Strelitzia nicolai - nieuwste blad

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Strelitzia nicolai - nieuwste blad

Berichtdoor GeL op 28 okt 2011 22:23

Vorig weekend mijn Strelitzia nicolai's naar binnen gebracht, de kleinste in de woonkamer en de grootste in de winterberging (garage). Van die laatste stond er een nieuw opgerold blad klaar en gisteren was het zover, het grootste én hoogste blad tot nu toe op eender welke plant die ik al heb gekweekt, gewoon indrukwekkend :P
Gezaaid in januari 2008 en nu ongeveer een 3m hoog (pot inbegrepen :oops: ). Deze voorzomer is het vorige blad er in één keer afgeknakt bij een rukwind van om en bij de 100km/u, zie bladloze stengel :? . Ik ben er even ziek van geweest achteraf :cry: . De plant begint nu ook zijscheuten aan te maken in de éénjarige bladoksels.

PS: De canna gaat morgen nog ff buiten én let niet op de rommel :D

Groeten,
Michel
Bijlagen
Strelitzia_nicolai_10.2011_1.jpg
Helemaal achteraan
Strelitzia_nicolai_10.2011_1.jpg (280.1 KiB) 4781 keer bekeken
Strelitzia_nicolai_10.2011_2.jpg
Strelitzia_nicolai_10.2011_2.jpg (209.84 KiB) 4781 keer bekeken
Strelitzia_nicolai_10.2011_3.jpg
Strelitzia_nicolai_10.2011_3.jpg (191.34 KiB) 4781 keer bekeken
GeL

200 bedankjes

Re: Strelitzia nicolai - nieuwste blad

Berichtdoor p e t e r op 29 okt 2011 00:19

Dat is inderdaad een mooi blad. Spijtig genoeg lijkt deze bijna te groot voor je.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor GeL op 29 okt 2011 00:55

Te groot? Nog niet helemaal denk ik, het moet nog gaan liggen en mijn berging is nog een meter hoger (niet op de plaats waar hij nu staat). Maximale hoogte is ongeveer 4m en ik die dacht dat een nicolai ongeveer 3,5 haalde in een pot. Maar je hebt gelijk, één van de volgende jaren zal ik wel een andere oplossing moeten vinden :cry:

Groetjes,

Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Jean Jaques op 30 okt 2011 02:24

Hee soigneer , je Strelitzia nicolai hee, ik heb er van, drie stuks, van bijna vier m, heel knappe planten!!! Eigenlijk nie in de winkel te vinden,,, ben vandaag naar Planckenael geweest(zoo) en er is ne groote nicolai in bloem!! Prachtig(in de tropische serre), grtjs :D
Jean Jaques

1 bedankjes

Berichtdoor GeL op 30 okt 2011 09:46

@Jean Jacques, ja ik soigneer ze :D het zijn mijn meest geliefde planten. In de zomer buiten in de tuin zijn ze zeer ornamentaal. De groeisnelheid is dan ook nog eens fenomenaal, je moet ze alleen een beetje uit de wind zetten als het hard gaat waaien. Als je ziet wat een planten het worden vanuit een zaadje gezaaid in 2008....ze in bloei krijgen in een pot zal een ander paar mouwen worden.

Groeten,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Jean Jaques op 30 okt 2011 10:43

Dag Michel, de nicolai in bloei krijgen en nog vrij jong,,, da zal moeilijk lukken denk ik, die van mij zijn redelijk oud en gaan bijna naar de 4m, vanaf nu geef ik ze geen water meer, tot het voorjaar, tegen sterven af, en hopen, voor te overleven dat ze dan gaan bloeien,, :o ;) :o , hopen hee, normaal gezien niet hee :cry:
Grtjs
Jean Jaques

1 bedankjes

Berichtdoor Jean Jaques op 30 okt 2011 11:13

Michel, als je geintresseerd bent in mooie nicolails,, weet ne winkel, en int voorjaar haalt hij terug nieuwe planten(palmen enz), waaronder, waarschijnlijk, mooie nicolails, voor weinig geld!!!! Als je wilt geef ik je het adres, ik heb er dit jaar twee gekocht van bijna 4 m, reuzeplanten!! voor slechts 70 euro, !!!! ;) :o geen slechte zaak gedaan hee, grtjs
Jean Jaques

1 bedankjes

Berichtdoor GeL op 30 okt 2011 12:51

Jean Jacques,

Bedankt voor je reactie.
Ja, je mag me altijd dat adres doorsturen hoor. Dit jaar zaai ik er in ieder geval nog een paar. Ik heb ongelooflijk veel geduld als het planten aankomt :mrgreen:

Heb momenteel de volgende staan (alles zelf gezaaid):

-4 stuks Strelitzia reginae 'Mandela's Gold' (30~40cm hoog)
-4 stuks Strelitzia reginae (20cm~30cm hoog)
-2 stuks Strelitzia nicolai (2m en 3m hoog)

Op 1 september heb ik 10 stuks Strelitzia parvifolia juncea gezaaid, ééntje is vorige al week boven de grond gekomen. Uitkijken naar de rest :thai:

Ik ben sowieso opzoek naar zaden van andere variëteiten. Ravenala madagascariensis, is wel geen Strelitzia, heb ik al 2 keer zonder succes proberen te zaaien :cry: .

Groetjes,

Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor marcohoogland op 30 okt 2011 22:03

ik heb zelf ook een aantal nicolai's van 2 tot 3 meter.

Ze groeien echt als een speer, ik zet ze altijd in de volle grond in de zomer en eind zomer terug in pot.
maar nu is er 1 bij niet meer binnen past .
Plafond is 2,65 hoog en plant komt met pot ca 50 cm hoger uit waardoor het blad zeg maar horizontaal
groeit en ga hem nu buiten overwinteren( in kasje met lichtslang).op hoop van zegen.

Ik heb ook eigen kweekjes van nog geen jaar die ook al ca 50 cm zijn.
kortom het zijn erg mooie planten.

groet marco
marcohoogland

3 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 31 okt 2011 11:01

GeL schreef:Ravenala madagascariensis, is wel geen Strelitzia, heb ik al 2 keer zonder succes proberen te zaaien :cry: .

Groetjes,

Michel

Het is ook geen hele gemakkelijk om te zaaien hoor.
Misschien heb je hier iets aan; zo is het mij gelukt! ;)

De mijne is inmiddels al behoorlijk uit de kluiten gewassen (zie dit topic)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers