv.Nu is sept ook gemid hier goed warmer dan een gemiddelde sept dus de groei blijft op peil.De komende tijd ziet er goed uit denk ik dat dit jaar door het uitzonderlijk voorjaar en mooi najaar een lange groeiperiode voor vele palmsoorten gaf.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 27 sep 2011 19:58

:shock: 18 cm man voor een jubaea is echt zalig heb je toevallig geen foto van nu dit moment? U verklaring is idd zeer logisch en klopt zeker! Echt een stralend weertje nu.
Het hoeveelste jaar staat ie nu in de volle grond? Ga de mijne volgend jaar toch ook in de volle grond poten denk ik. Ga er een mooi plekje voor uitzoeken.

Dit is de mijne.
Bijlagen
IMG_1774.jpg
IMG_1774.jpg (241.05 KiB) 3411 keer bekeken
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 27 sep 2011 20:09

Dit is een hele mooie palm sextion geluk met deze mooie palm groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 sep 2011 20:10

francois eijkhout schreef:palm sexion

Volgens mij is dat nóg wat anders Francois :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 27 sep 2011 20:12

Ik had het te laat door Niek :lol: Groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 27 sep 2011 21:01

Mijn Jubaea staat van juni 2009 in de volle grond.De foto op vorige pagina is de toestand van deze lente.Zal mijn dochter nog eens een actuele laten maken.@Palmsection:mooi exemplaar dat klaar is voor de vole grond volgend voorjaar.Een ruime plek met volle zon kiezen is erg belangerijk,ik zou ook direct een elec draad ingraven tot bij de palm in geval van ijsdagen enof koudegolf,komt weinig voor in west vl maar het komt hier dan ook vaak onverwacht en als het klaar zit heb je er weinig werk aan.Ik zou ook in een vierkant 4 buizen er al ingraven tot met het maainiveau.Daar kan je dan snel palen inzetten voor het dak .Zo hoef je achteraf geen wortels te beschadigen om palen te plaatsen.Zo is de winterbescherming makkelijk te realiseren;Gr Eddy.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 28 sep 2011 02:01

Da's een prachtig resultaat Eddy :thumb_up: Zeker voor dit erg koude jaar maar idd het groeiseizoen is langer dan normaal...Gelukkig maar :)
Ik heb een exemplaar met stamdiameter van ik schat 30cm (helft dikker als hierboven) die volgend jaar de volle grond in gaat. Die is pas laat op het jaar beginne groeie maar heeft toch nog een blad of 3 a 4 gegooid. Heeft eerst flink gewortelt in de mega kuip die hij vorig jaar kreeg.
Blijf ons op de hoogte houden Eddy, we hebben er veel aan, bedankt ! :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 28 sep 2011 10:33

lapalmeraie schreef:
francois eijkhout schreef:palm sexion

Volgens mij is dat nóg wat anders Francois :lol:

:lol:

En bedankt voor de nuttige tips Eddy ;)
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 06 nov 2011 22:35

Hallo Eddy,

Is de jubaea nog steeds aan de groei? De mijne is nu toch een beetje stil gevallen.
Al voorbereiding getroffen voor de winter? Of wacht je hier nog even mee. (de komende week zeker nog 15gr trouwens :thumb_up: )
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Nody op 30 nov 2011 14:35

Ik heb vandaag een Jubaea van 8 jaar oud besteld bij Barteljo. Ik krijg hem maandag thuisbezorgd. :thumb_up:
Hij is 60-70 cm hoog (bladeren meegeteld) en gaat komend voorjaar de volle grond in.

Het is een verhoogd stuk van de tuin, dus goede drainage. Ik ga hem dan alleen inpakken als het kouder wordt dan -10 graden of als er een vrieswind waait. Geen bijverwarming.
Hij schijnt dan ook in Noord-Limburg buiten te zijn opgekweekt en ik woon in Nijmegen wat toch een iets zachter klimaat heeft volgens meteorologen (door de Waal en iets dichter bij zee).

Moet goed komen, nietwaar? :mrgreen:

Hoop op 20 cm hoogtewinst per jaar. Dan kan ik er over een paar jaar onder gaan zitten. :happy_thai:
Nody

23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen