Thx voor jullie comentaren allemaal !
Het gewicht van deze is wel zeker meer dan 120kg hoor, daar schrik je echt erg van, ik schat dat deze nu tussen de 150kg en 200kg gaat zitten. We kunnen hem met veel moeite met twee man een paar cm's opheffen voor enkele seconden. Het is echt zwaar, niet normaal ! Ik heb idd hulp gehad, alleen had me dit nooit gelukt natuurlijk. Dat mannetje Luc, is mijn Broer

Die heeft me dus geholpen met het trek en sleur werk om hem in zijn pot te krijgen. Als hij plat ligt krijg je hem alleen niet recht, is echt gek hoor en ik ben nu niet echt een van de slapste al zeg ik het zelf

Overwinteren gebeurt in de garage hier, de garage is in mijn huis verwerkt dus staat niet apart. Het is er donker en koel maar niet koud. In de winter is het er zo'n +-10 graden dus ideaal voor bananen. De tent staat idd al goed vol en dat is belange nog niet alles, staat nog eens zoveel potten in de tuin verspreid en laat ik nu net geen pottenmens zijn, grappig he

Die tent is mijn oplossing voor plaatsgebrek. Nu staat er zoveel mogelijk in om droog te houden, als het koud word (vorst) gaan de bananen allemaal in de garage en de kleintjes naar zolder. Alle andere planten die wat vorst mogen hebben overwinteren in die tent, die gaat uiteindelijk ook volledig dicht. Doordat mijn terras ingesloten zit (beide buren hun huis komen verder naar achteren) en de tent dus ook tegen te gevels staat word het daarbinnen ook niet zo koud. Het is ook niet zo'n gewoon plastieken partytentje maar een proffesionele tent met zo'n dik zeil dat je ook wel op festivals ziet enzo... Winterbestendig dus en isoleerd nog verbazend goed

In de tent staan ook Washingtonia's en er word
niet bijverwarmd in de tent !
Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat alles of toch het meeste wat nu in pot staat in de volle grond komt want zoals ik al zei, ik ben geen pottenmens

Waarom zoveel...ja een grote tuin heeft meer nodig om gevuld te geraken
Terug over de Maurellii, deze Maurellii is raar maar waar maar
drie jaar oud zoals Bart al zei. Hij heeft dus nu net zijn derde zomer achter de rug. Daarom dat ik ook denk dat hij volgend jaar nog niet zal bloeien omdat het mij nog te jong lijkt.
Ik had al een foto verslagje van de groei in een ander topic geplaatst en daarom zal nog niet iedereen dat gezien hebben. Ik zal het hieronder ook nog eens zetten, zo kunnen jullie de groei in die drie jaartje zien evolueren !
Alle foto's staan op volgorde en zijn steeds van deze dikke Maurellii !
Hieronder (eerste foto) het begin van de kleine spruit in het voorjaar
2009

Na zijn eerste winter terug in de volle grond in het voorjaar
2010

En dan wat er nog van overblijft begin dit jaar
2011

En hieronder eind September 2011 totale planthoogte +-4,5m