Brahea Armata Vs Butia Capitata

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Brahea Armata Vs Butia Capitata

Berichtdoor Roger op 18 sep 2011 21:16

Wat de Butia Capitata betreft heb ik voor in de volle grond ook niet zo'n goede ervaring mee ,dit jaar ook een redelijk grote Butia verloren (goed beschermd) helaas maar een jaar plezier van gehad,dus bij mij worden ze ook alleen nog in een pot geplant.

Roger
Roger

8 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 19 sep 2011 16:33

Mooi. Op de foto's is het niet goed te zien; zijn de dakjes hellend? Dit om te voorkomen dat het condenswater zo weer in het hart drupt hè ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 19 sep 2011 20:58

lapalmeraie schreef:Mooi. Op de foto's is het niet goed te zien; zijn de dakjes hellend? Dit om te voorkomen dat het condenswater zo weer in het hart drupt hè ;)

Vrgr
Niek

Jup idd de dakjes zijn lichtjes hellend met dat in gedachte. En er blijft dan ook geen water opstaan dat kan aanvriezen. Zoals je kan zien moet ik mijn olijfstruiken ook dringend snoeien, doe ik dit best nu nog of toch beter wachten tot in het voorjaar?
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 08 okt 2011 20:06

Hallo,

Vandaag een beetje verder gedaan aan de tent voor de brahea, ik heb daarvoor noppenfolie gebruikt, maar aan de 2 zijkanten heb ik een stukje open gelaten van zo'n 20 cm.
Nu is men vraag of dit goed is zo, of zou ik toch beter de tent volledig tot aan de grond dicht maken? De voorkant laat ik toch nog open tot het begint te vriezen.
Bijlagen
IMG_1791.jpg
IMG_1791.jpg (246.49 KiB) 4159 keer bekeken
IMG_1787.jpg
IMG_1787.jpg (248.54 KiB) 4159 keer bekeken
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 08 okt 2011 20:49

Ik neem aan dat de bijna gesloten zijde de regen kant is.Ziet er anders goed uit tot het-5 ° vriest of er ijsdagen zijn.Eerst volgende stap is dan bij die temperatuur de 4 de zijde ook tot op 10 cm boven de grond toedoen.Dan heb je al serreefect tijdens de dag.Nooit volledig toedoen,enkel als noodmaatregel tijdens kouder dan -7° snachts en overdag 1 zijde onderaan minstens 1 sleuf open;best ook bovenaan een spleet open (LANGS DEZE ontsnapt warme vochtige lucht)Als er boven bij verwarming of tijdens serreefect geen spleet onder het dak is ontstat er teveel condensatie en verhoogt de de luchtvochtigheid in de tent veel teveel(dodelijk voor de palm)Er wordt altijd onderaan koele verse lucht aangezogen ,die warmt op en neemt vocht mee en vertrekt langs boven uit de tent. De luchtstroom is van levensbelang.Bij verdere koude toename de spleet kleiner tot een 2 cm onder en boven aan 1 zijde is het minimum ,ook bij elec verwarmingGr eddy
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 okt 2011 07:21

Nou je bent er wel heel vroeg bij moet ik zeggen :o Kan wel geen kwaad maar om nu al op hokjes te moeten gaan kijken pfff, ze kunnen er nu nog gemakkelijk tegen zonder en het weer voor de komende tijd is heel goed....droog :thumb_up:
Ik zou trouwens toch ook nog iets doen aan de stevigheid want onderschat de wind niet hoor, als het gaat stormen breken die latjes als stekjes...ik spreek uit ervaring !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 19 okt 2011 19:57

Welja ik dacht: nu ze mooi droog zijn hou ik ze dan liever zo, en voorlopig moet ik nog maar 2 hokjes plaatsen dusja, stoort niet echt ;) Maar zal het nog bekijken wat ik kan doen voor de stevigheid. Aan de achterkant liggen ze wel al goed vast aan zo'n treinbiel. Anders nog tips?
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 11 nov 2011 18:48

Sinds gisteren ben ik trotse eigenaar van een grotere brahea dankzij Marc (palmhunter)
Palm is in zeer goede conditie en heeft echt bijna witte bladeren.
Wordt overwinterd in de garage om dan volgend jaar in de volle grond uit te planten
Hier enkele foto's(t'was wel al donker maar allé)
Bijlagen
IMG_1928.jpg
stam van 52 op 35 cm
IMG_1928.jpg (244.36 KiB) 4039 keer bekeken
IMG_1931.jpg
IMG_1931.jpg (247.2 KiB) 4039 keer bekeken
IMG_1929.jpg
bijna witte bladeren
IMG_1929.jpg (246.65 KiB) 4039 keer bekeken
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 11 nov 2011 19:56

vandaag mooi weer en dacht , ik ga de butia en brahea (1ste jaar in de grond) beschermen, palen stonden al, nu noppenfolie errond gedaan, lichtslang rond de stam en plastic fles over de speer en bladeren samengebonden. Zodra het echt gaat vriezen a volonte dan komt het dak erop en gaan de lichtslangen aan.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 nov 2011 22:38

Zo! Dat is een joekel zeg! Prachtig om te zien :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige
Volgende